17 januari 2008

Moldavien 2008

Fråga mig inte varför - jag har inget att säga till mitt försvar - men här är en kort genomgång av vad jag tycker om alla bidragen i den Moldaviska finalen efter en lyssning...och nä, jag har ingen aning om vem som är vem på bilderna.

Olia Tira - Cahul
Som en sämre Fight (Moldaviens bidrag ifjol för de som mot förmodan glömt de lågt skurna brallorna). 'nuf said.

Alexa - We are one
Den här fattigmansvarianten av Elenas My Number One är faktiskt inte helt oäven alls, om än lite väl standard. Det här får Moldaverna jättegärna skicka för min del. Refrängen har helt klart något. Startfältets bästa enligt mig, och ni hittar videon längst ned i detta inlägget.

Edict - I believe
Som en mycket sämre Fight. 'nuf said.

Burlacu - A century of love
Soft. Spansk gitarr. Lite jazzigt. Men eftersom de inte var med på 60-talet vet de inte hur illa det kan gå i ESC om man skickar någon som låter som (eller okej, önskade hon lät som) Monica Zetterlund med en sämre låt.

Rujitcaia - You make me feel
Oh Rujitcaia, you make me feeeeeeeel so som om om jag lyssnar på Towe Jaarnek. G:son skulle vara grön av avundsjuk för alla de upprepningarna i refrängen.

Pislaru - Dance with me
Om den varit producerat med mera gitarrer så hade refrängen precis låtit som en sådandär fruktansvärd rockrökare som dyker upp på soundtrack i dåliga B-filmer från åttiotalet. Nu innehåller den i och för sig tillräckligt med andra sjukt ofräscha åttiotalssyntljud för att bara vara hemsk. Men ändå.

Jay Mon - Point of view
...och de vidriga åttiotalsljuden hänger kvar här...men med man med alldeles för mycket musikal-drama i rösten. Orkade inte ens fram till refrängen. Spya.

Marchitan - Your name
Hörde jag inte denna nyss. Eller är det en likadan till? Minsan! Ännu en kass variant av Fight.

Scoda - Your own vision
Alldeles för skrikigt, alldeles för mycket låtsas-improvisation och flum, å så en felplacerad flöjt på det. Kanske finns det en okej låt i botten, men jag tror inte det.

Scroom - Jane
Ännu en moldavisk variant av Red Hot Chillipepper (eller kanske mera Green Day) - men utan mormor och en trumma är det helt kört. I alla fall i min värld.

Dermidjean - Living creature
Harpa och åttiotalssaxofon. Bara en sådan sak. Dermidjean har dessutom det konstigaste uttalet på ordet creatures jag hört ('krajtjörs') i sin lilla visa om alla levande varelser som lever sida vid sida med oss. Dessutom har the krajtjörs lot's of fiatjörs. Underbart. Fast på helt fel sätt.

Znamensky - Don't deceive my
Vänta? Vad påminner det här om? Inte är det väl en rejält långsammare version av Fight? Jo.

Oj. Vad är slutsatsen här? Tja... Kanske att jag gärna ser Alexa i Serbien, men att jag med tanke på vilken typ av musik som verkar dominera i Moldavien räknar med att få höra en sämre variant av Fight?


Inga kommentarer: