23 oktober 2008

Ska Belgien äntligen göra succé? För Turkiet?

Fast hon tydligen sagt att hon aldrig skulle kunna tänka sig ställa upp i Eurovision Song Contest, efter att hennes väninna Kate Ryan floppat, så verkar det nu som att belgiskan Hadise Açıkgöz (hennes föräldrar är utvandrade turkar) är den tredje artist - efter Greklands Sakis Rouvas och Holländarnas gubbgrupp De Toppers - som bekräftats för Eurovision 2009 i Moskva.

Hadise slog igenom i flamländska Idol när hon var 17 och har därefter haft flera hits i Belgien. Singeln A Good Kiss (se videon nedan) spelade hon dessutom in på turkiska under namnet Deli Oğlan, och det är med den hon haft så stora framgångar i sina föräldrars hemland under det senaste året att hon nu blivit framröstad på TV-bolaget TRTs hemsida att representera Turkiet i Moskva 2009. Hennes medverkan bekräftades i veckan.



Tja, vad säger ni? Någonting i den där stilen och Turkiet bör väl se till att en belgiska hamnar högre upp än någon annan gjort sedan Sanomi? Turkarna får ju alltid massa röster och "ensamma tjejer i dansnummer från Medelhavsländer" får ännu flera... It's a secr..deadly combination!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror faktiskt att hadise vinner hela tävlingen. hennes låt är jätte bra.Låten heter Düm tek tek. jag tycker derimåt att de e fel att säga att hon e belgisk när alla i henns familj är från turkiet och hon är bara född i belgien. Jag är född i sverige men mina föräldrar är från turkiet så jag känner mig inte svensk för det. Det är samma för hadise hon har vid många tillfällen nämt att hon är jätte glad för att få tävla för sitt land turkiet.

Anonym sa...

@Anonym: Det är ditt problem. Hadise är född och uppvuxen i Turkiet och är självklart belgisk. Hon har själv sagt att hon representerar både Belgien och Turkiet, så sluta bullshitta. Man undrar däremot vad du fortfarande gör i Sverige om du inte känner dig svensk?