24 december 2009

00-talets bästa: 8

8. Caracola - Smiling in Love



MrK: God Jul alla älskade bloggläsare! Och självklart har vi en alldeles sällsamt färgglad smällkaramell som överraskning till er idag: Caracola! Nåja, alla som var med 2008 (eller känner MrR) tvekade väl aldrig på att den här trudelutten skulle vara med, men självklart hade den aldrig kommit så här högt om jag inte också älskat sönder den här tramsiga barnvisan med sina übergulliga tjejer. Visst, mycket (det mesta?) är minnen, men det är också den perfekta kombinationen av en glad axelryckning till låt kombinerat med en tuggummitext som sitter som en smäck vare sig du hatar eller älskar den, och framförd av tre söta, unga tjejer i enkla men perfekta scenkläder som gör en lika enkel men för låten perfekt koreografi. Nä, jag skulle kanske aldrig säga att det här är en stor eller spännande musikalisk komposition, men det är i det närmaste perfektion i genren glad barnpop - och jag tar hellre perfektion i en bespottad genre än meningslös skitmusik i en cool, creddig genre som bara kvoterats in just därför. Heja Caracola! Och ha en fantastisk jul!

MrR: Om det är någon låt som jag känner att någon högre makt sett till att den hamnat i Melodifestivalen för min skull, så är det denna. Jag kan inte riktigt sätta finget på vad jag älskar så mycket: den medryckande refrängen, den toksköna höjningen, de snygga verserna, det sprittande framträdandet eller att det är tre snygga brudar som sjunger en barnsligt ljuvlig popschlager. Jag bara älskar den och kommer alltid att sätta den här allra högst upp på den personliga listan över MF-låtar. Det var så mycket lycka för mig att den gick vidare till AC när den från början verkade så chanslös att jag fortfarande minns hela Linköpingsvistelsen som i ett lyckorus. Däremot stör det mig liiiiiite att den faktiskt var i final efter den första omröstningen, men sen kom Upp&Hoppa-Frida och körde om. Fan. Men samtidigt: Oh-aapa-doa-yeah-oh!

MF-placering: Ut i första duellen mot Ola i AC 2008 Tracks: - Svensktoppen: Testades märkligt nog aldrig... Topplistan: 7

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

3 kommentarer:

Anonym sa...

... inget mer att säga än: ... XD
Men God Jul ändå!! =)

Björn sa...

Jag var fram till för ett par månader sedan arbetskamrat med Emmas mamma, så jag kände också ett personligt engagemang under de veckor tjejerna hängde med i leken :D

Uffe sa...

Till en början gillade jag den inte.
men efter att ha läst MrRs lovord om och om igen så bestämde jag mig för att ge den en chans.

En mkt glad liten, mkt catchy låt som def kunde ha varit i final.

God Jul i efterskott! :)