29 december 2009

00-talets bästa: 3

3. Alcazar - Stay the Night



MrK: Kärlek, kärlek, kärlek. För mig är det här lätt topp tre på 00-talet. Eller vänta. Vem lurar jag nu. Det här är lätt 00-talets absolut bästa låt för mig. Som ni märker när ni kollar på listan så finns här en hel del kärlek till Alcazar rent allmänt (detta är andra topp tio-låten), men Stay the Night är för mig något helt annat än "Magnus-låtarna". För mig finns här inte en slinga, inte trumma, inte ett endaste litet ljud som är fel. Det här är perfektion låtmässigt. Jag har lyssnat på låten över 400 gånger sedan den hamnade i min iPod - och jag sätter fortfarande på den när jag vill bli glad. Trummorna i det där "danssticket med discokulorna" är så bra i mina öron att jag inte hittar ord, numret med all sin pastellfärgade Miami Vice-estitik är Maggan Julle-briljans och det enda felet jag kan hitta här är att ni inte kan få se det perfekta framförandet, eftersom en ljuskille söp bort deras logga i Göteborg och i Globen kommer de inte ur golvet (vilket såklart inte är meningen här, men var snyggare) och två röksprutor på högersidan strejkar. Annars är det här bara bra.

MrR: Jag var inte alls såld när jag hörde demon. Men sen blev jag blown away när jag såg repen i Göteborg. Gud vilken perfektion i dans, sång, driv, look och attityd! Det här numret borde ALLA framtida deltagare titta på innan de ställer sig på en schlagerscen. Och man får faktiskt inte vara så snygg i catsuit som Lina är. Det får man faktiskt inte.

MF-placering: 5:a i finalen 2009 Tracks: 1 Svensktoppen: 4 Topplistan: 2

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte riktigt hållt med er och er lista hitills men denna låt var min vinnare i år och om det inte varit för att svenska folket fått snurr och skulle satsa på opera så hade dom vunnit.Tyvärr tror jag inte Alcazar vinner i år heller dom skulle nog stått över i år för detta år är vigt åt två helt andra artister.

Björn sa...

Åhå, surprise, trodde absolut att ni skulle ha denna i topp! Men då måste den platsen vara vigd åt mikrofonstativet...

Johan sa...

Len är troligtvis etta, men vem fasen är tvåa?? Kommer månne Värdta schlagern in som joker? =)

Uffe sa...

Detta är attityd, detta är glädje, detta är allt som jag gillar.. Med Alcazar och MF.
Detta totala kaxiga framträdande gör mig glad långt in i själen..
innan sticket med kameran som snurrar runt de 3 och man kan se deras leenden.. och sedan in till dansen med kulorna och Ami Steward trumbeat är salig lycka..

jag hade Alcazar eller Sarah som vinnare i år.. eller rättare sagt.. vi var flera på vår fest som skrek!
man kan ju bara undra vad som hänt om dom hamnade i Moskva?? ;)

Danne sa...

Näst bästa låten under 00-talet enligt mig. Jag tror ni kommer att ha samma etta som mig :)