04 februari 2010

7. Singel - Frispråkarn

Det här är inte bara den snyggaste hiphop-låten som varit med i melodifestivalen. Det är också den snyggaste hiphop-snubben (möjligen i konkurrens med Sebastian Fronda). Och det snyggaste nummer en hiphop-låt fått i tävlingen (även om det inte säger mycket, men vi snackar hotellskylt och snygga brudar). Inte illa.

Hur långt det räcker är ju dock jäkligt svårt att sia om. Jag tror knappast min morsa går igång på det här. Men hennes son gör det. Jag tycker det här är riktigt skönt gungigt. och riktigt bra. Jag gillar syntljuden i sticket. Jag gillar rap-partierna i verserna. Och jag gillar refrängen där Håkan (som han heter egentligen) upprepar att han är singel och får tillbaka samma svar av brudarna han trängs med på scen.

Ställer man dessutom Frispråkarn i relation till till exempel nämnda Fronda för två år sedan (som mest stod och blundade helt introvert) så lyckas den här snubben röra sig naturligt på scen, fånga kameror och hinner dessutom "göra en Frida feat. Headline" och traska ut i publiken.

Vi tar det igen: Jag gillar det här.

Oddsen säger att Singel hamnar sist på lördag. Kan säkert hända. Men jag skulle nog hellre spela en slant på att den går direkt till Globen. Inte för att jag tror det. Men det är inte omöjligt, som det känts att det varit med tidigare hiphop i MF (om vi nu sorterar in Frida&Co i någon annan genre en stund). Och ni har i alla fall klart bättre chans till pengavinst på det än typ Lotto.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här kan lätt bli en "frida" jag tror att det kommer topp 4 med Salem, Ekborg o Jessica./MR