11 december 2009

00-talets bästa: 21

21. The Ark - The Worrying Kind



MrK: Jag älskar The Ark. Jag älskar Melodifestivalen. När jag på den första delfinal jag var ackrediterad till fick se The Worrying Kind före alla andra var jag i extas. I Globen förstod såklart schlagerbögen i mig att Cara Mia var något stort, men från de första tonerna i Scandinavium fanns ingen annan vinnare för mig, och efter den där makalösa ESC-veckan i Helsingfors (min enda på plats) så har jag svårt att tänka mig hur allting sett ut utan The Worrying Kind. Jag älskar den fortfarande. Jag fattar fortfarande inte allt gnäll om att det inte "är en riktig låt" bara för att den inte har festivalens klassiska vers-refräng-vers-refräng-stick-refräng och dessutom: alla efterfester borde ha en Ola Salo dinglandes från taket.

MrR: Ja, det var rätt att skicka The Ark. Det var precis vad vi behövde för att ge MF en injektion av lite fräscht popblod som kanske, kanske inte lockade ett par extra tittare till festivalen. Personligen så stendog den här låten för mig efter ESC-finalen i Helsingfors 2007 och jag får magknip bara jag tänker på den där plattan som Ola Salo låg på som började snurra för sent. Usch. Men det var rätt låt som vann, och jag vet att MrK ju tycker att den är grym.

MF-placering: 1:a i finalen 2007 Tracks: 1 Svensktoppen: 1 Topplistan: 1

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

2 kommentarer:

Uffe sa...

Jag var kanske den enda som inte hade koll på vad The Ark var innan MF.
Så att vara i extas att dom skulle vara med var nog att ta i.
Låten kom, låten segrade och jag kan fortfarande tycka att den inte är ngt speciellt alls.
Visst var Ola coolt urflippad i sina kläder och visst svänger det en del.
överlag så finns det bättre låtar mellan 31 och 21 än denna.

Håller dock med om att detta var det som behövdes för att göra MF creddit :)

Anonym sa...

Älskade denna låten när jag var i scandinavium och trodde och hoppades att den skulle vinna MEN när jag väl satt i Globen så var det Cara mia jag hejjade på.. // Jonas