18 maj 2009

Bokslut: Schlageråret 2009

Det är dags att knyta ihop schlagersäcken 2009.

Resan som började med några partyhårda dagar i Göteborg i februari avslutades för Schlagerprofilernas del i lördags med ett gott gäng hemma hos MrR, där vi röstade fram Estland som etta, Azerbajdzjan som tvåa och Island som trea, och där vi var ganska överrens om att det här var en av de bästa ESC-finalerna någonsin, med ett klart godkänt slutresultat rakt igenom.

Men låt oss börja med Sverige så vi har det avklarat.

Ja, vi skickade rätt låt. Vi kan sitta och älta om, om, om i månader men vi får aldrig veta så det är ganska meningslöst att spekulera. Hade Caroline inte helt drunknat i balladträsket med den lottningen? Varför skulle EMDs swing funka bättre än Tysklands? Och även om jag skulle ljuga om jag inte själv tänkt tanken "klart det hade gått bättre om vi skickat mina favoriter Alcazar" så är det ju helt onödiga spekulationer att gräva ned sig eftersom vi aldrig får veta.

Nej, vi kan inte skylla ifrån oss på Christer Björkman och kräva hans avgång när vi själva röstat fram den. Man kan skylla på Christer när artisterna presenteras i december. Man kan säkerligen också skylla en del av Melodifestivalens upplägg på honom. Men det går knappast att köra kvällspressens fåniga "förbundskapten-jämförelse" så länge vi inte får vara med att rösta fram startelvan i nästa års fotbolls-VM. Dessutom, tror ni på allvar att Mr björkman inte vill vinna ESC och därför stoppar ett gäng fantastiska låtar och tänkabara ESC-vinnare varje år som folk skickat in? Allvarligt? Hur kan så många människor inte se orimligheten i detta?

Och ja, det är faktiskt fantastiskt och en bedrift att Sverige alltid har varit i final, och nej, att vara 21 av 42 är ingen flopp utan möjligen lite småtrist och jobbigt när våra eviga kombatanter Norge vann. Så är det bara. Och nä, man kan inte bara tänka bort två semifinaler och bara stirra på plats 21 av 25 bidrag som man gjorde på Christer Björkmans tid när han kom 22a av totalt 23 bidrag. Vi är inte direktkvalificerade i finalen. Bara för att vi är ett av de få, få länder som alltid varit där, kan vi inte gå och tro att vi prenumererar på en plats, och kolla till exempel med irländarna om de tycker 21 av 25 i finalen hade varit roligare än att komma 11 i sin semi och inte få vara med för femtiofjärde året i rad...

Att folk som älskade Malena för en vecka sedan nu börjar hojta i kvällstidningarna om att Melodifestivalen är dålig och att vi alltid skickar schlagers etcetera etcetera är bara någon form av svensk brist på ansvarskännande och att försöka hitta något att lägga skulden på. Visst, ingen vore gladare än jag om folk slutade tänka "klassisk schlager med tonartshöjning" när de röstar i MF och istället släppte fram de "riktiga" poplåtar som faktiskt dominerar där (men som alltid bara blir de största hitsen efteråt men aldrig vinner), men samtidigt kan knappast någon anklaga varken Norge eller Islands bidrag för att vara fräsch, nytänkande popmusik som låter som den musik som spelas på radion... Och allvarligt, tror någon av er som läser detta att Arash hade haft mer än en snöbolls chans i helvetet om han ställt upp med Always i MF? Han ska ha varit glad om folk ens röstat honom till Globen...

Så ytterligare en sak jag inte vet om ni tänkt på: Jurygrupperna har alltid hatat Malena och hennes låt. Urvalsjuryn ville inte plocka med den, den internationella juryn gav den bara en etta och jurygrupperna i MF försökte döda den och gav den nästan inga poäng alls. Folket däremot älskade den sönder och samman och gav den sin högsta poäng. Samma sak i ESC. När bara folket röstade i tisdags var Malena nummer fyra av de tio bidragen och totalt sett nia av de 20 som röstades vidare från semifinalerna – när jurygrupperna kom in med sina röster så vet ni hur det gick. Kanske var Sverige de som förlorade mest på det nya femtio-procent-juryröster-systemet? Sju av de åtta bidrag som röstades in före Malena från semifinalerna kom topp 10 – bara Moldavien hamnade utanför också. Det är inte mycket att göra åt, men det tål att tänkas på.

