02 oktober 2008

Lite åsikter om gårdagens Idol

Linda Pritchard föll i den klassiska Idolfällan; det är inte den som är bäst ELLER den som är sämst som åker ut (underskatta aldrig sympatiröster) – det är den alla glömmer att rösta på. Alla ni där ute som är besvikna - röstade ni ens på Linda själva? Misshandels-Sepideh föll förmodligen på samma grepp. En karaokevariant på en Dreamgirls-låt är helt enkelt inte en lika stor röstmagnet som en dito på en gayklassiker.

Peter Jidhe är verkligen inte bra live. Dels schabblar han ihop namnen (hur svårt kan det vara att hålla isär sju namn - och Victoria blev på två dagar "den där andra tjejen"), dels har han anammat Sanna Brådings störiga gamla "dra ut på sista vokalen"-teknik (Annaaaaaaaaaaaa! Juryyyyyyyyyyyyyyyyn! etc) och dels rabblar han mängder av faktafel som om de vore sanningar (...Sveriges största musiktävling... ...som i original gjordes av Jennifer Hudson...). Synd, han som var så oväntat bra under turnéklippen.

Loulou Lamotte framstår mer och mer som tävlingens stora favorit. Medan Anna och Lars kanske känns intressantare att köpa en skiva med i mina öron, så är samtidigt deras personliga uttryck hyfsat begräänsande i en tävling som kräver hittade kameror, ständiga intervjuer, danssteg och att sjunga hitlåtar. Loulou däremot verkar vara en hel hög kilo med ren charm och besitter en röst som är tillräckligt mainstream för att klara vilken låt som helst – men som samtidigt kan sätta personlig prägel på den.

Bästa svaret på jurykritiken igår? Alice. Att säga att man inte bara vill vara söt – och samtidigt vara sötare än en gräddbakelse – och därför valt att våga göra något annorlunda går såklart hem i alla läger.

Två låtar av sju möjliga har spelats in av Jennifer Hudson. Sony BMG skulle möjligen inte kunna vidga listan över artister de vill promota åtminstone under kvalveckan när så många låtar skall avverkas?

Vem väljer låtar åt Yazmina? It's a Wonderful World i måndags och Heaven igår. Hennes pappa? Farfar? Den där gubben i parken som ville ge henne en klubba när hon gungade?

Vad ska man säga om ryggproblems-Jenny då? Tja... På ett sätt tycker jag att hennes blonda bimbolight-look är roligare att titta på än Lindas rockriviga Wallmansbrud, så jag bryr mig inte nämnvärt. Jag skulle dock inte vara säker på att överleva fredagen om jag var Jenny – trots att det finns killar som är ljusår mer ointressanta än henne.

Jag förstår inte riktigt vart Aftonbladets Idolkrönikör Martin Söderström vill komma när han spekulerar kring om det "ska bli ett tjejår i år igen". Förra året var ju den stora Idoldebatten att alla tjejer röstas ut först. Att tjejerna inte har en chans. Inte en brud förutom Amanda och Marie var ju kvar när i stort sett alla killarna var kvar – hur illa de än sjöng. Menar han att om samma sak händer i år – men Anna och Loulou är i final – då är det ett "tjejår" igen? Det ska fan vara brud om ett tjejår innebär sådana odds. Själv hoppas jag på ett riktigt tjejår: Ut med ALLA snubbarna utom Lars innan tjejerna börjar ryka, tack.

Om nu juryn tyckte att tjejerna igår var sämre än grabbarna i tisdags (något jag i och för sig inte alls håller med om) så kan man ju fråga sig varför de hela tiden låter som om de ser världsartister uppträda. Gnäll mera! För det ÄR inte bra! Visst, jag förstår att juryn är nöjda och ser de här ungarna som sina egna – men det är bara Andreas som vågar bita till lite ibland. Skärpning!

Ikväll åker jag tåg och missar därför Malta-Kevins förmodade övertaggning i Footloose, eller höra Barnet tolka The White Stripes. Kan bli två klassiker. Förhoppningsvis kan jag ändå få se Lars tolkning av (i mina öron ganska sövande) Coldplays Politik någonstans. Jag misstänker att det ändå kommer vara det enda som är värt att se...

4 kommentarer:

Anonym sa...

OCH jag röstade tre gånger på Linda men inte fan hjälpte det, kanske skulle jag röstat fler gånger? Hoppas bara att hon lommer fram ändå, JAG vill se mer av henne KANSKE MF? // Jonas

Anonym sa...

OCH jag röstade tre gånger på Linda men inte fan hjälpte det, kanske skulle jag röstat fler gånger? Hoppas bara att hon lommer fram ändå, JAG vill se mer av henne KANSKE MF? // Jonas

Anonym sa...

Så komm igen Björkman,, Lägg vantarna på henne,, SNÄLLA?? // Jonas

Oswald sa...

Well, Linda har som sagt redan varit med i MF i öppningsnummer och i kören...och jag är rädd att det är det närmaste hon kommer.

Man måste vara lite stjärna också. Inte bara riktigt duktig.