30 januari 2007

Presentation av Schlagerprofilerna

Okej, här kommer tillslut en presentation av männen bakom den här bloggen. Fellow schlagerbloggers får gärna se frågorna som en utmaning att svara på i sina egna bloggar.

************************************************************
R

Jag
Namn: Bexton på nätet men annars Ronny Larsson
Ålder: 30, 31 under MF i Göteborg
Bor: Stockholm

Melodifestivalfrågor
Fem favoritlåtar: Last to know/Excellence, Alla Flickor/Linda Bengtzing, Jag ljuger så bra/Linda Bengtzing, Det gör ont/Lena Philipsson & En gång för alla/Nina & Kim
Favoritartister: Linda Bengtzing, Jessica Andersson & Lena Philipsson
Första minnet: När jag stängde av Bamse-videon mitt under finalen 1983 och fick se Carola vinna.
Största minnet: Åh, mycket…förra årets schlagerturné var obetalbar. Annars minns jag med fasa klassiker som när jag började grina när Nackamasten pajade ur under "Mitt i ett äventyr", och hur jag tappade lusten för Melodifestivalen efter att Nina & Kim åkte ut 2004. Jag var besviken i två veckor.
Antal finaler/delfinaler på plats: 10
Mest underskattad låt: Vi lever här vi lever nu/Guide från 2000
Mest överskattad låt: Fångad av en stormvind är inte kul…
Bästa vinnaren: Lena Ph är i en klass för sig, men jag gillar Fame som sjutton
Värsta vinnaren: Martin Stenmarcks Las Vegas. Jag var såååå arg!
Tre favoritår: 2003, 2005 & 2006
Sämsta året: 1994. När en medioker ballad (Stanna hos mig med Cayenne) är bäst, då är något fel...)
Låt jag skäms för att jag gillar: Haha, den gränsen har jag passerat för länge sen.
Låt alla gillar utom jag: Jag är döless på Bra vibrationer.
Så laddar man bäst för en final: Köper alla tidningar man kommer över, pratar schlager med folk som är insatta, läser på, följer alla delfinaler och köper skivan.
Så ser man bäst en final: Med en massa schlagerintresserade kompisar och massor av rödvin.

Inför Årets Melodifestival
Fem favoritartister i år: Jessica Andersson, Marie Lindberg, Magnus Carlsson, Sanna Nielsen & Måns Zelmerlöv
Störst förhoppning: The Ark, Kristian Luuk, Jessicas klädval och Andra Chansen-upplägget.
Minst förhoppning: Miss Match
Förmodad bästa delfinal: Gävle. Med Ö-vik som god tvåa.
Skrällvarning: Marie Lindberg. Jag lovar.
Vem vinner tillslut?: The Ark

*****************************************************
K



Jag
Namn: Oswald på nätet, men annars heter jag Ken.
Ålder: 33, fyller 34 under MF i Göteborg
Bor: Göteborg och Stockholm. Trivs bra i båda.

Melodifestivalfrågor
Fem favoritlåtar: Svårt...omöjligt...här är fem i spontant urval from the top of my head: "Det Gör Ont" – Lena Ph, "Nästa weekend" - Uffe Persson, "Not a Sinner nor a Saint" – Alcazar, "Television" - Markus Landgren, och "Jag Ljuger Så Bra" – Linda Bengtzing
Favoritartister: Lena Ph, Alcazar/Magnus C, BWO
Första minnet: När Chips vann med Dag efter Dag – men det skumma är att jag minns det så starkt för att jag samtidigt minns att jag hållit på dem flera år i följd och de aldrig vunnit...men detaljerna om de åren saknas så jag kör på 1982.
Största minnet: Carola minns jag som om det vore igår, men det som gjort störst intryck är Lena Phs entré i Malmö med "Det Gör Ont" 2004. Det var så mycket annat personligt som spelade in, plus att Lena var en favorit som aldrig fått vinna och låten är en av de bästa vi någonsin skickat.
Antal finaler/delfinaler på plats: 5 (2001, 2003, 2004, 2005, 2006)
Mest underskattad låt: "The one that you need" är Friends bästa låt och deras sämsta placering. Excellences "Last to know" förtjänade ett långt bättre framförande.
Mest överskattad låt: "Främling" med Caola. Hon skulle kunnit sjunga Små Grodorna 1983 och fått samma genombrott för låten var bara en bisak...och den är verkligen varken bra eller går att dansa till.
Bästa vinnaren: Lena igen såklart...
Värsta vinnaren: Dött lopp mellan "Stjärnorna", "Las Vegas" och "Bara Hon Älskar Mig"
Tre favoritår: 2004 (Lena! Shirley! After Dark! E-type! Bara en dålig låt av tio), 1986 (Lena! Style! Anna B! SoM!) och 1989 (Tommy N! Lisa N! Orup&Glenmark! Lili&Sussie!)
Sämsta året: 1994! (Inte en enda bra låt och en horribel vinnare i Bergman&Pontare)
Låt jag skäms för att jag gillar: Sanna Nielsens "Hela Världen för Mig" spydde jag så mycket galla på när den kom (för att hon slog ut Alcazar till Andra Chansen) att jag knappt kan med att erkänna att jag har en grav Sanna-fetisch på just den låten numera...och att jag plockar fram den alldeles för ofta innan jag ska ut numera för att det ska anses som friskt. Sen har vi ju alltid låtar som "Tango, Tango", "En Sensation", "Tvillingsjäl", "Handen på Hjärtat", "Bara Du och Jag" (Balsam Boys, inte Paul Rein), "Här Stannar Jag Kvar" och "Anropar Försvunnen" som jag kanske inte basunerar ut att jag lyssnar på i smyg heller.
Låt alla gillar utom jag: Linda Bengtzings "Alla Flickor" har förvånansvärt stor bögsupport, "Let your spirit fly" med Pernilla Wahlgren & Jan Johansen kom tvåa till min stora bestörtning och så "Främling" som jag redan nämnt.
Så laddar man bäst för en final: Man sover länge, tar en morgonpromenad då man köper frukost, alla kvällstidningar och en semla, sedan läser man allt man hittar och väntar på uppspelningen vid 14. Därefter är det nästan dags för första bubblet och att göra sig partysnygg.
Så ser man bäst en final: Stämningen i Globen är ju obetalbar, men bäst är nog ändå framför en storbildsTV med alla sina polare på en gliitrig schlagerfest med champagne, tävlingar och enorm röstlista projicerad på väggen.

Inför Årets Melodifestival
Fem favoritartister i år: The Ark, Magnus C, The Attic&Therese, Måns & Sanna
Störst förhoppning: The Ark såklart, men jag tror Magnus överraskar.
Minst förhoppning: Addis Black Widow är redan en planerad kissepaus.
Förmodad bästa delfinal: Gävle verkar tuffast på pappret, men Ö-vik har roligast artister.
Skrällvarning: Andreas Johnsson eller Nanne (sympatiröster och tack-för-senast-diton ska aldrig underskattas)
Vem vinner tillslut?: Uggla eller The Ark. 100%-igt.

**************************************************

Inga kommentarer: