30 december 2009

00-talets bästa: 2

2. Linda Bengtzing - Jag ljuger så bra



MrK: Det är något magiskt med den här låten. Inte bara det att den i mina öron är det första jättelyckade försöket att modernisera den klassiska schlagern (dvs det här ÄR en schlager, det försöker inte vara något annat än en schlager, men den låter inte Kikki, Bettan & Lotta för det) och för att den helt fick mig att ändra uppfattning om Linda Bengtzing. Det är inte heller för att den fortfarande fyller det ödsligaste bögklubbsdansgolv eller landsortsdisco så här tre år efteråt. Nope. det här är något så konstigt som en schlagerlåt som flera av mina mest schlagerhatande polare faktiskt tycker om. Fråga mig inte varför - för en schlageridiot är det helt ofattbart att höra att det är något som skiljer schlagrigheten i det här och till exempel Hero - men det är fakta. Så den här går alltid på efter lite vin vem jag än festar med...och är inte det ett tecken att det är ett av 00-talets bästa MF-bidrag så vet jag inte vad som är det.

MrR: Som MrK skriver: Den funkar överallt. Den ultimata schlagerlåten som alla tamejfan uppskattar. Jag spelar alltid den här när QX-vagnen rullar upp på Götgatan under Prideparaden och det blir alltid extas bland alla som tittar. går eller åker i paraden. ALLA sjunger med!
Jag själv var helt tagen när Linda intog scenen i Leksand och tog den raka vägen in i final 2006. Efter att ha älskat sönder Alla flickor trodde jag liksom inte att det kunde bli bättre. Jag hade tack och lov fel, för den här schlagern har allt för mig, klistrig refräng, roliga verser, snyggt driv och dessutom klädbyten på scen! Och texten är underbart vitsig utan att bli töntig, så kudos till Pling. Så, tack Jessica Andersson för att du tog Kalla Nätter, den här låten gjorde ju Linda till en schlagerikon helt i klass med Kikki, Charlotte,...ja fan tom Carola.

MF-placering: 7:a i finalen 2006 Tracks: - Svensktoppen: 3 Topplistan: 2

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

15 kommentarer:

Pierre sa...

Har undrat som fan vilken den där andra låten ni hade kvar var, men jag lyckades inte knäcka det!

I min bok var Jag ljuger så bra kul och bra sommaren 06. Så bra att det tog livet av den, så hos mig landar den utanför topp 30.

Anonym sa...

Jag fattar ingenting, Linda på en andra plats.Visst låten är katchig och man kan den efter en lyssning men det är väl ändå inget kriterium för en bra låt.Lena Ph är etta vilket ändå ger något hopp till denna lista som för mig är helt obegriplig.

Anonym sa...

Lyssnar någon på denna låt jag trodde den dog -06.Absolut inte värd en topp 30 plats och ingen av hennes andra låtar heller.Linda är tramsig och hennes låtar likaså.Usch!!!!!!!!!!

FF sa...

... nä nu dog mitt hopp för att K2 och Fru Myles skulle sno en plats... ;-)

Självklart är "Jag ljuger så bra" värd en hög placering!
Detta måste ha varit den sista bra texten Pling skrev... innan hon blev placerad i publiken utan plats i greenroom.

Linda kommer med all sannolikhet återvända och göra en fantastisk comeback på melodifestivalscenen....

Oswald sa...

@Pierre: Gillade din lista massa! Väldigt "Schlagerprofilerna approved" (som om du skulle behöva den kvalitétsstämpeln). Men jag tror din Arja är vår Linda. Hahaha. Vad du än trodde? Really? ;)

@FF: Sorry. Alanah fick vika sig den här gången. ;)

Och jag tycker vi motiverade rätt bra varför Linda vår tvåa, och att en låt är catchy och sätter sig efter en lyssning tycker jag absolut är ett bra kriterium för vad en perfekt Melodifestivallåt är. Det här är en tävling för låtar som SKA fastna efter en minut och stråla de resterande två. Det är för mig själva idén och upplägget med tävlingen.

Linda förtjänar absolut sin plats här och Jag Ljuger Så Bra är garanterad på varenda Schlagerprofilernaförfest.

