01 december 2009

00-talets bästa: 31

31. Nanne Grönvall - Håll om mig



MrK: Minns ni hur uträknad Nanne var? Att MF2005 i stort sett var förlorat ("tja, Shirley vinner väl") när vi kom till Växjö? Och att Håll Om Mig sedan golvade alla, fick nästan dubbel så mycket telefonröster som Stenmarck i finalen och lyfte fru Grönvall från Melodifestivalens roliga timmen-tant till en artist att räkna med? Idag känns den galet sönderspelad för mig - trots att produktionen med lite god vilja påminner om det Lady Gaga dominerar med på listorna 2009 - men självklart ska Nanne finnas på listan över 00-talets 31 bästa låtar. Inte minst för att det här kan vara ett av de mest Eurovisionvänliga nummer vi aldrig skickade...

MrR: Vi kommer längre fram att komma till mina största besvikelser under MF-decenniet. Denna låt-story får börja den lilla rangordningen. Att Nanne kom tvåa i Globen kanske var ju kanske det bästa för hon blev ju megastor efter att ha utsetts till folkets segrare, och hade hon floppat i Kiev hade hennes segertåg fått en olustig eftersmak. Men. Jag har nog sällan varit så arg som jag var efter den här Globenfinalen och jag totalsågade Martin Stenmarcks vinst på qx.se, och fick massor av arga mejl från läsare som tyckte att jag tog i för hårt. Men jag fick ju rätt och jag står fast vid att Las Vegas är 00-talets absolut sämsta vinnarlåt. Men tillbaka till Håll om mig, det är en grym låt och trots att den är förbannat uttjatad nu så förstår jag verkligen varför den 2005 var typ årets bästa låt. 2005 var min första schlagerturné och jag minns att jag stod hela efterfesten och pratade med en av killarna som spelar bas med Nanne i numret. Han var trevlig och jag var nog ganska full.

MF-palcering:2:a i finalen 2005 Tracks: 2 Svensktoppen:1 Topplistan:1

1 kommentar:

T sa...

Jag satt i Stockholmsjuryn det här året, så jag var medskyldig (även om vi inte hade kunnat rädda Nanne.) Vår tolva gick till Shirley och tian till Alcazar...