08 december 2008

Anna + Maria = Sant

Expressen har ju, som vi rapporterat hela hösten, en tendens att slänga ur sig den ena rövarhistorien efter den andra, men idag verkar det som om även en blind höna kan hitta ett korn.

Ryktet om att norska Eurovision-succén Maria Haukaas skall sjunga Killing Me Tenderly i duett med Anna "jag-tar-vad-jag-får-bara-jag-får-vara-med" Sahlene har vi nämligen haft koll på ett bra tag (men svurit på att inte avslöja...även om ett blind item var på gång till ikväll) och hunnit komma fram till vad vi tycker om.

Vad vi tycker?
Jo, vi gillar absolut valet av Maria. Vi har ju en god tradition med norrmän (Elisabeth Andreasson, Nick Borgen, Haakon Pedersen) i Melodifestivalen som slumrat alltför länge, och Maria fick ju till en ordentlig hit med sitt Eurovisionbidrag här i Sverige under försommaren. Däremot tycker vi att duettgrejen (låten var ingen duett på den demo juryn valde ut, utan sjöngs där av sångerska Pauline och ryktades länge vara vikt för Brolle eller Amanda Jensen) med Sahlene känns mera som ett frågetecken, och trots att vi inte har något emot Anna, så ger hennes tidigare Melodifestivalresultat en liten, liten B-stämpel till en låt som med bara Maria kunde ha känts som en riktigt farlig outsider.

Men hur det blir med det får vi väl se i februari.
I övrigt känns presskonferensen i morgon rätt tam på pappret. Nu väntar vi mest på att Christer Björkman skall tala om vilka artister/bidrag som hamnar i vilken deltävling. Det är då de verkliga spekulationerna kan börja!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer i att låten kunde blivit en contender bara med Maria.

Vad gäller Expressen-artikelns påstående om EMD så är jag, utan att ha någon som helst insyn i det hela, skeptisk. Danny släpper ju sitt album i jul och har redan dragit igång solokarriären igen. Skulle han efter skivsläpp och singel-/radiohit pausa igen och köra MF-race hela våren med EMD? Tycker det känns tveksamt. In med en PH-fri Orup istället!

Oswald sa...

Jag har också funderat lite hur Danny tänker sig kombinera det där - men det skulle ju faktiskt bara kunna vara en MF-låt med EMD för att hålla gruppen igång medan han kör solo, släppa skivan igen med den på, å så ha en ny platta klar till hösten.

Jag tror EMD är långt mycket hetare kandidater än Orup...och även om deras skiva verkligen inte var min grej så håller jag nog dem för långt mera intressanta just nu också.

Jag har lite gett upp hoppet om Orup, och tror han bara skulle förlora på att ställa upp i år.

eurofivestar sa...

Jag tycker man behöver verken EMD ELLER Orup.

Det räcker med Idol-artister och gamla män.
Jag vill ha något annat.

Jag vet inte vad, men annat vill jag ha. Något syntigt. Något lite mer Tellier. Någon som egentligen inte vill vara där och vet inte vad de gör där, men är där ändå. Det vill jag ha.

Schlager Queen sa...

fabulous news!

Anonym sa...

Anna är mer än välkommen för mig (perfekt rent av),, Nu fattas bara Elin Lanto så blir allt komplett! // Jonas

Anonym sa...

Ja, Anna och Maria tror jag blir superbra!