24 februari 2007

Rapport från Schlagersoffan v4 (tre)

Deltävling fyra. Nu har vi hört alla låtar och vinnaren... Men har vi sett den ännu? Kanske inte förrän i kväll? Här är den numera obligatoriska betygssammanställningen! R1s betyg kan ni såklart som vanligt hitta i sin fullständiga fabulousness på QX.se...
1. Magnus Uggla - För kung och fosterland
(Magnus Uggla & Anders "Henkan" Henriksson)
Aftonbladet: 2
Expressen: 3
GP: Till Final!
.SE: 3
DN: 2 - 60% chans att gå vidare
SvD: 4
Citys Schlagerbögar: 3
Schlagerprinsessan: 1
Glitter-Julia: 2
Närabögen-Fred: 1½
R1 R1 R1 R1 R1
"Uggla bjuder här in till en rejäl "En gång för alla"-hyllning med marchtakter, allsångsrefräng och uniformsdans, och jag älskar det. Visst, det här är inget vi skickar till Helsingfors, men det passar som hand i handske i en svensk Mello-final. Direkt till Globen!"
R2 R2 R2 R2 R2
" Magnus har gjort Jag Mår Illa igen (och igen och igen)…nu i marschtakt…men med samma ohh-ohh-oh-oh...och jag är faktiskt inte alls imponerad. Inte alls."
FF FF FF FF FF
"Recycling ligger i tiden, speciellt i melodifestivalsammanhang. Problemet är bara att han valde fel låtar. Potpurrit blir riktigt tråkigt och förutsägbart."

2. Emlié Azar - Vi hade nåt
(Larry Forsberg, Sven-Inge Sjöberg & Lennart Wastesson)
Aftonbladet: 1
Expressen: 1
GP: Ute!
.SE: 3
DN: 3 - 20% chans att gå vidare
SvD: 2
Citys Schlagerbögar: 2
Schlagerprinsessan: 2
Glitter-Julia: 2½
Närabögen-Fred: 2

R1 R1 R1 R1 R1
"Han ser både sömnig och snuvig ut och når inte alls ut genom rutan. Jag gillar den här låten, men att den skulle gå vidare är lika troligt som att "Live Forever" dyker upp som bonuslåt i "Andra Chansen" nästa vecka."
R2 R2R2 R2 R2
"Nä, det här är oerhört ointressant i min värld. B-sidan på nästa års Idolvinnares förstasingel?"
FF FF FF FF FF
" Ett litet kletigt Hubba-bubba. Men lika fort som det fastnar, försvinner låten. Den berör varken på ett bra eller dåligt sätt, den blir mer ett "jaha"."

3. Sanna Nielsen - Vågar du vågar jag
(Bobby Ljunggren, Fredrik Kempe & Henrik Wikström)
Aftonbladet: 3
Expressen: 2
GP: Till Andra Chansen!
.SE: 2
DN: 3 - 60% chans att gå vidare
SvD: 4
Citys Schlagerbögar: 4
Schlagerprinsessan: 4
Glitter-Julia: 3½
Närabögen-Fred: 3½

R1 R1 R1R1 R1
"…vi har faktiskt rätt att kräva bättre material till denna underbara sångerska. Det här är inte med i toppen och slåss, men jag hoppas att det i alla fall blir "Andra Chansen". Men eftersom detta är mångas andra och tredjehandsfavorit (och dom röstar man inte på) kan det bli en annan femma för Sanna..."
R2 R2 R2 R2 R2
"Versen är helt okej, men refrängen är tyvärr en liten, liten besvikelse. Vet inte vad det är…kanske den småfåniga titeln? Sanna kan så mycket bättre…"
FF FF F F FF FF
"Kempe&Co ger schlagern konstgjord andning i ytterligare ett år och levererar låt efter mall 1A. Sanna är värd bättre!"

4. Caroline af Ugglas - Tror på dig
(Heinz Liljedahl, Mattias Torell & Caroline af Ugglas)
Aftonbladet: 3
Expressen: 1
GP: Ute!
.SE: 3
DN: 2 - 30% chans att gå vidare
SvD: 3
Citys Schlagerbögar: 2
Schlagerprinsessan: 2
Glitter-Julia: 2
Närabögen-Fred: 1

R1 R1 R1 R1 R1
"Med dragiga popproggiga "Tror på dig" skulle hon ha kunnat håva in en hoper med röster, men hon biter sig rejält i svansen med sitt knasiga uppträdande. Hon ser helt galen ut och spretar med fingrar, spärrar upp ögonen och faller på knä, och det gör henne helt ofarlig i det här sammanhanget."
R2 R 2 R2 R2 R2
"Det är kanske inte direkt dåligt – och jag tycker Caroline af Ugglas verkar vara en riktigt skön typ - men det känns samtidigt inte heller riktigt som en låt som kan komma någon vart här…och inget jag kommer sätta på hemma heller. "
FF F F FF FF FF
"Hur mycket än jag vill älska hennes låt, så är det nog mer Caroline som uppenbarelse framför låt som berör."