Nu vill vi se era listor ni anonyma! Fram med de bra låtarna som inte är catchy!

Pierre sa...

Haha... det är nog helt sant allt Arja är min Linda. Jag kan inte låta bli att älska VDÄTSTDF trots att en rejäl bit av mig skriker att jag borde veta bättre. :-D

Och vad gäller den lilla catchydebatten så är det självklart en merit att en mellolåt är catchy och sitter efter en lyssning MEN - det gör dem också till lätta offer för sönderspelningsdöden. Vilka som överlever är helt subjektivt och precis det som gör sådana här listor spännande och intressanta.

Oswald sa...

Håller med till 100%.
Sätt på La Voix nu och jag går ut ur rummet (sorry Fredrik). And I LOVED it när det begav sig.

Uffe sa...

Det ÄR något magiskt över denna det håller jag med om.. och helt rätt som ni säger att den kan lyfta vilket avsomnande fest som helst.
Jag gillar drivet, gillar Linda som lyfte som sångerska för mig, gillar leken med orden i texten.. allt föll på plats.. jag blir alltid glad när jag hör den.
Dessutom ett framträdande som var kalas.
Den är en modern version av den gamla schlagern i en ny tappning.. och håller verkligen med om att alla kan den..

Anonym sa...

Jag fullkomligt älskade/ älskar denna låten. Efter Leksand hade jag såklart spelat in den på DVD och lyssnade om och om igen. Tokälskar verkligen introt, får fortfarande gåshud (hehe) av introt.. // Jonas

bacardiboy sa...

1: Det Gör Ont, Lena Philipsson
2: Cara Mia, Måns Zelmerlöw
3: Lay Your Love On Me, BWO
4: The Worrying Kind, The Ark
5: Stay The Night, Alcazar
6: Hero, Charlotte Perrelli
7: Not A Sinner Nor A Saint, Alcazar
8: Håll Om Mig, Nanne Grönwall
9: Temple Of Love, BWO
10: I Remember Love, Sarah Dawn Finer
11: Love Love Love, Agnes Carlsson
12: Emtry Room, Sanna Nielsen
13: Deja Vu, Velvet
14: Sing For Me, Andreas Johnson
15: Moving On, Sarah Dawn Finer
16: Live Forever, Magnus Carlsson
17: Hope & Glory, Måns Zelmerlöw
18: You´re Not Alone, BWO
19: 1000 Miles, HEAT
20: When The Night Comes Falling, Sebastian Karlsson
21: Evighet, Carola
22: Kalla Nätter, Jessica Andersson
23: Paradise, E-Type
24: Min Kärlek, Shirley Clamp
25: Night Of Passion, The Poodles

Kommentar om vinnaren:
Kärleken Är Evig, Dansa I Neon, Om Igenm alla är klassiker vid detta laget. När hon sedan gjorde comeback 2004 kunde det gå lite hur som helst. Inga dansare. Bara Ph och ett stativ. Orup dängan var magisk, Lena var bättre än någon annan. Framträdandet var både med humor och sexighet. Sveriges sexigaste 40 åring var tillbaka

Jonte sa...

Kommer det nån lista av 00-talets bästa Eurovision-bidrag månne?

MrR sa...

Det kommer...men var sak har sin tid, och nu är vi "all schlager & mf":)

hwb sa...

Var är Lena?

Anonym sa...

Nej, varför måste en schalgerlåt vara katchig det är inget kriterium alls det är en fråga om smak inget annat. Ni gillar katchiga schlagers jag gillar nåt annat vem bestämmer vad som är rätt och fel? Det gör ont är inte alls en låt som är omedelbar men den är hundra ggr bättre än Lindas alla låtar.Den här tävlingen utvecklas och låtarna är på väg bort från det katchiga och jag tror faktiskt inte att vare sig Jöback eller Darin kommer att stå och sjunga någon katchig låt utan en låt med lite mer kvalité. Jag tror Linda kommer delta fler ggr men hon kommer aldrig vinna för hon står för något gamalt och hennes låtar är bara kul i 5 minuter.

Anonym sa...

Håller med föregående talare till 100%.