17 februari 2007

Rapport från Schlagersoffan (tre)

Snart smäller det. Deltävling tre är mera schlager och mera spännande än någonsin. I Qruiser schlagerklubbar propageras vilt för och emot vissa bidrag (som vanligt) och jag har sammanställt lite vad våra största tidningar, vi schlagerbloggare, min polare arkitekten och en favoritbloggare tycker i ämnet!

1. Måns Zelmerlöw - Cara Mia
(Fredrik Kempe & Henrik Wikström)
Aftonbladet: 2
Expressen: 3
DN: 2 - 40% chans att gå vidare
SvD: 3
Glitter-Julia: 3
R1 R1 R1 R1 R1
"…låten växer och flirtar han lika snyggt med kameran som han brukar, är det absolut en "Andra Chansare". "Cara Mia" kommer inte att ta sig till final, det är den för välgjord för. "
R2 R2 R2 R2 R2
"Med ABBA-vibbar och plats för smågodiset Måns att skaka en hel del på sin snygga rumpa, tycker jag det lyfter från godkänd medelnivå till snygg discoschlager. Frågan är väl bara om Måns klarar en sådan höjning live? … hetast på Pride i sommar? Utan tvekan!"
FF FF FF FF FF
"Precis så här hade det låtit om Lasse Holm hade haft sin storhetstid på 2000-talet…"

2. Miss Match - Drop Dead
(Fredrik Boström, Märta Grauers, Felix Persson, Marit & Stefan Woody)
Aftonbladet: 1
Expressen: 1
DN: 2 - 20% chans att gå vidare
SvD: 1
Glitter-Julia: 2

R1 R1 R1 R1 R1
"MissMatch är chanslös, men inte dålig…Det här är "Should I stay or should I go" i Girls Aloud-tappning, med lite stänk av Shampoos gamla "Trouble"."
R2 R2 R2 R2 R2
"Snyggt producerat, men var är låten? Monotont och enformigt."
FF FF FF FF FF
"Bubblande, intetsägande elektro-rock. Kisspaus! "

3. Magnus Carlsson - Live Forever
(Danne Attlerud, Michael Clauss & Thomas Thörnblom)
Aftonbladet: 4
Expressen: 4
DN: 3 - 70% chans att gå vidare
SvD: 4
Glitter-Julia: 4

R1 R1 R1 R1 R1
"Vi bjuppas på en hyfsat snygg scenshow (inte helt olik den ifjol...) och en skönsjungande Mange i falsett, men det är inte den Magnus-magi jag hoppats på. Men håll ut, för låten växer som en fjunig tonåring och jag hoppas verkligen att ni röstar vidare den, eftersom detta är bra modern pop som vi kommer att shaka till ända till november. "
R2 R2 R2 R2 R2
"Jag älskar den här låten och bara längtar till att få dansa till den på ett fullsatt dansgolv. Enligt mig är den fortfarande det bästa Magnus gjort i festivalen (och jag är en inbiten Carlsson-fan i de här sammanhangen) och ska han få vinna någon gång så är det fanimej i år. "
FF FF FF FF FF
"Alla som vuxit upp till A-ha och Limahl kommer att älska denna lilla poppärla. Snygg falsett, en bra vers och refrängen sitter som klister efter första lyssningen"

4. Sheida - I Mina Drömmar
(Ulrika Bodén, Rostam Mirlashari & Niklas Rosvall)
Aftonbladet: 0
Expressen: 2
DN: 2 - 20% chans att gå vidare
SvD: 2
Glitter-Julia: 0


R1 R1 R1 R1 R1
"Sheida blandar Mellanösterninstrumentet benju med fäbodtrallande, och resultatet skulle kunna ha blivit skoj. Men det här griper aldrig tag och låten känns tio minuter låååång. "
R2 R2 R2 R2 R2
"Jag tror faktiskt till och med att jag skulle kunna ta det till mig lite mera om det sjungits helt på persiska och vi sluppit den där svenska texten av en sångerska som känns som en förvirrad jojkare som hamnat i en Bollywoodfilm."
FF FF FF FF FF
"Tråkigt etno. Orienten möter Jokkmokk."

