23 februari 2007

Rapport från Schlagersoffan v4 (ett)

Okej. Erkänner. Andreas låt är ännu en av dem jag av en slump fått höra i förväg – men till skillnad från MrCarlssons Live Forever så gick jag inte igång på alla cylindrar över den. Tvärtom. Inte för att jag inte gillar Andreas - jag var nog den i mitt gäng som bäst uppskattade Sing for Me (speciellt i underbara Soundfactory Future Edit) förra året – utan för att A Little Bit of Love vid första lyssningen kändes som en liten besvikelse.
Inte alls samma rockiga refrängdänga som Sing for Me, utan mera Karl Martindahlsk så-här-får-jag-för-mig-att-Beatles-lät. Det är liksom en sådan där jag-går-om-kring-med-min-gitarr-och-sjunger-på-60talet-låt…
Men! Jag skrev ned några korta anteckningar från mitt första intryck, och ibland "tråkigt", "inget händer" och "en besvikelse" så hittar jag dessutom ett "P4-lyssnarna kommer älska den" och ett kort "den blir livsfarlig". Omdömen som när jag hör den nu, fortfarande håller.
Den är ingen ny Sing for Me – men den fick ni ju förra veckan med Sebastian – och den är flera mil från en ny "Glorious"…men den är livsfarlig. Och P4-lyssnarna kommer älska den.

Sannas låt verkar inte falla varken R1 eller EaS i smaken. Synd. Jag gillar Sanna, och Loneliness och Surrender på hennes kommande skiva är två fantastiska schlagers från Sveriges mesta julkonsertsprimadonna. Däremot kopplar jag inte deras motivering till att den skulle falla för att den är "en sämre kopia av Carolas Evighet". Missade ni Sebastian förra veckan, grabbs? Är det något folk verkar älska så är det låtar som är nästan likadana som de de röstade på ifjol...

Med det sagt så blir det strid på kniven imorgon, och utan att ha hört (alla) låtarna (utan bara funderar fritt efter att ha läst allas kommentarer kring dem från schlagersoffan) så tror jag fanimej att Uggla inte är så självklar direkt till Globen längre. Är Sverige redo för Nina&Kim-dans och uniformer nu alltså? Hur är det med onanidans i så fall? Större skrällar har ju hänt.

Men vi får se. Nu kör vi.

Inga kommentarer: