06 december 2009

00-talets bästa: 26

26. After Dark - La dolce vita



MrK: Delfinalen i Malmö 2004 rankar jag utan tvekan som den bästa under hela 2000-talet, och vad hade den varit utan det här härligt glittriga shownumret? Trots att jag hade slukat det mesta som skrivits om repetitionerna då (som vanligt) minns jag att jag undrade vart Lasse Flinkman var halva numret (något som känns som en omöjlighet bara fem år senare när allt twittras ut direkt från repen) och att jag skrattade mig fördärvad åt hans Ursula/Anita-entré. Sådana här nummer är och förblir en viktig del av Melodifestivalen, och det här är kronjuvelen.

MrR: Åh, den här kan jag nog aldrig tröttna på! Klassisk drugschlager som kommer att hålla om femtio år också. Än i dag tycker jag nog att ingen riktigt lyckats upprepa samma showkänsla, samma överraskningseffekt eller samma "gud-vad-gay-underbart"-feeling. Och att riva av kläder och skapa nya outfits under sången är alltid lika uppskattat. Gala!

MF-placering: 3:a i Finalen 2004 Tracks: - Svensktoppen: 1 Topplistan: 12

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

3 kommentarer:

Elias sa...

Kul läsning!
En rättelse bara. La Dolce Vita blev som bäst 8:a inte 12:a på hitlistan.

Jonte sa...

På tal om låtar som sätter sig snabbast, så hade nog den här låten satt sig redan efter en refräng när jag hörde den i delfinalen. Ett av de bidrag man blir gladast av tror jag.

Uffe sa...

var inte bara lite skeptiskt till After Dark. Inget emot drugor.. men kunde dom sjunga.. ;)
Låten är ju en enkel MF låt grupp 1A, trallvänlig och samtidigt så medryckande
Håller med MrK ang entrén av Ursula,
jag skrattade så tårarna rann.
hela numret är så enkelt så effektivt och så snyggt.. och såå GALA!