24 februari 2009

Tävling! Sjunger Velvet för Viktoria?

Dagens stora nyhet - vi förstår att de passade på på en tisdag så här i schlagertider, det händer ju inget av Melodifestivalintresse då - är så klart att Sverige har fått en ny prins, Västergötland har fått en hertig och Vickan ska äntligen få gifta sig 2010.

Gott så, och huruvida man är royalist eller inte är egentligen oviktigt då den stora, stora frågan såklart är vilken/vilka schlagerstjärnor som ska få ta över ABBAs förtroende och sjunga på bröllopet nästa år! För visst är det en tradition som måste föras vidare?



Självklart hade Velvets The Queen legat bra till, men i motsats till sin mor så lär ju inte Viktoria bli/vara drottning när hon gifter sig, vilket lite diskvalificerar bidraget. Och vill vi inte se kungafamiljens favorit Tomas Ledin på plats, trots alla hans Melodifestivalmeriter... Nä, kanske Uggla med sin För Kung och Fosterland? Hanna & Linas Big Time Party? Jessica Anderssons Kalla Nätter (vad vet vi)?

Nu vill vi veta vad ni tycker! Skriv ett förslag på en låt och en artist - och givetvis en schyst motivering - så lovar vi (om vi får in tillräckligt många och tillräckligt bra förslag) fixa fram något MF09-exklusivt under de kvarvarande veckorna i pris till vinnaren. Schlagerprofilerna är såklart enväldiga domare. Sätt i gång och spåna!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu ska vi se... Kungaparet gifte sig 1976 och då sjöng ABBA, dvs vinnarna från två år innan. Daniel och Viktoria gifter sig 2010, vilket gör att Charlotte Perrelli ska sjunga. Om man nu ska följa traditioner. "Hero" kanske kan funka på Hans kungliga höghet prins Daniel, Hertig av Västergötland.

Annars kanske ABBA kan sjunga, fast då skulle ju brudparet hamna i skuggan på sin stora dag...

Annars kan ju Uggla sjunga två låtar, "För Kung och Fosterland" som tidigare nämnts, men kanske även "Kung i baren" kan funka?

Men min favorit måste nog bli Nanne Grönvall med "Avundsjuk", för det är i alla fall jag! :P

Anonym sa...

Vore ju dock kul att se Viktoria sjunga "The Queen" som karaoke på nån sen bröllopsefterfest... :)

Anonym sa...

The Nicole och hennes jäkla Razborka. Bara för att jag ska få skratta. HAHAHA.

Anonym sa...

Mitt förslag är Nina och Kim med Lyssna till ditt hjärta. :)

En blivande regent behöver definitivt komma ihåg att lyssna till sitt hjärta. En regent som valt en "man av folket" som verkar vara hennes stora kärlek har redan gjort det, och ska hyllas för det. Kim använde själv låten på Pride för att illustrera sin egen komma-ut-process som bisexuell 2004: den handlar om att bejaka sin kärlek.

Nina och Kim är coola, starka, sunda tjejer precis som Victoria, hyfsat jämnåriga med henne dessutom, och precis som Victoria har de båda gått igenom svårigheter och kommit ut på andra sidan.

Som om det inte räckte så tävlade de för Sverige i ESC med låten precis innan det att Daniel och Victoria träffades. Och kan det finnas någon mer klockren textrad för en blivande regent än "Det finns ingen annan än du som bestämmer"?

Som bröllopsmarsch kan de också sjunga "En gång för alla" med kungliga högvakten som dansare.

carro sa...

hej jag tycker att välvet junger bra tycker jag för jag hungde med i hennes låt jorde jag på skolan på melodifestivalen jorde jag och då tittade alla mina kompisar på mig mej och dom tyckte att jag höngung bra på välvet tyckte dom jag ska hunga ijen imron på skolan ska jag