08 december 2007

Idolkortisar

Tillbringade fredagskvällen på en (ganska tråkig...fast med trevligt bordssällskap) julfest med mitt jobb, och har därför precis klämt gårdagens Idolfinal på ett X2000 mot Göteborg. Och eftersom jag inte har någon här att diskutera det hela med, så får det bli med Er kära bloggläsare...













Foto: Clas Svahn, DN

51,3%. 51,3 fucking procent! Snacka om att vi hade två vinnare i Globen igår.
Marie är verkligen en klassisk folkhemssångerska. En värdig Idolvinnar-tant (i ordets bästa bemärkelse...jag älskar när hon känns som en ung Lill-Babs) som är underbart Slitz-snygg - fast på ett oporrigt sätt. Dessutom så är hon (när hon slipper stress och Peter Jihde) världens mest ödmjuka och roliga person att intervjua enligt min bloggkollega MrR. Bara en sån sak. Grattis! Båda finalisterna var värda en seger, men jag tror den som mest behövde den karriärsmässigt vann. Och jag hoppas verkligen det bli Melodifestivalen 2009.
Men för mig är fortfarande (sedan första gången hon dök upp i rutan) Amanda årets fynd. Jag älskade varje minut när hon sjöng (Suspicious Minds var ännu bättre i finalen än i delfinalen) och till skillnad från Marie hör man direkt att det är hon när hon sjunger. En klar stjärna. Se nu till att få ut en grym skiva med fröken Jensen i Amy Wino-stil innan (eller efter) Sverige sugs in i 100% Melodifestivalmusik. Jag kommer köpa den direkt.
Carolas juryinsats verkar ju helt klart ha varit ett av de mest bestående för Idolerna under hela hösten. In med tanten i juryn konstant nästa år!
Fyran klarade av sitt första Globen-arr med den äran. Dekoren och kameraarbetet var riktigt proffsig och Globen såg enorm och fullspäckad ut. Dessutom var programmet härligt fritt från meningslös utfyllnad. Nästan...
...för David Helenius var verkligen inte rolig alls. Snudd på pinsamt.
Bäst igår kväll: Pappa-Picasso! Vilka känslor! Jag började nästan gråta för mig själv här på tåget av ren medkänsla. Underbart att man fick veta att hela familjen har lätt till tårar.
Eller vänta nu... "Sam vid skivpressen" var ju också ett helt meningslöst, misslyckat inslag. Trodde de att någon skulle tro att han var där samtidigt som han var i Globen? Knappast. Och vad var då meningen? Varför inte stoppa Gynning&Berg där och sedan låta dem komma med vinnarsingeln? Eller nån gammal Idol-räv? Eller om de nu skulle ha någon i år - varför inte skoja till det med en butter tredjepristagare? Fattade inte den grejen alls.
När man ser vinnarna genom åren framstår Agnes som helt outstanding för mig...och det blir inte sämre av att se Sebastian, Måns och Ola sluta upp bakom henne under tiden hon sjunger. Vilket Idol-år 2005 var!
Årets vinnarlåt är verkligen inte jättebra. Tycker lite synd om Marie. Hon var verkligen värd en Elofssonballad! Kanske är den bättre på skiva? ...och var det bara jag som tyckte att den bästa versionen av låten i går kväll kom när fröken Picasso hade vunnit - trots att hon hade munnen full av elefantstora konfettis?
När alla Idolerna som åkt ut inledde tänkte jag bara på hur fantastisk Patrizia såg ut och hur bra tjejerna sjöng över lag...och hur skandaltrista grabbarna egentligen var. Allihopa faktiskt. Trots en fantastisk brud-duo i final måste de göra om reglerna på något sätt nästa år så inte de flesta tjejerna far ut i början på ren fjortisröstapåsnubbar-attityd. Skandal.
För första gången på länge var dessutom Kelly Clarkson lite fantastisk med sin sköna akustiska Because of You. Trevligt.
Gynning och Berg...världklass. Fram med plånboken TV4 och köp tillbaka den yppiga skånskan lagom till nästa höst. Och snyggt att den där lilla återkopplingen till absolut första scenen i år (med Jihde i Globenkulisserna) kom på slutet.
Blir bara så trött av Expressens löp och framsida idag. Amanda har ju helt rätt i att A) vinnarlåten passade Marie bättre och B) det skulle inte vara en bra förstasingel för henne. Låten tillhör helt enkelt Picasso. Så kvällstidningstypiskt att vända det till en catfight.
Hur kan det komma sig att jag inte kan få tag i vinnarlåten varken i en skivaffär i centrala Göteborg eller på iTunes? Sunkigt wma-format på CDON.se stillar inte mitt sug, och mitt intresse lär avta potentialt. Dessutom kan det ju vara en idé för skivbolaget att hinna före alla illegala sajter när folk vill köpa direkt?

Sådärja. Nu lämnar vi Idol bakom oss - på måndag ska Schlagerprofilerna på SVTs melodifestivalpresskonferens nummer ett och därmed kickar MF-säsongen igång på allvar. Hurra!

1 kommentar:

Anonym sa...

En av dem bästa låtarna med Amanda är helt klart I`m just a girl,, och Patrizia & evelina vill jag se mer av.