Fast kanske har Makedonien störst rätt att sura på jury-grejen - för andra året i rad blev de bortplockade från en finalplacering på grund av juryns chans att bestämma det tionde bidraget från delfinalerna...

Nåväl. Lär vi oss något av detta? Nä. Det tror jag faktiskt inte, och jag tycker inte vi ska göra det heller. Min fasta åsikt är att vi ska fortsätta låta Melodifestivalen vara Sveriges största TV-program och den gigantiska musikfest det är under årets mörkaste månader, och att vi ska fortsätta att rösta fram det bidrag av de 32 vi har att välja på som vi tycker är bäst, och sedan får Eurovision komma som en bonus. Jag är dessutom övertygad om att om vi gör detta så kommer vi också att vinna igen så småningom. Sedan är det såklart alltid kul med nya ansikten i MF, fräscha låtskrivare och modernare tongångar (eller varför inte en poppig hambo nästa år med någon som ser ut som en tonårig seriemördare) – men den diskussionen sparar jag tills vi ser nästa års startfält.

Jag älskade årets Melodifestival och jag tycker vi var modiga som vågade skicka något annorlunda!

Däremot skulle jag gärna se att svenskarna vågade lite mera när det kom till själva paketeringen av numret i ESC. Att vi vågade bryta oss loss helt från det som funkade i MF och "tänka mera Ukraina" (nä, kanske inte porrbiten – men satsningen) och fläska på, stå ut och märkas! Allt det där snacker om att tänka stort och tänka Europa som vi matades med under MF – vart tog det vägen i Malenas nummer i Moskva? Fyra minimala glasskulpturer och svarta kläder från Dressman på körtjejerna? Här tycker jag det kan finnas lite att jobba på kanske...

Men om vi lämnar Sverige en stund och kollar på tävlingen som helhelt (well, inte produktionen...den orkar jag inte älta mera...men låt mig säga att jag är överlycklig över att Edward kommenterade och ännu gladare över att vi ska till Norge nästa år där jag kan sätta mina schlagersnacks på att programledarna kommer vara glimrande i jämförelse trots en mindre budget) så måste jag säga att det var en av de bästa finalerna någonsin i Eurovision Song Contest i min bok. Jag kan inte plocka ut en enda låt på topp tio som jag tycker det är orättvist att den är där. Faktiskt.

Jag förstår inte riktigt Norge absurda dominans (fantastisk är väl verkligen inte låten, ens när Alexander glöder till) men det är en värdig vinnare som lyckas kombinera det mesta man brukar hitta i en sådan, och det är bara att böja sitt huvud i respekt för vårt grannland som träffade så rätt. Islands förklädda countryballad, Arash sommarhit, Turkiets klassiska ESC-etnopop, Estlands fantastiska ballad...det är inte alls svårt att förstå varför de är där. Och jag älskar att både Frankrike och Storbritannien fick utdelning på sina storsatsningar, och att tävlingen kanske därmed får lite, lite, lite högre status i dessa länder.

Och hur skönt är det inte att ingen kan skrika öststatsdominans längre med två nordiska länder i topp, fyra olika nordiska vinnare (och två baltstater) på elva år, poäng till Norge från alla Europas hörn och två av "the big four" på topp tio? Det var på tiden! Och visst, disporan kommer alltid påverka - och vi kommer alltid lida av att vi inte har stora utflyttade folkgrupper - men det går ju inte att göra mycket åt. Säg den svensk som inte röstar på Sverige om han sitter utomlands och har möjlighet?

Jag vill väldigt gärna säga att ESC är på väg till en ny guldålder (kanske inte så perfekt tajmat i så fall med Melodifestivalens förmodade avslut av sin senaste...för let's face it, det här kan inte pågå för evigt ytterligare ett decennium) men väntar kanske något ytterligare år och hoppas att Tjeckiens jumboplats för alltid spikade igen den kista för "skämtbidrag" som Alf Poyer och Guildo Horn och ett gäng andra så effektivt öppnade för några år sedan, och att trenden att skicka starka låtar (om än i vilt skilda genrer) och att sjunga på en massa andra språk än just engelska håller i sig.

Sedan kommer jag aldrig förstå hur Danmark kom före oss. Eller Rumänien. Eller Ryssland. Men jag antar att sådant kommer man alltid att få fundera över. Musiksmak ÄR ju något subjektivt, det kommer vi ju aldrig ifrån, även om den subjektiviteten tydligen släpper i hela Europa om Näckens lillebror spelar fiol medan tre akrobater gör armhävningar i bakgrunden.

Sammanfattningsvis har det varit en fantastisk schlagersäsong – och en av de mest fantastiska sakerna för mig har varit att så många har hittat hit och orkat läsa det vi skrivit och kommenterat så otroligt flitigt. Ibland har jag bara lutat mig tillbaka och njutit när diskussionerna varit som vildast efter inläggen och det är galet underbart hur många som engagerar sig och hur många som har intressanta, knäppa, genomtänkta, känslomässiga och roliga saker att säga i ämnet. Den här bloggen är till för er och jag (vi) är sjukt glada att ni förstått det!

Så. Det var 2009.

Det kommer säkert dyka upp ett och annat inlägg här under sommar och höst, men på ett sätt blir det här inlägget ett sätt för mig att sätta punkt, göra avslut och för ett tag koncentrera mig på min andra blogg Oswalds Popcorn (den har blivit sorgligt åsidosatt nu när ESC-bloggandet och InförFilms-klippningen i stort sätt tagit all min bloggbaserade fritid). Titta gärna förbi där om ni har tråkigt!

Nästa år tänker jag försöka få åka runt med Melodifestivalen igen (för det är det roligaste som finns på hela året) och dessutom så är det väl dags att försöka ta sig till Oslo där första semifinalen går idag om exakt ett år – men för nu: Ha en sjukt skön schlagersommar!

Ken alias MrK

24 kommentarer:

Mick sa...

Tack för allt den här omgången!
Ni har varit fanastiska!

Robert sa...

Jag är väldigt glad att jag hittade denna suveräna blogg. Kul att vrida och vända i ämnet. Tack och väl mött igen!

Anonym sa...

Tusen tack för fantastisk site, med humor, insikt och passion. Underbart forum med personlighet och vettiga inlägg. Stort tack för 2009, och låt oss hoppas på Stockholm 2011!

/Pedro

Anonym sa...

Tack för att ni hjälper mig att hitta fram til det viktiga i MF och bonusen ESC. Det är otroligt kul att följa era öden och äventyr i schlagerns värld.
/håkan

Anonym sa...

Nu har jag antligen kommit mig for att skicka en kommentar istallet for att bara lasa. Kan inte annat an at instamma i stort sett allt (forutom att jag faktiskt gillar Norges lat...sorry...) Tycker den summerara allt med tavlingen till 100%. Sitter just nu och lyssnar pa Estlands fantastiska lat som bara vaxer och jag onskade jag forstod estlandska.

Som den Londonsvenska som jag ar sa blir jag alltid utsatt for dumma kommentarer runt Eurovision tid. Det ar inte klokt vad nedsattande folk har kan vara, men i lordags satt till och med de pa jobbet som idiotforklarar det ar efter ar och tittade. Mina narmsta har ju lart sig att jag ALSKAR Eurovision och inget nagon sager andrar pa det. Nu har de faktiskt till och med borjat visa ett visst intresse, an kanske jag kan omvanda britterna pa mitt korstag for schlagern! :-) Och sjalvklart tillhor jag kategorin som rostar pa Sverige - bara for att jag kan! (inte for att det hjalpte, blev inga poang fran UK, och vagar inte tanka pa min telefon rakning.)

Kommer nu att lagga till bloggen till mina favoriter och hoppas pa att folja era historier nasta ar med.

Stor kram fran London!
Erika

Micke sa...

Stort tack för mycket bra bloggande under hela schlagersäsongen. Jag blir smått avundsjuk över hur bra er blogg är. Ständigt uppdaterad och med bra diskussioner och analyser runt den här tävlingen som man bara inte kan analysera för mycket.

Ha en skön sommar!

Anonym sa...

Jag håller med om ALLT!! // Jonas

Calle W sa...

En väldigt bra skriven text!Den mest läsvärda i ämnet enligt mig. Kan inte annat än att hålla med dig i allt det du skriver och hoppas att trenden håller i sig med starka melodier och andra språk än engelska. Min önskan är just att 2010 års svenska vinnare sjunger en bra melodi på svenska.
Forsätt med mer glädjande och intressanta inlägg denna eminenta blogg i framtiden.
Calle W

Anonym sa...

problemet är att björkman styr vilka låtar som han vill få vidare genom att lägga de SIST i programmen. Han väljer typiska "gay" nummer som Alcazar, Måns och Malena. Det är inte detta som Europa vill ha, titta på Ungern t.ex. Om det skall vara uptempo måste det vara ett nummer med fart och show, inte lagom som vi skickar år efter år. Koreografin, artist-låt kombinationen osv är väl Krister B som bestämmer har jag för mig. Malena var så trist och tillrättalagd, man glömde snabbt bort låten. Hade den legat sist hade den kommit bättre, fråga Krister Björkman. Vi skulle skickat Sarah Dawn Finder, som hade en fantastisk låt och grym röst. Hon hade kommit top 10. Punkt.

Lina sa...

Om nu inte Björkman styr så mycket angående låtarna, varför inte testa något nytt? Varför e alla så rädda för förändring? Jag säger inte att man ska skylla förluster på honom, men jag förstår inte varför man inte kan ta in lite nytt folk för o se vad som händer.

Oswald sa...

Jag tycker du har en poäng där Lina. Helt klart.

Däremot så tycker jag kommentarerna från Anonym strax innan blandar ihop äpplen och päron och plockar in en massa kvällstidningshittepå för att förstärka sina egna åsikter.

"Typiska gaynummer" - hör du inte själv hur dumt det låter och hur dina fördomar lyser igenom? Vad är ett "typiskt gaynummer" tycker du? Alcazar alltså? Som varken startade först eller sist i årets festival? Så sjukt dumt att det knappt är värt att kommentera.

I delfinalerna ligger de största artisterna och shownumrena oftast på plats 1, 6 och 8 för att det flyter TV-mässigt bäst. Att dessa nummer skulle vara "bättre" är ju bara något som uppstått just för att de stora artisterna och mest ombuzzade låtarna ligger där. Inte för att numret i sig gynnar någon.

Marie Lindberg startade som nummer två. Piloterna i år också. Caroline af Ugglas var tvåa ut i Globen. Allt snack om startnummernas betydelse i delfinalerna och finalen är bara fjanterier.

På samma sätt ligger i stort sett alltid de största av publikens vinnare från de fyra delfinalerna på platserna 1 och 10 i Globen - av samma TV-mässiga anledning - och därför vinner de också oftare.

Styrd statistik utan någon som helst verklighetsförankring.

Och på vilket sätt menar du att ett "gay-nummer" (vad det nu är) inte är "ett nummer med fart och show" som du efterlyser? Du nämner att Måns och Alcazar är gay-nummer - men alltså inte då shower med fart?

Vilka är dessa heterosexuella, fartiga shownummer du längtar efter? Marie Serneholt? Nä... Hon gick ju ut sist. Agnes och Velvet? Nä. Först.

Och i MF får du rösta i hela programmet - varför vänta till den sista "böglåten" då om du vet att den alltid kommer där? Kan du inte minnas åtta låtar på 30 min trots snabbgenomgång så tror jag problemet sitter djupare än så...

Att Björkman skulle pyssla med koreografi är ju dessutom också helt befängt. Varje nummer har såklart en professionell koreograf.

Jag AVSKYR alla dessa anonyma hemmaexperter som nu i efterhand får vatten på sin kvarn och ropar ut att de minsann vet bättre vad som hade funkat. Idioti.

DÄREMOT ska man såklart inte tveka på att granska och kritisera Björkman för det arbete han skall göra och hur han utför det. Det är han som i slutänden bestämmer vilka artister varje låt skall ha - och då artisterna avslöjas i december så skall detta såklart diskuteras, kritiseras, berömmas eller analyseras.

Då. Inte 6 månader senare när vi ser att det inte gick bra i ESC med en låt vi själva röstat fram.

Självklart skall hans eventuella inblandning i juryarbetet också granskas och stoppas och precis som Lina säger; man kanske inte skulle vara så rädd för att - om inte helt välta över till en början - så åtminstone dela ansvaret med nytt blod, precis som SVT byter projektledare och producenter för festivalen med jämna mellanrum.

Helt klart en viktig diskussion och mera SVTs fel än Björkmans att de aldrig förklarar varför det ser ut som det gör år efter år.

För mycket makt för länge korrumperar alla och omnipotens är aldrig bra - men kritiken måste ju ändå vara saklig, rimlig, rättfärdig och riktad rätt.

Folket valde fram Malena i en demokratisk urvalsprocess. Alla som röstade på henne visste vad de gjorde och att det var en chansning (och till skillnad från anonym så är jag övertygad om att detta inte gjorde av någon dold homosexuella agenda, utan för att flest människor helt enkelt gick igång på låten och artisten) och nu är det bara att acceptera att vi kom på plats 21 av 42 och om ett halvår börjar allt om igen.

