04 december 2009

Anna Maria Espinosa - nåt att räkna med?

Jag fick efter måndagens presskonferens ett pressmeddelande om Anna Maria Espinosa och hennes låt Innan alla ljusen brunnit ut. Och helt plötsligt kände jag att det lät rätt spännande. Vad säger ni?

"I grunden är det en poplåt i midtempo som flörtar friskt med dramatiska 60-talsreferenser där Dusty Springfield, Serge Gainsbourg och Shirley Bassey kan bockas av på referenslistan. Dynamiken som uppstår mellan artist och låt är omedelbart glödande och Anna Maria, med finsk-spansk bakgrund, menar att den har lite av finsk sisu i sig:
- Jag är ju uppvuxen i en finsk tangotradition med en mamma som spelade och själv sjöng mäktiga, finska tango-låtar, och jag tycker att den här låten har samma känsla av kraft och passion i sig. Samtidigt så har den även en spansk passion som jag också starkt kan relatera till. Jag hade nog egentligen inte tänkt att jag skulle vara med i detta sammanhang, men direkt när jag hörde låten kände jag vilken potential den hade. Jag gillade den suggestiva känslan samtidigt som jag kände igen mig i texten och kunde referera till tusen känslor i den."

Låten finns även i en engelsk version och heter då Footprints in the sand.

1 kommentar:

Björn sa...

Ja, Ms Bassey får gärna göra "debut"i MF. Me like!!