21 februari 2008

Blixtrar och Dunder utan Magiska Under

Om BWOs låt var en låt som skulle fungera lika bra utan festivalen så är verkligen det här precis tvärtom. Ingen annanstans än inom ramarna för Eurovision Song Contest skulle någon komma på tanken att kombinera opera med gitarrer, drama och discobeat. Möjligen med undantag för Andrew Lloyd Webber.

Det här är nämligen så over the top att det nästan blir en parodi. Men bara nästan.
Det är blixtrar, åska, fläktar, flaggor (det var väl kul att Carolas Evighetstrasor kom till användning igen), opera och drama, drama, drama, och när bilden zoomar in Therese hand i början så förväntar jag mig nästan att hiia Alenka Gotars lampslinga där...
Samtidigt har ju Therese en riktigt suverän röst som hon aldrig fått använda på det här sättet tidigare i festivalen med Pay-TV, och Evan (med flera) har gett henne ett ganska schyst, tungt discodunk i botten.

Men ändå. En vattendelare. Ett bidrag att älska eller hata.
Själv har jag inte riktigt bestämt mig för vilket.

Kuriosa: Rennie Mirros andra bidrag för dagen som ansvarig för helheten på scen. Han hade också ett finger i BWOs syltburk i morse.

3 kommentarer:

Tobias sa...

Jag älskar Therese vad hon än hittar på och kommer säkert att tjuta av pur glädje på lördagkväll... :)

Anonym sa...

"Ingen annanstans än inom ramarna för Eurovision Song Contest skulle någon komma på tanken att kombinera opera med gitarrer, drama och discobeat."

Låt mig upplysa dig om att det här är inte alls är något nytt - världskända band som Nightwish, Evanesence och Within Temptation har länge jobbat utifrån samma recept, även om det här bidraget kanske är lite av en "lightversion" för genren.

Jag föreslår att du surfar in på youtube och utbildar dig lite.

Oswald sa...

Well, jag har full koll på Nightwish och Evanesence - men att jämföra den här tre minuters gaydiscovarianten med flaggor och fläktar med Tarja Turunen känns inte helt okej i min värld.

Så om det är okej med dig så låter jag bli den utbildningen och sparar den tiden till något annat.