08 februari 2007

Första Lyssningen

1. Regina Lund - Rainbow Star
Upphovsmän: Fredrik Kempe, Bobby Ljunggren, Regina Lund
Regina mumlar att du är perfekt på en massa språk och sedan blir det JamesBond-vibbar och klassisk dramaschlager som brukar sjungas av stora balkan-divor i Eurovision. Vi får väl se hur det här blir live…men det är redan bättre än i Jönköping.

2. Trying To Recall – Marie Lindberg
Upphovsmän: Marie Lindberg
Det här är P3 möter P4 i något som alla borde kunna älska. Finstämd singer-songwriterlåt som är oerhört vacker. Kanske lite för bra för Melodifestivalen?

3. Amanda - Jimmy Jansson
Upphovsmän: Thomas G:son, Jimmy Jansson
Fame Factorys egen Duracellkanin är på gång igen…och det låter precis som det brukar. Men dagisversionen av Per Gessle är faktiskt lite bättre den här gången. Texten är mera 100% Gessle istället för Jumper, typ. Inte min påse, men jag tror många kommer gilla det här.

4. What’s Your Name - Cosmo4
Upphovsmän: Niklas Edberger, Kent Olsson, Henrik Wikström
Helikopterljud och visslingar och tjejbandspopen är tillbaka. Kanske mera Girls Aloud än Spice Girls.. Lite anonymt, men det är i alla fall party. Kommer just på att jag tycker allting är godkänt hittills.

5. Allt vi en gång trodde på - Lustans Lakejer
Upphovsmän: Johan Kinde
Låter mera som Kindes solokarriär (typ synthig Orup…som hans Stockholm!) än som jag minns Lustans Lakejer…men det är helt klart schysst. Otroligt driv.

6. Kom - Jessica Andersson
Upphovsmän: Lina Eriksson, Mårten Eriksson, Rasmus ”Raz” Lindwall, Robert ”Rob” Wåtz
Jag har lite svårt för sådan här blek dussindisco…men kanske kan Jessica lyfta den live? I min värld är detta mycket tristare än ifjol, även om det säkert fungerar att dansa till…men man glömmer ju bort det direkt efteråt. Går det här till Globen är det mera folkets kärlek till Jessica än till låten.

7. Första gången - Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé
Upphovsmän: Sonja Aldén, Bobby Ljunggren, Dan Sundqvist
Flöjtinledning och bossanova. PRECIS som man trodde det skulle låta. Så här lät alla Melodifestivaler på 60-talet… ”Nu vandrar månen runt i ensamhet”. Nä. Det här är INTE min grej…detta känns mera som ett skämt – och kan säkert bli livsfarligt bara för det. Men fick jag bestämma så är det här utanför alla placeringar.

8. The Worrying Kind - The Ark
Upphovsmän: Ola Salo
Wow! Tänk glamrock i sin renaste form. London på 70talet…Life on Mars-vibbar. T-rex. Inte en klockren Melodifestivalvinnare alls….men hela pressrummet gungar. Inte ens så direkt som Absolutely No Decorum. Men va fan…jag älskar ju The Ark…så jag går ju på det här. Ska bli spännande att se hur det fungerar live.

Sammanfattningsvis – sjukt mycket bättre än Jönköping. Nästan barnsligt mycket bättre. Och jag gillade ändå Jönköping bättre än vad de flesta gjorde...men nu ska vi se om jag kommer ändra mig under dagen.

Inga kommentarer: