09 december 2009

00-talets bästa: 23

23 Fame - Give Me Your Love



MrK: Självklart så har den här listan inneburit kompromisser. Ibland har jag fått med favoriter som min käre kollega inte velat ha med - och idag har vi ett exempel på motsatsen. Jag var sur redan när Fame slog ut Alcazar då jag satt på absolut främsta raden i Globen 2003 (även om det gick över lite på en rolig efterfest på officershögskolan på Gärdet efteråt då den spelades konstant) och jag tycker fortfarande att bortsett från synkopen på slutet (och bortsett från att jag såklart just då hade sett allt i Fame Factory-väg och tyckte - sådär långt innan Idol tog över varannan MF-plats - att det var spännande att dokusåpa-artister kunde vinna) så är det en rätt ordinär MF-låt och gammel-schlagerns sista riktiga triumf i festivalen.

MrR: Helt ärligt så tröttnar jag aldrig på den här. Give Me Your Love är en fantastisk schlager som har allt och jag tycker det var helrätt att den vann för Pernilla & Jan och Alcazar. Duons femteplacering i Riga är en grym bedrift, och som tur är så var Jessica så snygg som hon kunde vara när det väl gällde (och skippade lattemamma-frisyren och den vitglittrande västklänningen). Låten är en av de bästa vinnare vi haft genom åren och jag önskar verkligen att vi alltid hade en kvot av såna här odödliga schlagerbarslåtar i tävlingen.

MF-placering: 1:a i finalen 2003. Tracks: 4 Svensktoppen: 4 Topplistan: 1

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

13 kommentarer:

evelina sa...

Tycker i så fall att Magnus Bäcklunds låt "The name of love" är mycket bättre än denna! :)

Johan sa...

Jag spelar nog ändå ut Evighet-kortet när det gäller gammelschlagerns sista (senaste?) trimuf =)

Björn sa...

Hmmm, det var andra låten från -03 och fortfarande ingen Jill. Den måste dyka upp snart så jag inte tappar tron på herrarna... Läckraste countryn i MF som slår Rednex med hästlängder!

Katy sa...

Låten som fick mig att älska Sverige, Eurovision Song Contest och Melodifestivalen. Den kommer alltid att ha speciell plats i mitt hjärta! ÄLSKAR DEN!

Anonym sa...

Snark. Skitlåt.

Anonym sa...

Håller med MrK.

Anonym sa...

Hej Ronny och Ken!, när avslöjas den sista jokern till 2010 års festival?... undrar en opåläst schlagerintresserad, har en känsla av att ni vet

tack för en kul blogg

kram Linus

Anonym sa...

Missade den finalen på teve pga utgång men som den schlagerlovern jag är så LYSSNADE jag på den i min lilla bärbara radio.... Hejade på den och Alcazar ( så klart) gillade dock vindarna vänder oss mera. // Jonas

Uffe sa...

Visst sjunger de ok, visst är Jessica ursnygg, visst är denna precis det som vi alltid skickat (om vi frågar ickesvenskar)
Vi lånar hysteriskt från ABBA och ser till att vi skickar 2 übersvenskar :) nu e jag elak.

Men jag kommer aldrig att förlåta att denna vann över Alcazar och till en viss del Pernilla & Jan.

Både 2 & 3 an skulle ha kommit mycket bättre och är 7 gånger bättre låtar

eurofivestar sa...

Fruktansvärd skitlåt. Oinspirerad och trött. SNARK!

:-)

Anonym sa...

Nä,, Pernillas och Jans låt var en riktig skitlåt, Pernilla ska definitivt sjunga solo. Jan är verkligen en överskattad artist som egentligen bara är bra i se på mig.. // Jonas

Oswald sa...

@ Björn: Jag är rädd du kommer att bli besviken. Ingen av Schlagerprofilerna är tillräckligt nere i country eller korta kjolar för att Jill skulle klara sig in på listan - men vi kan väl avslöja att hon låg på topp 35.

@ Linus: Det vi har hört ryktas är att det inte är riktigt klart vem som ska bli Joker ännu, och att SVT knixar och trixar med olika artister och låtar för att det ska bli så bra som möjligt. Kan misstänka du får vänta till efter jul - något spännande ska ju ske i januari också!

Schlagerprofilerna hoppas förövrigt på något riktigt schlagrigt för att fylla ut den bleka kvoten, typ Lena, Linda B, Shirley eller tom Kikki. Typ "Det behöver inte lukta vinst, bara det luktar Melodifestival!"

För övrigt så måste jag tillägga att även om jag inte tycker Give Me Your Love är något speciellt så AVSKYR jag Pernilla&Jan-låten. Jag har helt blockerat ut den ur min hjärna. Usch!

Anonym sa...

Den här har faktiskt sin charm!!

F6