03 december 2009

00-talets bästa: 29

29. Marie Lindberg - Trying to Recall



MrK: Det här har alltid, från dag ett, varit en fantastiskt vacker låt och efter årets webjoker-fiasko känns det som ett rent mirakel att den här låten skrevs i Marie Lindbergs kök och sedan kom till Globen. Ett av årtiondets mest speciella schlagerögonblick ägde rum under mitt livs första "delfinal på plats i arenan under hela veckan". Stort. Och att den genererade oss Schlagerprofiler en del pengar (vännen och schlager-räven Edward af Sillén lyckades tex ge flera tusen kronor var till oss i födelsedagspresent, eftersom han satsat på "rätt häst" åt oss) sockrar såklart ett redan sött minne, liksom att vi lyckades pricka in både Marie och The Ark i ett lokal-TVprogram i Glöteborg som spelades in på fredagen.

MrR: Jag satte Fru Lindberg på QX schlageromslag innan en kotte visste vem hon var. Jag satte 700 spänn på att hon skulle gå till Globen innan knappt någon trodde på henne, och vann 19 800 kr. För mig är Marie Lindberg ett stort bevis på att jag fanimig kan det här rätt bra. Och jag hatar folk som käbblar om att hon var med i det här inför-programmet som sändes under jul. Det finns inte en suck att hon gått vidare om låten inte varit så gripande vacker som den är. Så Marie är också ett bevis på att en bra låt alltid kan skrälla, oavsett hur känd artisten är.

MF-placering:5:a i Finalen 2007 Tracks:- Svensktoppen:4 Topplistan:4

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

2 kommentarer:

Uffe sa...

När jag hörde den för första gång hatade jag den.. tyckte den var asdålig.. störde mig så otroligt på hennes Engelska uttal (vilket jag gör fortfarande)

Numera kan jag få en tår i ögat av att publiken klappar med och man ser hur mkt hon ler av just det.

Har ett förslag.. skicka den till Dolly Parton, hon skulle lyfta den till oanade höjder.. får låten är vacker!

Anonym sa...

håller med om den dåliga engelskan men ändå det finaste ögonblicket 2007 ;)