Svårare än så är det inte.

Oswald sa...

...och förresten tack för allt beröm. Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på alla fina ord, men det är en grym kick för oss att ni gillar att läsa vad vi skriver och att ni kommer tillbaka!

Johan sa...

Wow! Just när man satt och sörjde över att inte få läsa mer av era högkvalitaiva schlagerinlägg på ett tag så levererar Oswald ett klockrent svar på ett korkat anonymt inlägg. Super!

Och för att instämma med föregående talare: Ett stort tack för bloggen - att ni ska sluta är nästan en lika stor potentiell mardröm för mig som att melodifestivalen skulle flyttas till fyran eller att de går tillbaka till en enda finalkväll med tio bidrag. Juni-januari är Oswalds Popcorn (tillsammans med Patrik Ekwalls faktiskt - inga större likheter där precis =) ) den blogg jag följer mest slaviskt och med störst nöje - februari till maj är det den här. Så tack än en gång för ert slit!

Anonym sa...

En liten grejj bara; Jag tror absolut att resultatet KAN bero på en korkad fotograf som skulle envisas med att zooma ut för att visa hur STOR scen var,, Magin i Malenas nummer försvann lite när man inte fick se henne i närbild,. OCH i Rysslands nummer zoomades det knappt ut nånting,. Har jag rätt?? // Jonas

Anonym sa...

Är glad att du kritiserar paketeringen av numret, för jag tror att det var just där det gick fel. Men vadå "svenskarna inte vågade"? Det är ju inte vi som bestämmer det, utan CB vad jag förstår, det mesta alla fall... Vi hade en lång diskussion om att det skulle bli sämre i ESC jämfört mot MF och måste nog påstå att jag fick rätt, tyvärr. Så mycket teknig och stor, häftig scen som vi inte gjorde mycket av, avskalat och tråkigt. Kunde ha gjorts så mycket pampigare och bättre att jag blir tokig, och så orätt mot Malena, som gjorde sitt bästa och förtjänade nåt mer. Minimalism och "less is more" är inte direkt rätt tänk i dessa sammanhang... Och det är då jag tycker man kan kritisera CB, inte annars, har han inte rätt vision kanske? Låt honom styra och ställa i MF, för det gör han jättebra, men ta in nån annan till ESC, där krävs det förnyelse och större scenshow för att imponera på Europa. Slutligen, tack för en bra site där man kan lufta sina tankar och få svar. /M

Anonym sa...

Måste bara få nämna också att INTE rätt låt gick vidare. EMD´s låt var ingen swing och ingen "hajdihajdihaj" som Tyskland var, med strippa på toppen. Tre "goa gubbar", som man skulle sagt i götet, som hade charmat Europa i massor. Mvh/M

Oswald sa...

Björkman bestämmert inte hur numret ska se ut i MF.
Det gör en koreograf som artisten och dess skivbolag bestämmer själva.

SVT bestämmer sedan om numret ska se likadant ut i ESC, och här (och nästan alltid) tyckte man tydligen att numret skulle se ut så mycket som möjligt som det gjorde i MF.

Björkman är Head of delegation i ESC.

Anonym sa...

Jag kommenterade vad Björkman bestämmer i ESC, inte MF. "Styra och ställa" handlar om allt runtomkring, som han gjort galant, inte varje nummer.

"SVT bestämmer sedan.." är inte det = Björkman? Och varför ska det se ut som i MF med en så mycket större produktion? I sånna fall har vi kanske hittat problemet...?

Och vad innebär att vara "Head of delegation"? Knappast att man inte har nåt att säga till om...?

Oswald sa...

Och jag kommenterade bara att SVT ungefär undantagslöst valt att behålla de nummer artisten/koreografen/skivbolaget tagit fram i MF i ESC också...

SVT är inte bara = Björkman såklart. Björkman har såklart också direktiv och budget och ramar att rätta sig efter satta av hans chefer på SVT.

Arbetsbeskrivningen för en HoD finns säkert på eurovision.tv om du letar, men jag antar att man som ansvarig för en grupp människor är just annsvarig för dem och inte deras individuella arbete.

Lättare färklarat: Han ansvarar för att Sverige har en låt och en artist och ett scennummer - men han har inte skrivit låten, sjunger inte sången eller har gjort scennumret.

Men som jag skrev i mitt inlägg - det går inte att skylla på Björkman nu. Det skulle gjorts typ i december i så fall.

Desssutom har ju röstsiffrorna presenterats idag. Folket i Europa gillade ju tydligen Malena och hennes nummer långt mera än jurygrupperna. Tydligen passade det inte alla.

Som det ser ut nu hade vi kommit bättre med Charlotte i år med nya jurysystemet och med Malena ifjol när bara folket röstade. Ironiskt.

Och det var det sista jag orkade skriva om det här i år. Nu får ni debattera själva, och så hörs vi nästa MF.

Anonym sa...

Då vill jag också, som en sista kommentar, uttrycka mina önskemål: Låt CB ha hand om och utveckla MF så mycket han kan, (tror han överlåter det till Eddie snart) för Sverige, men låt nån annan ta hand om ESC, som kan förhöja och "anpassa" numret för Europa, vilket han och SVT misslyckats med i flera år. Det har ju trots allt visat sig vara två helt olika tävlingar och behöver därför helt olika tänk...har jag fel eller? Mvh/M

Calle W sa...

Nu blickar jag framåt mot 2010. Hur tävlingen ska se ut överlåter jag till SVT att fundera ut. Min förhoppning är dock att uttagningsjuryn inte fastnar i ett allt för svenskt tänkande bara för att det fungerade för Norge. Däremot ser jag gärna,som jag skrev förut,att vinnaren i MF 2010 sjunger på svenska även i ESC. Bloggskribenterna har ju redan fastlagt 2010 års artister och spelordning.
http://schlagerprofilerna.blogspot.com/2009/04/allt-om-melodifestivalen-2010-redan-nu.html
men jag tänkte lägga in mina önskemål som ett komplement. Om CB vill matcha fram en svensk Alexander Rybak(hoppas inte dock),så ligger Johan Palm bra till. En begåvad kille som har tillgång till bra låtskrivare,och som tilltalar fler än hard coreidolfans. Andra artister som både kan skriva och framföra sina låtar är "pianotjejerna" Maia Hirasawa,Lykke Li och Miss Li. Musiken passar bra i sammanhanget.Schlager/80-talsrock fungerar ju ganska bra i MF,så varför inte ge HEAT en chans till?Jag skulle gärna se Rikard Wolff ställa upp med en tango och en snygg koreografi. Frankrike visade att det fungerar även ESC.När det gäller återkomster har jag några önskemål.Lotta Engberg solo med en låt åt Juliette & Jonathan-hållet. Sedan istället för ett dansband(troligen från Dansbandskampen) skulle jag hellre se svensk country med Mats Rådberg och Rankarna. Kan även ge en chans till Svenne Rubins. Om man ska ta någon riktigt stor etablerad artist så ligger väl Tomas Ledin bra till,även om han inte tillhör mina favoriter.Den enda musikstil jag inte vill se är hiphop. Inte för att jag ogillar stilen,för det gör jag inte,men så länge inte någon av de stora artisterna ställer upp med typ en "repa skivan"låt blir det aldrig bra i MF,för mycket fritidsgårdsrap Jag hoppas att SVT inte ser folkmusik som en väg till seger i ESC. Det är inget fel i musiken som sådan,men det är gjort nu i flera versioner. Jag hoppas på att man satsar på en bra låt med blåsinstrument på scen. Något som saknades i flera låtar i år,bla i Caroline af Ugglas låt.
Sådär,det var mina förslag till MF 2010. Ha en bra sommar allihopa.
MVH. Calle W

Morten DK sa...

I har helt ret i jeres afslutningskommentar. Melodifestivalen var også i 2009 en fantastisk oplevelse med den helt rette vinder. Malena kom til finalen, og selv om hun endte i bunden, kan Sverige som sagt være glade for ALTID at være med lørdag aften. Husk på, at Danmark ikke var i finalen i både 1994, 1996, 1998, 2003, 2004 og 2007. DÉT er fiasko, Sveriges resultater er samlet set en succes.

Glæder mig allerede til Melodifestivalen 2010.
God sommer :-)

Calle W sa...

@ Morten DK.
Tror du att Aqua kommer att ställa upp i den danska melodifestivalen 2010? Det är väl ett perfekt upplägg i deras come back. Stort och internationellt känt band, som om de kommer i finalen uppträder i sångerskan hemland.
Ha en bra sommar själv:)
MVH. Calle W

Anonym sa...

Hej!

Lyssna gärna på BELIEVE!

www.myspace.com/kristinkyrielle