10 december 2009

00-talets bästa: 22

22. Jessica Folcker - Om natten




MrK:
Det måste vara någon form av MF-rekord att kunna slarva bort två låtar i festivalen på det sättet som Jessica Folcker lyckades göra under 00-talet. När en så skön - och i mina öron given Globenfinalist -som Om Natten bara lyckas komma sexa i vad som kan vara en av de sämsta delfinalerna någonsin - Alannah Myles? Kwanzaa? Martin Stenmarck? - så krävs det nästan någon form av speciell anti-talang för att lyckas. Och ja. Jag trodde allvarligt hon sjöng "Om natten kommer rädslan att fista dig" första gången jag hörde låten.

MrR: Det ultimata exemplet på hur en bra låt förstörs av ett kackigt framträdande. Ingenting var ju rätt under delfinalen i Skellefteå 2005: Den obefintliga schenshowen, den fula "hoe-from-Bronx"-frisyren och en bisarrt uppsexad Lilla huset på Prärien-klänning. För låten är ju ett stycke fantastisk Örebro-schlager som håller än idag. Jessica, som var sjuk under delfinalsveckan borde stått över och låtit huskörens Jenny "Velvet" Petterson göra låten. Hon gjorde en grym insats under genrepet och hade tagit låten till minst Andra Chansen.

MF-placering: 6:a i delfinalen i Skellefteå 2005. Tracks: - Svensktoppen: - Topplistan: 25

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

13 kommentarer:

Anonym sa...

NÄ men nu kom gränsen!!

medelmåttspop med en asdålig artist och kackig produktion- som sedan typ aldrig hörts eller spelats förutom på gaydisco..

Nu blev jag bitter*haha*

F6

Lina sa...

Håller med förgående talare. Riktigt tråkig låt.

Oswald sa...

hahahaha
Du får hänga kvar ett tag till F6. :)

Och gissa vilka discon vi två har "tvingats" hänga på det senaste decenniet?

Jag tycker absolut inte det är något fel på låten i sig. Jag gillar den fortfarande långt mycket mera än något annat som erbjöds den lördagen (som jag faktiskt inte såg live på grund av ett bröllop).

Resten kan jag kanske skriva under på, dock. ;)

Men vi vill förö vrigt jättegärna har alla era - låt oss säga - topp tiolistor!! Shoot!

Uffe sa...

Jag var så kalasglad när det visade sig att hon skulle vara med i MF. Hennes första skiva är och var kalasbra... skön och häftig röst har hon(på skiva alltså)

Låten är bra.. håller med R x 2 ang detta..

MEN framförandet... jag trillade baklänges.. inte så att hon inte kan sjunga live (sjuk eller inte)

MEN vad hade hon på sig?? vänt den bak och fram? såg ut som ngn ur Dallas hade glömt den.. håret??
framförande såg ut som det var första dagen på en idoltävling.

Att ett proffs som Jessica kan sumpa en så bra förstår jag inte.
Det blev ju inte heller bättre gången efter.

Jonte sa...

Arjas version av den här låten slår ju Jessicas med hästlängder!

Oswald sa...

Nä, där håller jag inte med dig Jonte.

Lina sa...

Här e då min topp-10-lista

1. Andreas Johnson - Sing for Me
2. Sanna Nielsen - Empty Room
3. Måns Zelmerlöw - Cara Mia
4. Lena Philipsson - Det gör ont
5. Sarah Dawn Finer - I Remember Love
6. Alcazar - Stay the Night
7. Nanne Grönvall - Håll om mig
8. Alcazar - Not a Sinner, Nor a Saint
9. Sarah Dawn Finer - Moving On
10. Johnson & Häggkvist - One Love

FF sa...

Framträdandet kan jag mycket gärna hålla med...

Vad gäller kläderna så är det ju en chansning att komma bland de första i en trend (nu menar jag inte att hon skapade den, däremot hade hon nog en stylist som var en aning för långt i framkant)... för hur många klagade på Madonnas frisyr eller lila dräkt när hon satt och stretchade i "Hung Up" ett halvår senare...

eurofivestar sa...

Bra låt, HEMSK klänning, hon bär inte upp den.
Borde ha tagit sig till final.

/K

Oskar sa...

Skön låt som blev en riktig radioplåga, på min kom topp Fyra:)
Kolla in länken till min topp 10:)

Anonym sa...

Stämmer det att Pernilla Wahlgren var tillfrågad om den här, men att hon bara var inställd på att sjunga "Alla flickor" (som hon ju sjöng på demon) men som sedan gavs bort till den där Bengtzing (fnys!)?! Anyone knows? Hursomhelst får vi äntligen se Pörni 2010. Viva Pernilla!

Krister sa...

Hhmmmmm... om den här Edberger höjdaren kommer på 22 plats... undrans hur högt Jessica Anderssons nätter kommer?

Pär sa...

Definitivt en av decenniets bästa MF-låtar. Bästa "schlagern".