5. The Attic feat Therese - The Arrival
(Eric Amarillo & Michael Feiner)
Aftonbladet: 3
Expressen: 2
DN: 4 - 50% chans att gå vidare
SvD: 5
Glitter-Julia: 2½

R1 R1 R1 R1 R1
"…om ett halvår kommer tusentals uppumpade bögar i Miami, Sydney och London att dansa till en svensk Melodifestivallåt. Och bara det är en seger i sig. "
R2 R2 R2 R2 R2
"Förmodligen helt chanslöst här…men sitter förmodligen som en smäck på ställen där de aldrig ens hört talas om Melodifestivalen innan."
FF FF FF FF FF
"Lite slätstruket albumspår som inte skulle ha gjort så mycket väsen av sig om den inte skickats in till festivalen. Attics bästa bidrag är ju fortfarande deras melodifestivalvinjett."

6. Sebastian - When the Night Comes Falling
(Sebastian Karlsson & Peter Kvint)
Aftonbladet: 4
Expressen: 4
DN: 3 - 60% chans att gå vidare
SvD: 3
Glitter-Julia: 4

R1 R1 R1 R1 R1
"Det här är tråkigt, oinspirerat och sådär lagom P3-skvaligt. Men folk kommer tyvärr att rösta, och det blir antagligen final. Boooring! "
R2 R2 R2 R2 R2
"Tänd cigarrerna: "Sing for Me" har fått en lillebror! Sebastian har ju alltid låtit som Andreas Johnson…men det här slår ju alla rekord. Förmodligen den andra jokern som promenerar rakt in i flirtkulan."
FF FF FF FF FF
"Jag tycker Andreas gör Andreas bättre. Det låter lite som om någon av de där Fame Factory-killarna slängt ihop en låt under en håltimme."

7. Sonja Aldén - För att Du Finns
(Sonja Aldén & Bobby Ljunggren)
Aftonbladet: 3
Expressen: 3
DN: 3 - 60% chans att gå vidare
SvD: 4
Glitter-Julia: 5


R1 R1 R1 R1 R1
"Det här är för mig 2007 års näst bästa ballad (Marie är fortfarande nummer ett...), och dessutom ett kärt återseende av en kär gammal vän, schlagerballaden. Otroligt snyggt kamerabevakad sjunger Sonya balladen som definitivt blir farlig för förhandsfavoriterna. "
R2 R2 R2 R2 R2
"…dels väntar jag på ett lyft som aldrig kommer och dels tycker faktiskt en stor del av mig att det räcker med ballader i Globen nu. Sonja kan gott få hamna i Andra chansen – och där kan hon få sjunga skjortan av Uno Svenningsson eller nåt – men det räcker för mig."
FF FF FF FF FF
"Snygg ballad som börjar starkt och lovar mycket. Lovar kanske lite för mycket för jag känner mig lite snopen när låten tar slut. Varför kom inte den där långa tonen, vad hände med upphöjningen och vad hände med stråkarna?"

8. Nanne - Jag Måste Kyssa Dig
(Ingela ”Pling” Forsman, Nanne Grönvall & Peter Grönvall)
Aftonbladet: 3
Expressen: 4
DN: 3 - 80% chans att gå vidare
SvD: 3
Glitter-Julia: 2


R1 R1 R1 R1 R1
"Nannes revanschlåt är allt man inte vill att den ska vara, och skulle lättast beskrivas som en sämre kopia av "Håll om mig". Tjatig, stompig och larvig är ord som jag helst inte skulle vilja nämna i samma mening som sköna Nanne men här blir det oundvikligt. Låten är en "Big time Party". Alltså något vi så gärna vill ska vara bra men inte är det. "
R2 R2 R2 R2 R2
"Inget stoppar Juggernauten Nanne i Melodifestivalen efter "Håll Om Mig"-succén och cancern…så är det bara. Då kvittar det att den här Faith-möter-Russlana-biten inte är mycket mera än en återkommande monoton rytm. "
FF FF FF FF FF
"Nanne och Pling kan hantverket. De levererar precis vad man förväntar sig av dem. Men är det inte lite tråkigt? Antagligen kommer en byggställning och fem dansare rädda Nannes heder och ta henne direkt till Globen utan att passera andra chansen."


Inga kommentarer: