02 december 2009

00-talets bästa: 30

30. Malena Ernman - La Voix



MrK: Stunden då jag och MrR hörde den här låten för första gången kommer alltid ligga lagrad som en av pärlorna bland mina schlagerminnen. Likaså pengarna vi vann, nagelbitarfinalen och upptäckten att den knappt går att dansa till tillsammans med Bard&Kempe i Kolmårdens delfinarium. Årets överdosering påverkar möjligen mitt rankande av den som 00-klassiker, men den är ändå ett av decenniets vinnarbidrag som absolut bör finnas med här.

MrR: Håller helt med i vartenda ord som MrK skrivit. Och att den är odansbar och "osjungamedbar" är för mig den största anledningen till att den inte hamnar högre här. Och jag plockade dessutom med henne på QX schlageromslag för att jag hade känslan av att hon kunde bli en hit....

MF-placering:1:a i finalen 2009. Tracks:6 Svensktoppen:1 Topplistan: 1

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

4 kommentarer:

Uffe sa...

Mitt minne av Marlena är att hon verkar vara en riktigt cool kvinna.. framförandet var ok, låten var den svaga länken. Precis som med Carola 2006. Båda var bättre än låtarna i sig.
Satt som vanligt med sambo och 5 hysteriskt roliga Engelsmän och kollade finalen. Marlena var inte favoriten till att vinna. Vi alla 7 sa Alcazar eller Sarah.
MEN om hon vann så gjorde det inget..
Tyvärr föll hon på samma sak som Charlotte gjorde 2008, framförandet i ESC var gräsligt

Anonym sa...

största skrällen i modern melodifestivalhistoria! redit kul även om det gick som det gjorde

Danne sa...

Näst sämsta vinnaren på 00-talet, och en av de gräsligaste någonsin faktiskt (Stenmark tar "förstaplatsen" på 00-talet).

Anonym sa...

Mitt absoluta hat bidrag i MFs historia ever.Låten är så värdelös och framträdandet är kallare än kallaste is.Marlena kan sjunga opera men inte sjunga "vanligt" då låter det för jävligt.Min största besvikelse någonsin när svenska folket bestämde att annorlunda är samma sak som bra.