09 juli 2010

Nya regler i Melodifestivalen 2011!

Sommaren är kort. Schlagerprofilernas sommarlov var över innan det knappt hann börja, för idag drog SVT igång Melodifestivalåret 2011 med det här klippet:



Några snabba kommentarer:

A) I Melodifestivalen 2011 är de oetablerade låtskrivarna helt skilda från de etablerade. De oetablerade låtskrivare (dvs sådana som inte har något verk utgivet tidigare a' la Marie Lindberg 2007) tävlar om två webjoker-platser på SVT.se och endast om dessa. Läsarna på SVT.se bestämmer vilka dessa blir.

Kommentar: Ja, webjokern var ju en sådan succé ifjol (så här lät den när den valdes och så här i tävlingen) så det är ju kul att den utökas… *host* Skämt och sido: Två garanterade färskingar i festivalen är ju fler än vad det brukar vara ett normalt år, vilket ju på ett sätt är kul eftersom lite av tävlingens charm bygger på de stunder då det väl klaffar och en stjärna föds. Samtidigt – och här har vi den stora fördelen - slipper SVT och juryn tusentals olyssningsbara blåbär och kan koncentrera sig på vad proffsen skickat in.

B) En jury liknande den tidigare år väljer 15 bidrag, medan SVT väljer ut de restrerande 15 på egen hand. Klartext: Vi får 15 jokrar i år! "SVT-låtarna" är alltså, enligt tidigare års jokrar, låtar som juryn inte plockat med eller specialbeställda låtar.

Kommentar: Jaaaaa! Bästa nyheten ever. Kolla klassen på jokrarna genom åren vs. de juryn valt. Klart det här bli bättre. Samtidigt finns det såklart alltid en liten, liten risk för att en viss musikstil/musiksmak får företräde när "SVT" själva väljer (jag tror vi kan läsa Christer Björkman här, va? Eller CB + stab) hur bra Jokrarna än (oftast) sett ut genom åren - vem som helst kan bli hemmablind och ha svårt att tänka utanför boxen när man får välja själv - så 50% jury känns helt okej.
MEN: bara om man skippar dessa ökända kvoter (det vore ju en mardröm om juryn bland dessa 15 skulle tvingas välja en etno, en svensk, en uptempo, en pop, en rock, en samba, en mazurka etc) som de ryktats vara tvugna att följa tidigare år. Eventuella kvoter kan SVT se till att fylla med sina specialbidrag. Då blir det förhoppningsvis bra låtar och inte "det som fanns att tillgå". Men sammantaget: regeländringen vi väntat på och längtat efter!

C) Bidragen skickas in enligt följande skiss:



Kommentar: Tja, det ser väl ut som ett rimligt upplägg för 10-talet: Videos och ljudfiler. Bort med snigelpost-ansökningar.

D) Från och med nu tillåts inblandning av utländska upphovsmän – dock alltid i kombination med någon svensk dito.

Kommentar: Jag tycker personligen att det här är lite onödigt eftersom vi har så många bra svenska låtskrivare, och jag vill inte att Sverige ska bli som många Eurovisionländer dit utländska låtskrivare vallfärdar och tar över. Brasklappen med en svensk medskribent är i och för sig bra…men om någon utländsk snubbe sitter på en vinnarlåt och ringde upp mig och bad mig symboliskt vara med på pappret skulle jag skriva på direkt så det är ju inte direkt vattentätt…och intentionen med att bredda influenserna är vacker. Men jag är skeptisk tills jag blir bevisad om motsatsen.

E) Från och med i år tillåts ett instrument live i varje nummer.

Kommentar: Vi hade ju redan Py på munspel i år. Det gick ju bra… Jessicas cellist skulle kanske haft lite mera att göra dock. En axelryckning från min sida som känns helt onödig, men jag ger det en tumme upp för alla Anders Berglundare där ute som säkert bryr sig.

Dessutom ryktas det om mindre ändringar i själva tävlingen – ska vi gissa att finalspänningsdödaren "vi vet vilken låt som fick flest röster" plockas bort – men de får vi återkomma till senare.

Så vad tycker ni?

5 kommentarer:

Being Blogged sa...

Tja, en låt i Melodifestivalen skriven av Pet Shop Boys tillsammans med... Alexander Bard?

Jag tror att utländska låtskrivare är en bra sak för tävlingen. Det kanske kan göra att vi tar fler röster i ESC, då våra låtskrivare här hemma inte alltid har den "internationella känslan" på låtarna som kanske behövs (ja, det handlar allt för mycket att vanligt folk utan musikintresse röstar på låtarna oxå..)
Men för mig är tävlingen enbart om bra musik, och betyder det att vi får den varan igenom ett samarbete mellan G:son och Waterman så är jag allt för det.

Annars håller jag helt med dig - bra upplägg och det enda som kan döda detta är Björkmans inte allt för säkra musiksmak. Men han lär väl ha några till som väljer låtarna, så det kommer nog att ordna sig det oxå.

Oswald sa...

Alltså jag tror Christer är ganska bra på att se förbi sin egen musiksmak, och han har ju gjort ett guldjobb med jokrar i massa genrer genom åren, men femton platser skulle säkert göra vem som helst hemmablind.

Men jo. Han har säkert ett litet gäng kring sig, så jag tror det blir utmärkt.

Och visst, blir samarbeterna de du skriver är jag såklart på...men det känns troligare att det är typ Maltas G:son som raggar upp en textförfattare från Åstol.

Revival sa...

Detta betyder väl egentligen bara att mello blir sig lik igen med kraftigt ökad andel kempe, g:son och ljunggren i startfältet thanx to björkman.

Uffe sa...

Tycker att detta är ett steg i rätt riktining.

Om det är så nu att SVT har kvoter på att vissa låtar, vissa musikstilar ska vara med så hoppas jag numera att detta upplägg gör att vi får ett antal bra låtar istället som i år där det var, i mitt tycke en handfull bra låtar och that's it.

Hellre det att vi har 20 st kalas låtar och 10 + sådär låtar.

Är jag den enda som tyckte att årets låtar var mkt sämre än förr om året?

CB gör i mitt tycke ett bra jobb, och dom som skriker om att lägga ner eller/och kicka CB borde ta jobbet och se om dom gör det bättre eller sluta titta.

Schlagerpinglan sa...

Personligen hoppas jag att SVT tillsätter en grupp med icke-proffs som lyssnar igenom Webbjokern-bidragen och räddar vidare de bästa. Själv lyssnade jag igenom alla årets bidrag och kan säga att de bästa åkte ut ganska snabbt.

@Uffe, visst var årets låtar betydligt sämre än de varit på väldigt länge. Väldigt konstigt med tanke på att man redan detta året borde ha tänkt "ESC" i stället för "bredd". Men, men, bättre sent än aldrig.