03 februari 2007

Dagen D och Andreas Stjärt!


Äntligen! Har precis ätit en maffig hotellfrukost och läst Expressen och Aftonbladet och deras schlagertyckande. Shit, vad min bild har ändrats sen jag träffade Nunstedt & Larsson in person. Tror inte att dom är lika allvetande schlagerexperter längre, utan det handlar såå mycket mer om vad ALLA runtomkring tycker. Roligt också att se att en så cool norrlänning som Markus Larsson sitter och har högljudd ångest i pressrummet över hur han ska tippa...

Efter gårdagens genrep ändrades min uppfattning lite och jag tror att det blir Anna Book och Tommy Nilsson (tyvärr) till Globen och Uno & Irma och Elin Lanto till "AC". Tyvärr blir det nog en femteplats för Andreas (min stora favorit i ett rätt slätstruket startfält...). Japp, bögarna och femmorna ingår en helig allians i år också. Vänta bara till kommande veckor och se hur rätt jag kommer att ha. Lundstedts nummer är iaf sååå snyggt att man vill ligga med det. Och Andreas rumpa fick publiken igår att yla av förtjusning. Det skakas nämligen rumpa så det står härliga till. Underbart! Missa heller inte vad Andreas så sexigt viskar ut två gånger under låten: Dandy Andy & The Funky Nuns, dvs Anderas själv och hans tre körtjejer...

Träffade Bert i går. Han haffar alltid tag i mig under mina enkätundersökningar efter genrepet, och vill veta hur det går. Skaramannen gillar inte alls Andreas utan tror precis som jag Nilsson och Book till final och Uno & Irma & Lanto till "AC". Han käbblade dessutom om att det var en för Stockholmsbaserad jury som valt ut låtarna. Det var femte gången han sa dom orden till mig och nu börjar jag hålla med. Det saknas svensk skön schlager och Anna Book är ett dåligt substitut för mig som är van vid Shirley, Carola, Linda och Fame-Jessica.

Min gode vän Edwards tips om att Sofia Berntson kan skrälla köper jag däremot inte. Låten är alldeles för blek även om framträdandet är urläckert.Hennes "coach" Rickard Engfors har förresten en sjuk faiblesse för halvgenomskinliga färgglada tyger, kolla bara in Books körtjejer och Berntsons brudar. Allt ser ut att vara läckra omfärgningar av Shirleys tält från "Att älska dig"-tältet från 2005. Halvsnyggt.

Inatt gick jag och E till vad som kallas för schlagerhotellet, ni vet där artisterna bor. Men det var dött och bara Anna Books hunkdansare Fredrik och Berts dotter Johanna fanns på plats. Senare dök vi in på en privat våning som kallas för VIP-avdelningen. Det var som att komma in på en rätt avslagen privat fest och vi hittade bara Bobby Ljunggren, Thomas G:son och tre av Elin Lantos dansare. Bobby och jag skrattade glatt åt bilden i senaste QX där Bobbys låtskrivarkollega Henrik Wikström ser ut att ha en jätterumpa. det har han inte egentligen men bilden gav så mycket sken av det att Wikström avstått semlor hela veckan...

Annars är det rätt ljumt i Jönköping som schlagermetropol. Det hörs lite Lena Ph här och där och det schlagerpyntas i skyltfönstren. Idag ska vi dock ut till nåt köpcentrum där det är Schlagerhappenings med bl.a Ville Niskanen...

Förresten, musikalmellanakten under kvällens sändning är faktiskt inte alls så bra som man skulle kunna tro. Det föll rätt platt igår och det finns ingen anledning till att inte gör sånt amn brukar göra under schlagerpauser: kissa, fylla på dryck och röka.

..för mer om mina omdömen om låtarna så kan ni väl checka ut QX.se - där står ALLT.

Inga kommentarer: