02 februari 2009

Slovenien - årets största bottennapp så här långt?

Det ska sägas direkt att jag aldrig varit någon fan av långa instrumentalpartier i Eurovision-bidrag - det enda som möjligen är värre kan vara låtsasspråk - och sedan all musik lades på band så är det ju dessutom få saker som är fånigare än folk som ska försöka låtsasspela instrument på scen...

...ni minns väl till exempel den stackars gitarrkillen i Azucar Morenos bidrag 1990, som hade den otacksamma uppgiften att vara den första i ESC-historien som skulle fejka sitt gitarrspelande.

Nåväl, igår valde Slovenien att bygga hela sitt ESC-bidrag på just det konceptet. Fejkspelande snubbar i en (i stort sett) instrumental låt, alltså. Kolla på det här. Allvarligt? Hur många fel kan man finna under tre minuter?



Är det fler än jag som tror att sångerskan valde att inte slita ned sitt skynke i direktsändning för att hon skämdes så för att hon skulle stå där bakom och bröla de där plattityderna i några sekunder mellan fejkgnidandet?

Bakom hela tjottaballongen står dessutom ingen mindre än Andrej Babić - Mr "G:son for Eurovision" himself. Mannen som på 2000-talet skrivit bidrag som tävlat i ESC för Kroatien, Bosnien (Call Me), Portugal (ifjol) och en gång tidigare för Serbien (2007 med lysdiod-i-handen Alenka) - men som aldrig kommit bättre än plats 13 för något av länderna.

Slår han det rekordet med Quartissimos Love Symphony i år ska jag få be att sälja mitt ESC-intresse till högsterbjudande.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det känns som ett pausnummer.

Anonym sa...

..bottennappen är tyvärr fler än så. Rumäniens slyndänga och Nederländerans vidriga sliskbomb är värre än Slovenien. Faktiskt.

Anonym sa...

..bottennappen är tyvärr fler än så. Rumäniens slyndänga och Nederländerans vidriga sliskbomb är värre än Slovenien. Faktiskt.

Alexander sa...

Gillar själva melodin men, som Anonym säger, det känns lite som ett pausnummer. Och sångerskan känns helt out of place.

Anonym sa...

Härmat Ukraina med skuggorna.., tror dock att den KAN bli farlig,, beror på vad övriga balkanländer skickar.. // Jonas

Anonym sa...

Usch, ni är alla elaka. Men lite roliga, också.

Jag försöker hänga med på:

http://sites.google.com/site/eurovulsion2009/Home/2009

(mycket uppdaterat sen sist)

..men jag gillar ju Slovenien (lite). Även Rumänien (ganska). Och Danmark (mycket).

Men Nederländerna kan jag helt hålla med om; fullkomligt ointressant och oinspirerat.

/Pedro

Anonym sa...

Ja, det där var ju inte mycket text. Håller med tidigare talare om pausnummerkänslan.

Jag är ju en traditionalist i den bemärkelsen att jag vill ha tillbaka den levande orkestern. Det vill inte alla. Men kan vi inte vara överens om att all sång plus intrumental musik på scenen skall vara live?? Då slipper vi ju sånt här.

Uppgift för den envetne läsaren: Vilket bidrag har minst sång? Slovenien i år, eller Norge från 1995 (Nocturne). Det blev ju ett jävla ståhej om den låten.