23 januari 2007

Schlagerfestinbjudningar

Eftersom Melodifestivalen ständigt kolliderar med min (och Ronnys) födelsedag, så hade tänkt börja blogga lite om mina schlagerpartyn som jag brukar ha…tills jag ramlade in på glammiga bloggen "Lite glitterspray över vardagen" och insåg att jag nog aldrig skulle trumfa den sammanställningen.

Julia bloggar oerhört detaljrikt om de perfekta kläderna, den bästa maten, snyggaste dukningen och de roligaste lekarna till ett schlagerparty - och det är så bra och detaljrikt att jag bestämde mig för att skjuta mitt festbloggande på framtiden...med några undantag.

A) Champagnen!
Jag antar att just spritbiten ligger lite i lä när man är en bit under 20, men en schlagerfest kräver ju massa av bubbel…gärna rosa!

B) Inbjudningarna!
En schlagerfest måste ju ha en stämningsfull inbjudan som får folk att välja rätt fest!
Här är två exempel från Oswalds/R2s tidigare schlagerpartyn:

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



C) Röstningsreglerna!
Vi kör alltid 1-10...och man får sätta hur många ettor och hur många tior man vill. I sitt betyg ska man självklart väga samman låt, artist, framträdande och (inte minst) kläder.

Är man många på festen blir det lätt rörigt om alla ska ropa in röster till festfixaren. Tipset är då att dela in alla deltagarna i mindre lag (jag brukar köra fyra lag namngivna efter våra fyra svenska Eurovisionvinnare) som sedan räknar ihop sitt reultat för varje låt och rapporterar in till festfixaren. Lämpligen har de här lagen jobbat i den obligatoriska schlagerquizen/schlagerintrotävlingen innan.

Som festfixare brukar jag sedan boosta upp en förfixad röstlista (excell...räknar snabbt ut vilken låt som leder och medelpoäng etcetera) på väggen så alla kan följa sina resultat. Förslagsvis har man en lite pinne a' la' Karin Falk som man kan peka på resultatetn med...gärna en som blinkar i rosa och är köpt på en Melodifestivalfinal.

D) Mera Champagne!
Ibland vinner fel låt (läs: Russlana eller Martin Stenmarck) och då är det viktigt att kunna dränka sina sorger. Ibland vinner rätt låt (läs: Lena Ph) och då måste man fira. I vilket fall behövs det mera bubbel.

/Oswald alias R2

Inga kommentarer: