27 februari 2008

Välkomna till Karlskrona! (Del 2)




a.k.a Den mest genomskinliga ursäkten någonsin för att få göra reklam för sin hemstad i sin schlagerblogg.





Niklas Strömstedt "För många ord om kärlek"
Kanske brukar det bli en hel del för många kärleksfulla ord om hur vacker min hemstad är när jag försöker beskriva den, men då kan man ju tänka på att när jag växte upp i den så var det inget jag direkt tänkte på (som alla småstadsbögar ville jag bara bort). Numera är den i alla fall upptagen på UNESCOs världsarvslista, och trots att Ericsson sabbade huvudön Trossö's vacka sky-line med sina extravåningar för några år sedan, så är den på sommaren den enda stad jag besökt i Sverige som kan matcha Stockholm om att vara den vackraste.

Calaisa "If I Could"
Ja, om jag bara kunde - så skulle jag förmodligen dra hela stadens historia här, för jag älskar nämligen att bubbla på om hur Karl XI slängde bonden Vittus Andersson som ägde ön staden är byggd på i fängelse för att han inte ville sälja den, hur kungen sedan byggde Sveriges tredje största stad där för att ha flottan beredd mot danskarna (den frös in i Stockholm på vintrarna) och att han sedan plockade bort fönstrena i grannstaden Ronneby för att tvinga alla att flytta till hans nya stad 1680. Men det finns inte plats för det.

Daniel Mitsogiannis "Pame"
Pame betyder tydligen "Kom igen" på grekiska, men mig får det mest att tänka på Olof. Palme alltså. Och på att Karlskrona (liksom Blekinge) alltid varit en väldigt röd och vänsterstyrd stad full av arbetare. På nittiotalet då högskolan och telekomindustrin plötsligt tog över från varvet med att vara stadens främsta arbetsgivare var det dock blått ett litet tag, och samtidigt frodades ännu starkare högerkrafter då Karlskrona länge var Sveriges starkaste nazistfäste. Idag är det en av de svenska kommuner som har flest representanter från Sverigepartiet i sitt styre.

Linda Bengtzing "Hur Svårt Kan D Va"
I Karlskrona är allting jäkligt svårt. De klassiska ledorden är nämligen Det går inte! - eller på klingande karlskronitiska då: Det gaur inte!

Nordman "I Lågornas Sken"
Låttiteln får mig att tänka på Stumholmen - den lilla ön i centrala staden som hade bomässa 93 och som då byggde om en massa militärbyggnader till ett attraktivt bostadsområde där alla hade havsutsikt, och där stadens stolthet Marinmuseum ligger. När jag var liten var nämligen Stumholmen förbjudet att besöka för alla utom militären utom en enda gång på året då man kunde kolla på majbrasan där. Skärgården (där den berömda ubåten körde på grund 1981) var för övrigt också förbjuden för alla som inte var svenskar, och stadens sydligaste kustremsa (den ut mot Östersjön) är fortfarande till stor del förbjudet område för alla som inte är varvsarbetare eller militärer.

Sibel "That Is Where I'll Go"
När jag var mindre fanns det i stort sett bara ett ställe att gå ut på som hette Ritz. Möjligen fanns Statt också. Och Piraten för vuxna (dvs 30åringar). Sedan kom en fullständig explosion under slutet av nittiotalet då Karlskrona hade flest uteställen i Sverige m.a.p folkmängden några år. Numera går man antingen till Nivå på Klaipedaplatsen (i folkmun "vid fisken" eller "före detta Jollen") eller - och håll i er nu - till Schlagerbaren. Karlskrona är nämligen en av de få städer jag varit i som har ett uteställe som heter just så, året runt, alla kvällar i veckan. Mitt eget främsta minne därifrån är ifrån en väldigt blöt nyårsafton med Fame Factory-Emil görandes covers av Bra Vibrationer-typen på bardisken...men mer om den historien tar vi inte här.

Fronda "Ingen Mår Så Bra Som Jag"
...när jag får äta allt det jag ser som Karlskronaspecialiteter. Banes kebab tillexempel. Precis så jag vill ha min kebab. Ankarstock. Sveriges godaste grova bröd från den lokala Z-bagaren. Blekingekroppkakor. Och så förstås Glaciären-glass på sommaren - glasskiosken på Stortorget som funnits i evigheter och som fortfarande ohotat gör Sveriges största glassar varje sommar.

Charlotte Perelli "Hero"
Alla städer har väl sina hjältar, men Karlskrona är märkligt fritt på riktigt stora namn som jag kan komma på på rak arm. Killen som är mest känd är kanske sparbössan Rosenbom som blev berömd då Selma Lagerlöf lät Nils Holgersson gömma sig under hans mössa (Matts Rosenbom var en fattig kille som frös ihjäl utanför kyrkan där han nu står och tigger i all evighet). Annars så bodde (och dog) Fred Åkerström där också. Och Horace Engdal är född där. Likaså Grabben i graven bredvid-författarinnan Katarina Mazetti och nittotalsikonen Henrik Schyffert. Fast mest känd just nu är nog ändå Let's Dance-aktuella Mi Ridell (som dessutom faktiskt är ambassadör för Telenor Arena där deltävling fyra hålls i helgen) och paret Patrik och Carolina Klüft som flyttade dit för några år sedan.

Vi ses i Karlskrona i helgen! Temat är Välkommen hem till oss. Och det är ni.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ååhh måste hålla med om att Karlskrona är en grymt skön och härlig sommarstad. Älskar den verkligen. // Henrik

Anonym sa...

Meh!! Skriv om låtarna ni lyssnat på istället för att skriva om nån sketen stad som ligger nånstans.

Oswald sa...

Passa dig!
Man förolämpar inte Karlskrona ostraffat bara sådär.

Låtarna skriver vi om imorgon under repen. Det gör vi alltid.