01 mars 2007

Schlagerprofilerna Rangordnar Melodifestivallåtarna 2007!

Här kommer den då äntligen – Schlagerbloggens slutgiltiga rangordning över årets låtar. R1 och R2 har oberoende och var för sig rangordnat alla låtarna från 1-32 (och vägt in allt från artist, låt & framträdande till eget tycke och magkänsla), placeringarna har sedan lagts samman och därefter har den gemensamma lista satts ihop som presenteras nedan.

På detta sätt är alltså bättre ju lägre poäng du har: Bäst är 2p och sämst är maximala 64p. Skojigt nog förekom båda då vi hade samma etta och samma 32:a…men däremellan var vi långt ifrån helt överrens.

För att göra det lite lättare att jämföra vad vi tycker och vad svenska folket tycker så figurerar det lite prickar i listan. Grön prick efter låtnamnet betyder att den är i final. Lila prick i Andra Chansen. Efter listan kan ni se våra respektive topp- och botten-fem med motiveringar. Då kör vi!

1. Måns Zelmerlöv - Cara Mia 2p (1+1)
2. Marie Lindberg - Trying to Recall 7p (3+4)
3. After Dark - (Åh) När Ni Tar Saken i Egna Händer 8p (2+6)
4. Regina Lund - Rainbow Star 9p (6+3)
5. The Ark - The Worrying Kind 10p (8+2)
6. Verona - La Musica 14p (5+9)
7. Magnus Carlsson - Live Forever 15p (10+5)
8. Andreas Lundstedt – Move 16 (9+7)
9. Cosmo4 - What’s Your Name 17p (7+10)
10. Sonja Aldén - För att Du Finns 22p (4+18)
-------------------------------------------------------------------------------
11. Sanna Nielsen - Vågar Du, Vågar Jag 24p (11+13)
12. The Attic feat. Therese - The Arrival 25p (17+8)
13. Elin Lanto – Money 28p (12+16)
13. Magnus Uggla - För Kung och Fosterland 28p (16+12)
15. Jessica Andersson – Kom 30p (15+15)
16. Andreas Johnson - A Little Bit of Love 33p (22+11)
17. Sebastian - When the Night Comes Falling 35p (18+17)
18. Andersson & Gibson - Anything But You 38p (14+24)
19. Anna Book - Samba Sambero 40p (20+20)
20. Jimmy Jansson – Amanda 41p (27+14)
21. Sofia – Hypnotized 43p (13+30)
22. Lustans Lakejer - Allt Vi En Gång Trodde På 44p (23+21)
23. Emilé Azar - Vi Hade Nåt 46p (19+27)
24. Caroline af Ugglas - Tror på Dig 47p (21+26)
24. Sarah Dawn Finer - I Remember Love 47p (25+22)
26. Nanne Grönvall - Jag Måste Kyssa Dig 48p (29+19)
27. Uno & Irma – Godmorgon 53p (30+23)
28. Addis Black Widow – Clubbin 54p (26+28)
29. Sheida - I Mina Drömmar 55p (24+31)
30. Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé - Första Gången 56p (31+25)
31. MissMatch - Drop Dead 57p (28+29)
32. Tommy Nilsson - Jag Tror på Människan 64p (32+32)
-------------------------------------------------------------------------------
R1s Topp5:
1. Måns Zelmerlöv - Cara Mia
Han kom, han sjöng och han sexade. Har någon schlagerartist någonsin
skapat ett sånt buzz i tv-soffan? Med en perfekt schlagersmocka och snygg koreografi fick han Sveriges alla kvinnor och bögar på fall med sin Cara Mia. Och han kunde ju sjunga! Ingen låt får mig att vilja dansa lika mycket och ingen annan av årets låtar känns lika farlig i Globen. Måns! Måns! Måns!
2. After Dark - (Åh) När Ni Tar Saken i Egna Händer
Årets bästa refräng och årets text stod den här drugan för. Jag är fortfarande sur över att folk röstar så jävla hetero och inte fattade att det här är låten vi behöver i Globen. Framträdandet var svinsnyggt med tv-kändisarna på tv-skärmar, men främst
har låten allt en schlager har att önska.
3. Marie Lindberg - Trying to Recall
Årets största rysning fick jag när jag såg Marie uppträda i Scandinavium. Jag blir fortfarande sur på de idioter som tror att Marie gick vidare pga hennes historia. Pyttsan, säger jag. Hon har en LÅT som berör bortom det obeskrivliga och det är den absolut största anledningen till att vi får njuta av henne i Globen. Tidernas bästa ballad i MF.
4. Sonja Aldén - För att Du Finns
Den näst bästa balladen detta år är inte i Globen. Än. För jag ska rösta mig blå för underbara Sonja och hennes klassiska svenska schlagerballad. Jag älskar allt med den här låten och jag älskar Sonja. Måtte hon bli årets Shirley Clamp.
5. Verona - La Musica
Årets överraskning! Underbara Verona charmade brallorna av mig i Gävle och det rycker i benen när jag hör hennes italienska discorökare. Vad som kunde ha blivit dussindisco blev charmig dunderdisco i Veronas söta framförande. Dessutom utövar körtjejerna Anna och Caroline en redan klassiskt dans i bakgrunden...