5. After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer
(Kent Olsson & Henrik Wikström)
Aftonbladet: 3
Expressen: 3
GP: Till Andra Chansen!
.SE: 4
DN: 3 - 70% chans att gå vidare
SvD: 3
Citys Schlagerbögar: 4
Schlagerprinsessan: 4
Glitter-Julia: 3
Närabögen-Fred: 4

R1 R1 R1 R1 R1
"(Åh) vilken favorit, säger jag. Ett otroligt genomtänkt och snyggt nummer komplett med klädbyten, en snuskskojig text och en druga i högform är After Darks present till alla som längtat efter en brakschlager. Jag hoppas vid gudarna att vi ses i Globen, Christer, men jag tror att det blir via en tur till "Andra Chansen"."
R2 R2 R2 R2 R2
"Hoppas alla pryda plommon där ute i landet också ignorerar texten (eller skrattar åt den med mig) och röstar denna (hand)trallande transa direkt till Globen. Nä, jag vill inte att det ska vinna där – men det ska absolut vara där!! Snälla, snälla…gör ett undantag i den där mörka "allt som låter gay är bannlyst i festivalen" förbannelsen denna gången!"
FF FF FF FF FF
"Rodnar mer av likheten till andra låtar än av den småekivoka texten. Jag får faktiskt lite Uggla-varning här. Det kunde lika gärna varit hans låt!"

6. Sarah Dawn Finer - I Remeber Love
(Sarah Dawn Finer & Peter Hallström)
Aftonbladet: 3
Expressen: 2
GP: Ute!
.SE: 2
DN: 4 - 50% chans att gå vidare
SvD: 4
Citys Schlagerbögar: 3
Schlagerprinsessan: 3
Glitter-Julia: 5
Närabögen-Fred: 2½

R1 R1 R1 R1 R1
"Jag önskar att jag förstod vad många andra ser i det här, men jag kan ju inte ljuga: Detta är kvällens kisspaus för mig."
R2 R2 R2 R2 R2
"Visst har tjejen en bra röst…och visst är det en lite söt slutet-på-filmen-trudelutt som gärna vill leka svennegospel…men va fan: Det händer ju ingenting i den här låten. Nada. Nichts. Niente."
FF FFFF FF FF
"Låten börjar bra. Riktigt, riktigt lovande. Men sedan rinner den iväg… Långt, långt bort!"

7. Verona - La musica
(Karl Eurén, Johan Fjellström, Robert Rydholm & Joakim Udd)
Aftonbladet: 2
Expressen: 3
GP: Ute!
.SE: 1
DN: 2 - 30% chans att gå vidare
SvD: 1
Citys Schlagerbögar: 1
Schlagerprinsessan: 2
Glitter-Julia: 2
Närabögen-Fred: 2½

R1 R1 R1R1 R1
"Kvällens gladaste överraskning! Denna eurodiscobagatell med en söt blond sångerska har tagit mig på sängen med att bli nåt man längtar till varje repetition. Det här är party och det är kul!"
R2 R2 R2 R2 R2
"Vanessa Paradis har kommit tillbaka med nytt språk och gör en italiensk cover av Bailando."
FF FF FF FF FF
"På värsta Bailando-manér, väser Verona fram sin italienska text med något underligt spansk uttal. Men plockar man bort det, så har man kvar en liten skön italo-discopärla. Ge mig sommar och sol. Ge mig kall öl och solsvedda axlar. NU!"

8. Andreas Johnson - A Little Bit Of Love
(Andreas Johnson & Peter Kvint)
Aftonbladet: 4
Expressen: 4
GP: Till Final!
.SE: 4
DN: 4 - 80% chans att gå vidare
SvD: 4
Citys Schlagerbögar: 3
Schlagerprinsessan: 3
Glitter-Julia: 3½
Närabögen-Fred: 3

R1 R1 R1 R1 R1
"And my "Nanne" of the week goes to...Andreas Johnson!
Det här är för mig inte alls lika direkt och armkrokstralligt som "Sing for me" och får för mig gå till "Andra Chansen" som bäst. Men det är jag typ ensam om att tycka, så det blir ju finalplats."
R2 R2 R2 R2 R2
"När höjningen klickar in i slutet så börjar jag helt omotiverat att le. Vad ska man tro om sån’t? Jag tror det kan betyda att The Ark och Måns inte ska boka hytt på Finlandsfärjan riktigt ännu."
FF FF FF FF FF
"Klockrent Andreas, mitt i krysset! Knappast originellt men vad gör det?"

Inga kommentarer: