08 januari 2008

Tjeckien - EuroSong 2008

Jag vet inte vad som hänt med mig... Men med (exakt) en hel lång månad till MF-start imorgon så har jag börjat lyssna på andra länders nationella finaler för första gången i mitt liv. Igår var det Norge. Idag är det Tjeckien.

Minns ni Tjeckien ifjol?
De var med för allra första gången. I kölvattnet efter Lordi ställde de upp med hårdrocksbandet Kabát som gjorde låten Malá Dáma och fick sjunga den direkt efter att Serbiens Maria sjungt klart sin Molitva i kvalet. Resultatet blev ett enda ynka poäng och en klar sistaplats - något bara tre länder lyckats med vid sin debut.

Nåväl. Nytt år - nya friska tag! Hårdrocken är som bortblåst och moderna tongångar är Tjeckiens nya knep för att få en lite bättre placering i år. Här följer mina tankar efter en enda ynka initial lyssning.

Le Monde - "Another Chance"
Visst undrade man när festivalen skulle få sina första "Eeeeehhhh-vrål a' la' Timbaland"? Well, här kommer de! Faktum är att det här inte är en alls oäven ripoff av superproducentens egna verk mixat med lite nittiotalsretrofeeling. Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att säga att jag tycker det är ganska bra gjort. Sen om en sådan här amerikansk listballad (raparen Derrick Wilson är amerikan btw) fungerar i ESC är ju en annan sak...förmodligen fungerar den inte ens i min iPod när originalet ligger strax före i låtlistan.

Temperamento - "Další den přijde"
Tjeckiska är verkligen ett ganska jobbigt språk att lyssna på när man inte förstår ett enda ord... Det här är dessutom tråkigaste sortens midtempogitarrpoprockwhatever ...och den tar aldrig slut. 3.47 minuter speltid? That's not schlager is it?

L.B.P - "Don't Leave Me"
Jag blir faktiskt lite förvånad över hur modern musiken är i tävlingen. Inte bra. Men modern. Här blandas beatboxande med gitarr och en manlig och en kvinnlig röst. Samtidigt är det bara så hjälplöst anonymt och o-hookigt att man baxnar. Deltog även i tjeckiska finalen i fjol och kom då fyra.

Tereza Kerndlová - "Have Some Fun"
Jo, jag har nog allt det lite roligare med Teresa. Här finns i alla fall en tydlig refräng, vilket alltid är trevligt i en ESC-låt. Samtidigt så lyfter det aldrig riktigt - men en klapp på axeln för det fina försöket är hon värd...och det lilla sticket med höjningen är tävlingens finaste melodifestivalstund.

Čechomor - "Józef, mój kochany"
Låter som en arbetarkampsång av Mikael Wiehe...fast en duett. Eller som ett spår från Ronja Rövardotterskivan som kommit bort och inte hittats förrän nu.

Daniel Nekonečný - "Holiday"
Minns ni den där scenen i The Mask när Jim Carrey håller på att åka fast vid en park och som nödlösning brister ut i låten Cuban Pete och börjar dansa rumba? Precis så är den här låten! Helt galen västindiensak med en man som morrar fram texten. Tja, varför inte liksom. Hahaha. Fältets toklåt - killen verkar vara någon form av 50+ Markoolio - som dessutom blir galet tjatig tillslut.

Iva Frühlingová - "Partir et revenir"
Gitarrbaserad poplåt på franska. Inte alls dåligt, men på tok för anonym för att jag ska gå igång ordentligt. Men klart godkänt.

Gipsy.cz - "Benga Beating"
Pojkband som gör zigenarmusik med rapinslag. Jo, allvarligt. Ingen ordentlig refräng någonstans, men tillräckligt många upprepningar av samma ord, klezmervioliner och dansanta beats för att man ska lägga märke till den. Men bra? Nä, det kan man inte säga va? Deltog även i tjeckiska finalen ifjol och kom då tvåa.

Toxique - "Two Sides"
Rap i verserna och sjungen refräng i en tjeckisk variant av en Pink/Gwen Stefani/Salt 'n' Pepa låt. En låt som nog förmodligen kan bli riktigt hemskt live...eller en jättesuccé. Vad vet jag? Inte mycket. Känns i alla fall som den här typen av musik brukar falla bort rätt snabbt i den här tävlingen.

Sámer Issa - "Pick a Star"
Oj, Timbalandropen is da shit i tjeckisk (och kanske flera andras?) schlagertävling i år. Här kommer nämligen ännu en modern ballad med samma Ehhh-ljud. Sámer Issa är en Tjeckisk Idoldeltagare med rötterna Syrien, och fast att låten är ganska tjatig så skulle jag nog ändå hålla den som en av mina favoriter i fältet...trots några pinsamma yeaah-stön förmycket. Men schlager är det såklart inte. Deltog även i tjeckiska finalen ifjol och kom då trea.

Hm. Vad säger man? Kanske att jag tror inte vi behöver vara rädda för Tjeckien vilken låt vi och de än väljer...och det säger jag utan att (nästan) ha hört ett enda av årets svenska bidrag.

Tipstack om låtarna till den gode Eurofivestar bakom I Love Eurovisionbloggen, förresten. Czeck it out, here!.

Slutligen - på tal om Melodifestivalen - om en vecka blir äntligen startfärltet komplett. Den 15e januari presenterar SVT slutligen sina jokrar, där just nu Amy Diamond, Niklas Strömstedt, Carola&AndreasJ och The Refreshments verkar vara kvällstidningarnas hetaste kandidater. Undra om någon om dem kommer ha en låt med Timbaland-vrål?

Inga kommentarer: