14 februari 2008

Androla - One Love

Det här är både bättre och sämre än vad jag trodde - på en och samma gång. Hur konstigt det än låter.

En del av mig tänker; Var det inte mer än så här? En Andreas Johnson-låt med Carola wailandes som körflicka? En U2-light som snor orden One Love från en av den irländska supergruppens största hits och upprepar det om och om igen, och som är en midtempo-rocklåt som känns som den är designad för P4 (och därmed inte alls för mig) och för de som röstat på Andreas i två år och nu får en ursäkt att göra det igen.

En annan del tänker att här är startfältets stora stjärnor som verkligen lyser tillsammans i en låt där deras respektive röster kommer helt till sin rätt. Dessutom är det ett supersnyggt nummer med mängder av TV-skärmar som (inte helt olikt videon till U2s One) visar svartvita, snygga filmer på bufflar (eller var det barn) och fyrverkerier, och när höjningen kommer så dyker en gigantisk ljusrigg ned från taket (en idé snodd från Magnus Carlsson ifjol - men här visar Androla vart det skåpet ska stå) och strålar så mycket att det tillsammans med Carola kräver solglasögon och solskyddsfaktor av publiken på parkett.

Självklart kommer den här låten gå till Globen (även om jag tycker ni ska ta en funderare på om det är stjärnorna & showen ni röstar på, eller om det är låten) - men den stora frågan är om den tar hem hela tjottaballongen. Det finns viss risk. Men jag skulle inte vara helt nöjd med det. Minst sagt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar inte den här duon. Inte alls.
Carola borde vila några år från ytterligare ett schlagerdeltagande (och ärligt talat hör hon inte till mina favoritartister) och Andreas borde inte vara med alls.Han förstör hela sin karriär och sin kredd! Jag gillade Andreas jättemycket innan han var med 2006, och det gör jag väl fortfarande, men han gör sig bäst på en festival en sen sommarkväll...
Men inte är detta scenkläderna? Ska hon verkligen klä sig sådär? Det ser ut som om hon är med barn OCH DESSUTOM klätt sig i värsta tänkbara gravidplagg à la tält. Fine om hon hade sett snygg-gravid ut...but she doesn't.
(Fast jo, jag är grymt nyfiken på låten och när ingen hör går jag omkring och nynnar på Lucky star...)