04 mars 2008

Bosnien Hercegovina

Igår spelade Bosnien för första gången upp sitt bidrag till årets ESC.
Redan tidigare var det bestämt att Elvir Laka Laković skulle framföra bidraget - en snubbe som enligt schlager-Pierre kallats en Bosninsk Tomas DiLeva - och att det skulle skilja sig från de senaste årens ballader.

När låten drog igång med att Laka kommer in på scen med en levande höna, med ett gäng (alldeles för många enligt ESC-reglerna) grabbar svingandes varsin lie i bakgrunden, och med en tjej som ser ut som något från en enmansföreställning av Cecilia Frode så ska jag erkänna att jag himlade med ögonen och snabbt stoppade in Bosnien i samma fack som Estlands svettiga farbröder, Lettlands pirater och Irlands kalkondocka...men det fick jag äta upp.

För även om jag är ganska säker på att det här inte är något MrR kommer jubla över, så faller jag själv oväntat pladask för den här Håkan Hellström-udda, oregelbundna, småtjatiga poplåten som faktiskt finns där bakom alla fjanterierna. Ingen vinnarkandidat kanske - men det känns skönt att hitta något man kan gilla åtminstone en smula i årets ESC so far.

Här har ni Elvir Laka Laković och Pokusaj.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag saknar Deen för Bosnien!

Oswald sa...

hahaha
Ja, nån Deen är ju inte Elvir Laka Laković. Det är sant! :)

Anonym sa...

Ja, Bosnien tillhör nu de 5 bästa låtarna klara hittills - och kanske de enda som är överhuvudtaget värda att nämnas: Norge, Schweiz, Island, Turkiet och så Bosnien då. Om Belgien skickar fina och äkta "When I Can't Find Love" ser det ännu ljusare ut i årets ESC-mörker.

Anonym sa...

Måste säga,vad man mer lyssnar på denna låten,desto mer gillar man det..så orginel o udda e det men det saknar inte kvalitet som ofta förknippas med såna låter. :))

Anonym sa...

Asså .. den låt e ba cool :)
Bosnien har en röst från mig i alla fall:)

Anonym sa...

jättebra o orginell tycker jag