I dag medelade alltså SVT att reglerna i årets Melodifestivalfinal görs om. De svenska jurygrupperna ersätts med jurygrupper från elva olika länder, och folkets 473 poäng delas ut till alla tio finalbidrag. Uppdelningen sker enligt procentuell metod, dvs att om ett bidrag får tio procent av de 473 poängen så får de 47 poäng.
Schlagerprofilerna har givetvis pratat med Christer Björkman om detta. Och en hel del annat. Från och med i dag kommer vi nämligen att inleda vår lilla Björkman-palooza där schlagergeneralen berättar allt. Om tankarna om att sluta, relationen med kvällspressen, bidragen som överraskat honom, och om gången då han knappt kunde se en artist i ögonen efter en omröstning. Och såklart mycket annat.
Så, hur går det till i finalen nu?
- De elva jurygrupperna representerar lika många länder. Från öst till väst, norr till söder. De delar ut sina poäng som vanligt enligt den skala vi alltid haft. Folkets röster delas däremot upp procentuellt, så om ett bidrag får tio procent av rösterna, så får det tio procent av 473 poäng.
Och alla tio finalbidragen får poäng, vilket är bra för då får de som röstat på dessa bidrag också ett kvitto på att deras favoritbidrag fått röster.
- Det kommer att bli en väldigt spännande omröstning där man inte kan veta vem som vinner förrän de sista poängen är utdelade. Det kan ju till exempelvis skilja väldigt många, eller väldigt få poäng, mellan två bidrag.
Det här med att folkets röster delas upp procentuellt, är det så omvälvande egentligen?
- Vi har gjort tester med det nya systemet på alla tidigare år, och det visar att det hade blivit en annan vinnare vid två tillfällen, 2005 och 2009. Nanne fick ju så överlägset mycket fler röster än folkets tvåa Martin Stenmarck, så hon hade ju fullständigt sopat banan det året.
Och 2009 spretade det så mycket mellan juryn och folkets röster, så där hade vi också fått en annan vinnare. Både dessa tillfällen visar exempel på att det nya systemet blir bra. Dels att om folket nu har en så pass stor favorit så SKA den vinna. Och är det jämt i toppen, där flera bidrag får ett stort antal röster så kan man inte tala om en favorit, för då har folket flera favoriter och då får man låta en jury avgöra vem som ska vinna.
Hur ser de här utländska jurygrupperna ut?
- De består av fem personer och leds i samtliga länder av motsvarigheten till mig. Alla länder som är med i ”reference group”, dvs de som sitter i styrelsen till Eurovision, är med. Och vi har valt att fördela det jämnt mellan öst, syd och väst. Norge är det enda nordiska land som är med. Mest för att de nordiska länderna ofta röstar likt oss, och de representerar ju trots allt bara ungefär tio procent av de 42 länderna som röstar i Eurovision. Personerna som sitter i jurygrupperna ska sitta under lunchen på lördagen och titta på vårt genrep från fredagskvällen i Globen, sen har de fram till 16.00 på sig att ringa in sina röster.
Hur väljs dessa jurymedlemmar ut?
- Enligt de vanliga kriterierna som vi hade i de svenska jurygrupperna. Olika åldrar, hälften kvinnor och hälften män. Och att de ska på ett eller annat sätt vara musikkunniga, jobba med musik eller i alla fall ha ett stort intresse för musik, eller tävlingen. Jag tror att de som utses att vara med i de här grupperna ser det här som en ära, och den erfarenhet jag har efter att ha suttit med i olika länders jurygrupper visar att man tar det här på blodigt allvar.
Blir det fler förändringar av tävlingsmomenten i år?
- Nej, det blir som i fjol i deltävlingarna, att den som fått flest röster under första omgången ropas ut som finalklar tidigt i programmet, och den andra avslöjas i slutet.
Finns det några nackdelar med att vi tv-tittare får veta vem som fått flest röster i deltävlingarna?
- Nej, från vår sida ser vi inte att det skulle vara så. Men jag vet att en del artister tyckte att det var jobbigt. Att de fick en jobbig väntan innan de var finalklara. Men jag tror fortfarande att värdet av att ge en indikation på det som gick rakast in i hjärtat hos folk är värdefull. Du har trots allt bara tre minuter på dig, och då måste du ha en extremt välskriven låt som går in på en gång.
Fotnot: En grundligare genomgång hur det hade sett ut med ett procentuellt poänsystem sedan MF-renässansen 2002 hittar ni HÄR (2002-2009).
RSS Feed Removed
2 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar