05 april 2007

Lite ESC 2007

alt. Glad Påsk - Nu Kör Vi!

R1 har lämnat mig ensam med bloggen över påsk och istället dragit med pojkvännen till Los Angeles. Själv ska jag importera upp vänner och käka ägg och gå på Mika-konsert. Det betyder att vi gör ett litet fjäderfyllt påskuppehåll här, men innan dess så tänkte vi kicka igång vårt täckande av Eurovision Song Contest lite mera på allvar. Vi kommer så klart fortfarande skiva om melodifestivalen och dess artister, men ett tag fram över nu kan vi räkna med lite mera fokus på Helsningfors!

Självklart kommer vi (i alla fall minst en av oss...men jag hoppas på båda) finnas på plats i Finland om en månad, självklart kommer R1 tillsammans med bland annat Edward af Silén kommentera alla bidragen (som brukligt är) i majnumret av QX, och självklart kommer jag rapportera mina detaljerade omdömen på något sätt om varje land fram över.

MEN...
(very Tony Irwingish)

Innan R1 drog så stängde vi in oss i en lägenhet, öppnade en kartong med rödtjut och gick igenom alla bidragen till årets Eurovision Song Contest tillsammans för första gången (vi hann också med att se hela ESC 1990 och förhandsvideorna till ESC 1984 som uppvärmning) och resultatet för låtarna i kvalfinalen (torsdagen den 10 maj) ser ni här nedan.
Notera att detta bara är en kort rödvinsanalys och att våra kommentarer är helt blandade (vilket kanske kan ge motsatta budskap om samma låt).

Vi inleder med en kort introduktion av alla låtarna från YouTube.



1. Bulgarien
Så här borde man inleda ESC...alltså inte tävlingen utan showen. Det är mera ett intro än en låt. Jag har börjat gilla detta massa, fast det blir kanske lite tjatigt i längde.
2. Israel
Hata, hata, hata. Taskig engelska och jättetöntigt. Jag hatar gitarrister i Red Hot Chillipeppers-mössor med öronlappar.
3. Cypern
En av årets bästa poplåtar. Kul att de sjunger på franska. Fast det händer inte så mycket mer än att den är bra.
4. Vitryssland.
Årets bästa intro. Bondlåt som inte direkt lyfter men är klart godkänd. Är det en tjej eller kille? Eurovisionfinal i Minsk vore som att lägga Sommar-OS i Pyongyang.
5. Island
Inte en chans. De går aldrig vidare. Lägg ned, Jostein! Så mossigt.
6. Gerorgien
Den är inte helt värdelös, men den är inte bra. Björk goes Eurovision. Jag tycker den är rolig och lite söt.
7. Montenegro
Den HÄR hatar jag. Den är så töntig och så löjlig och så dum.
8. Schweiz
Jag är lite kär i den här. Detta skulle kunna bli Kate Ryan (popfiasko i kvalet) och det skulle kunna bli Lordi (skräck + nostalgi + vinst). Vinstkandidat.
9. Moldavien
Bättre än Montenegro iallafall, men ändå en Evanecence-meningslöshet.
10. Holland
Helt klart bättre på engelska än på flamländska. Den har ingenting. Den ultimata ickelåten!
11. Albanien
Tjocka porrfilmsgubben. Årets sämsta låt.
12. Danmark
Början är magisk och en riktig vinnare. Sen händer ingenting. Vi är tillbaka till Danmark 1990 = sångaren står still och dansarna gör låten.
13. Kroatien
Nu går man och lägger sig! Det här blir jag bara provocerad av – Kroatien brukar ju vara så bra och så är det här såååå dåligt.
14. Polen
Två helt olika låtar. 24Seven möten Christina Agulieras senaste skiva...på typ Coyote Ugly-baren. Böghatarlandet...skulle vara kul om de vann bara därför...ESC hade knäckt dem.
15. Serbien
Årets bästa Balkanlåt. Marschgrejen är jättebra. Jag köper flöjtgrejen varje år...och börjar Titanic-snyfta. De gör helt rätt…den växer hela tiden. Den går till final!
16. Tjeckien
De har plockat bort allt med Lordi som är bra…fast sjunger på typ finska istället. Verkligen jättedåligt.
17. Portugal
Direkt från Portugals motsvarighet till Utbildnings Radion. Det har inte hänt något i Portugal på 20 år. Har de någonsin skickat något bra?
18 Makedonien
Jag får panik…det sämsta med Eurovision överhuvudtaget. Spya. Obegripligt nog en fan-favorit.
19. Norge
Hur kan en svensk niondeplats vinna i Norge? Deras sämsta låt på fem år minst? Tango Tango-koreografin anpassad till en femtioåring!
20. Malta
Helt klart min topp-tio-lista. Det är något oemotståndligt med den här låten. Gillar den jättemycket.
21. Andorra
En blandning av GreenDay och Avil Lavringe. Så här låter ju musik (även om det kanske inte är min favorit) även utanför festivalen. På engelska är den ju en hit. Andorras bästa hittills?
22. Ungern
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
23. Estland
"Körtjejen som får komma fram". Jag är ledsen Estland, ingen final i år heller.
24. Belgien
- Det här hatar jag verkligen.
- Nä, det här är ju faktiskt riktigt Jamiroquai-bra.
- Oj. Här är vi verkligen heeelt olika.
25. Slovenien
Det här är min Balkanfavorit No2. Allt från Balkan komprimerat i en enda låt; opera, dramatik, dragspel och (synth)trummor.
26. Turkiet
Det hade varit coolt med en snygg 20 åring... Nu blir det lite töntigt med en 30plussare(?). Men låten är rätt bra.
27. Österrike
Hur ska de få in en 700 meter lång boa i det här? Trist dussinlåt upphottad med AIDS-buskap som alibi för att få finnas.
28. Lettland.
Fula Letter i trollkarlshattar? Hur tänkte de där? Jag kräks av Il Divo-vibbarna…och att det säkert kommer funka. Vet du? Jag tror de har en stor hatt bakom scen som de drar fula Letter ur hela tiden!

Inga kommentarer: