25 december 2009

00-talets bästa: 7

7. Sanna Nielsen - Empty Room



MrK: Klart eviga finalisten Sanna ska ha två låtar på topp tio, och klart att Empty Room ska ligga högst av dem. En av två låtar som varit folkets favorit med inte vunnit under 00-talet. Låten är ju i och för sig ganska enkel. med fel artist...eller kanske egentligen bara "med en annan artist"...så hade den lätt bara kunnat försvinna. Men inte med Sanna. Jag minns fortfarande hur hon prickade in varenda repetition klockrent där i Västerås, så bra att även om hon började gråta typ varenda gång för att hon blev så rörd så kändes det ändå inte spelat. Jag minns hur vi ändå trodde det var kört och att folk inte skulle fatta med "Androla" i samma delfinal - och jag minns hur jag, Ronny och Edward skrek så det lilla hotellet nästa sprack när hon gick vidare (och vilken underbar efterfest som följde därefter). Jag ska erkänna att jag inte lyssnar så mycket på låten idag, men den är lite som Brokeback Mountain för mig: Jag vet att jag tycker det är väldigt, väldigt bra när jag väl ser/hör den - men det är oftast lite för jobbigt för att orka igenom den ännu en gång. En hög placering var dock helt självklar.

MrR: Ett av de stora ögonblicken i modern schlagerhistoria är när Sanna tokknäckte Carola & Andreas (och alla andra) i delfinalen i Västerås. Bromöllas finest lyfte denna vackra låt till oanat magiska höjder med sitt känslosamma framförande, och hela Sverige var ense: Sanna skulle mot Globen! Visst, det hade varit kul att se hur den stått sig i ESC i Belgrad, men Sannas monsterballad som ska vinna hela tjottaballongen kommer. Hon är trots allt fortfarande ung, och nu vet hon vad hon SKA göra. Empty Room kommer också alltid att vara en viktig påminnelse om hur en rätt uttjatad MF-artist kan komma tillbaka med en helt ny typ av låt, slå alla med häpnad och därefter få en bra karriär och en plats bland de riktigt stora i schlageruniversum.

MF-placering: 2:a i finalen 2008 Tracks: 4 Svensktoppen: 1 Topplistan: 2

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nja, håller inte riktigt med om storheten i denna låt och jag personligen tycker inte det såg särskilt äkta ut när hon skrynklade ihop ansiktet och försökte pressa fram en tår på exakt samma ställe varje gång hon framförde den.För mig är Sanna alldeles för präktig och onaturlig raka motsatsen till Lena Ph som jag misstänker är högt på din lista liksom på min.

Uffe sa...

Kommer ihåg när jag fick höra denna långt innan delfinalen.. och personen som spelade upp den för mig sa bara.. lyssna här.. gjorde det och efteråt så frågade han.. vad tycker du? vem tror du att det är?

låten var en ganska vanlig ballad.. men ack så vacker..
texten gnaska banal.. i.o.f.s
men att det var Sanna.. det trodde jag aldrig..
när jag sedan såg henne så var det som om gnistor slog ut.. hur bra som helst.. och självklart att hon skulle till Globen..