R2s Topp5
1. Måns Zelmerlöv - Cara Mia
Årets Lena Ph-ögonblick. När Måns äntrade scenen i Örnsköldsvik så tappade hela gänget jag såg delfinalen med andan framför TV-apparaten. Han kom, han sjöng, han dansade och vi ringde. En okej vers glömdes snabbt bort på grund av en rallarsving till refräng och av en sängkammarblick som gjorde Sveriges bögmaffiga svettiga över hela kroppen. Blir livsfarlig i Globen.
2. The Ark - The Worrying Kind
Med hela festivalens mest spektakulära och intensiva scenframträdande (och med en låt som stör många schlagernördar då den inte är uppbyggd enligt formulär 1A) måste nog the Ark hållas som mina favoriter till segern i Globen just nu. Jag älskar låten, jag älskar gruppen…och alla efterfester borde ha en egen Ola Salo. Dessutom låter introt som Waterloo…
3. Regina Lund - Rainbow Star
Jag blev sååå imponerad av Regina under Göteborgsrepen och har fortfarande inte riktigt kommit över att hon tappade all röst och lät så förfärlig på TV. Koreografin är en klassiker, texten så härligt bögsöt – och det är den låt jag lyssnat på absolut mest av årets bidrag. Jag tröttnar aldrig!
4. Marie Lindberg - Trying to Recall
Inget gör mig argare än när folk avfärdar Trying to Recalls framgångar genom att skylla på kvällstidningarnas saga om Marie. Visst, klart det spelade in – men hon hade inte kommit någonstans utan den vackraste balladen i melodifestivalen någonsin. Svensktoppsvarianten av Anna Ternheim kan dessutom sjunga hur bra om helst, trots att hon lät darrig i direktsändning. Bara så ni vet. Scandinavium 2007 är ett schlagerögonblick jag aldrig kommer att glömma.
5. Magnus Carlsson - Live Forever
Man trodde ju att kompisen Jessica Andersson kollat på Magnus succé förra året och försökt gå direkt till Globen i år – men istället så valde Magnus att gå "Jessicas Mellokurs 2006poäng" och döda festivalens bästa låt med konstiga kläder och ett osäkert framträdande… Jag väljer ändå att förtränga allt detta, för det här är en av mina självklara favoriter…ända sedan i november.
-------------------------------------------------------------------------------

R1s Botten5
1. Tommy Nilsson - Jag Tror på Människan
Den sämsta låt som nånsin skickats till Globen. Tommy Nilssons ballad har inget i Globen att göra överhuvudtaget och till och med Addis falsskång hade känts roligare i Stockholm. Med en genompretentiös text och överrist framförande måste denna låt för alltid hållas på minst tio meters räckvidd från mig. Och den är ett hånskratt rakt i ansiktet på underbara ballader som aldrig nådde Globen (läs: Faller du, så faller jag, He is always on my mind och eventuellt För att du finns). Jag hatar Jag tror på människan!
2. Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé - Första Gången
Fiiiiiiiiiiiin vuxenmusik med två urtrista artister. Boooooring.
3. Uno & Irma – Godmorgon
Inte dålig på nåt sätt men så förbannat intetsägande och förglömlig. Uno måste vara Sveriges tristaste artist.
4. Nanne Grönvall - Jag Måste Kyssa Dig
Texten är genomlökig och jag hatar att Nanne bara slappat och gjort en sju resor sämre Håll om mig. Visst, Jag måste kyssa dig hade ett snygg framträdande med en duktig sångerska så jag är glad att folk såg igenom den här platta låten. En av årets största besvikelser.
5. MissMatch - Drop Dead
Det är svårt att välja dåliga låtar märker jag eftersom jag faktiskt gillade den här lite. Men Miss Match får symbolisera mitt hat för en urvalsjury som tycker att det här platsar bättre än en låt som Cara Mia eftersom "dom redan har för många inom schlagerkvoten". Ska såna här låtar fortsätta att kvoteras in måste juryn bytas ut omgående.

R2s Botten5
1. Tommy Nilsson - Jag Tror på Människan
Jag har faktiskt inte orkat lyssna på låten en enda gång sedan den gick vidare... Jag klarar inte av texten, jag klarar inte av melodin och jag klarar absolut inte av Tommy "mannen som gör en hemsk ballad ännu hemskare" Nilsson. Att Tommy är i Globen – men inte MagnusC, Regina, After Dark, Andreas L, The Attic (fortsätt gärna lista alla andra låtar som inte gått dit) – kan vara Melodifestivalens största skandal någonsin.
2. Sheida - I Mina Drömmar
Jag hade kanske klarat av den här låten om den bara framförts konsekvent på ett språk som jag inte förstod...men när den svenska texten dyker upp som någon form av jojkande så börjar jag nästan kallsvettas. Skämskuddevarning.
3. Sofia – Hypnotized
Jag är så makalöst trött på den här musikgenren att jag helt enkelt inte klarar av ännu en anonym Elenakopia som visar trosorna till Bouzouki-komp. Usch och fy och bort, bort, bort.
4. MissMatch - Drop Dead
Detta försök att uppdatera Should I Stay and Should I Go till ett par Tatu-wannabees är kanske inte så sjukt kass i sig…men den är bara så otroligt meningslös. Dessutom: ingen människa kunde väl någonsin tro att den här låten skulle kunna komma någonstans (och allra minst till Globen) och varför, varför, varför plockar man med den då?
5. Addis Black Widow – Clubbin'
Låten må vara bättre än sitt rykte (och definitivt bättre än sitt fruktansvärda framförande) men jag får ändå fortfarande knottror på armarna när jag tänker på Pigeon eller hör nanananana-delen.

Inga kommentarer: