13 mars 2009

Mr X om de elva finalisterna

I kväll halar vi Schlagerprofiler upp betyg och åsikter från oss om de elva finalisterna.
Men innan dess bjuder vi på en straight killes åsikter om finalbidragen. MrX hörde av sig och ville lätta på trycket, och vi tycker att det kan vara lite kul med lite input från annat håll.
Så här skriver han: "Först och främst vill jag bara säga att jag älskar melodifestivalen, men det finns vissa saker som irriterar mig som fan och det är det jag tar upp här".

1. Måns ”Hope & glory”
Det var ju ett satans snack om denna låt och artist i början på tävlingen: Mums-mums skulle vara med igen liksom. Personligen tycker jag inte att det osar sex överhuvudtaget om grabben, men brudarna i numret är riktigt porriga. Tyvärr känns låten lite som en dålig kopia till förra årets vinnare ”Hero” så det här hoppas jag verkligen inte kommer att vinna för tror jag att vi får stora problem att ta oss vidare i semin i ECS.

2. Caroline ”Snälla snälla”
Jag tror på texten men jag har ett litet problem ibland med hur hon rör sig, hon ser ju ut som en pundare som avtänder. Jag fattar grejen men ibland blir det lite ”too much”.
Jag tror inte att detta vinner men det kommer nog bli topp 4. Carro har blivit folklig i år …coolt.

3. Agnes ”Love love love”
Här måste jag först kommentera en av dansarna, förstå mig rätt nu, killen är självklart duktig men hallå! Han ser ju ut att vara mycket äldre än de andra. När alla dom andra dansarna är döcoola så kommer han in och känns helt fel. Det blir lite "Min kusin Vinny" över honom. Agnes då? Ja, hon är helt okej, men hon känns lite mesig och låten är inte mer än okej. Plats 6-10 tror jag.

4. H.E.A.T ”1000 miles”
Först och främst, detta är inte hårdrock! De är schlager rock. Han sjunger som fan och killen på trummor är tydligen het, men dom andra ser mest ut som ”rocker-wannabees”
Detta har en liten chans på lördag att buffla in sig på topp 4 då Svenssons tydligen gillar blöjrock. Minus dock för att de använder sig av eld i finalen… hur klyschigt får det bli?

5. Emilia ”You’re my world”
Först och främst: Det är nu man går och kissar. Låten är helt okej men den har faktisk inte i denna final att göra. Emilia är söt och första bilden på hennes läppar är otroligt snygg, men efter den bilden så blir det bara sämre. Jag tror att detta kommer mellan 9-11.

6. Alcazar ”Stay the night”
Det coolaste numret ikväll tycker jag. Tjejerna är grymma och Andreas sätter på varenda kamera. Frågan är bara om Svensson kommer att rösta på detta eller är det för bögigt? Så här är jag galet splittrad. Om detta vinner så har vi inte en chans i ESC ,men samtidigt så får Alcazar det break dom förtjänar. Jag tror att detta kommer mellan plats 4-6

7. Sarah Dawn Finer ”Moving on”
Vi slår först fast att låten är galet bra, och numret är skitsnyggt. Så var ligger problemet eftersom den inte tippas vinna? Jo, i Sarah. Hon måste nå ut bättre i kameran och inte se för cool eller kaxig ut, för Svensson gillar inte kaxiga brudar. Sen åker hon hiss och här gillar jag verkligen INTE den nya anordningen som finns på hissen för att Sarah ska känna sig säker. Det ser ut som en badring och det ser för jävligt ut. Tror ni att ryssarna hade pimpat det sådär? Inte direkt. Jag tror och vill att detta ska vara topp 4 så då tippar jag det.

8. E.M.D ”Baby goodbye”
En helt okej låt och ganska snyggt nummer, så problemet ligger inte där… det ligger i Mathias. Han är lika charmig som en kaktus. Dessutom ser Erik för rolig ut emellanåt, och han kan ju inte ta ett naturligt danssteg. Danny är däremot supercool, rör sig som en riktig superstar och sjunger skiten ur dom flesta. Om han hade gjort detta solo så hade jag trott på vinst, men nu…. hmm….topp 4.

9. Sofia med ”Alla”
Är det grekiska hon sjunger på? Om ingen hade sagt det så hade jag aldrig lyckats lista ut det, hon förmedlar en text lika bra som en 3-åring med glass i munnen gör. Numret är ändå coolt, men jag tror att detta kommer 9-11

10. Molly ”Så vill stjärnorna”
Ärligt, är vi inte skittrötta på texter som handlar om gudar, änglar och stjärnor, hallå? Pling. de är 2009 nu och det börjar bli dags att hitta på något nytt. Molly är helt okej, hon sjunger fint och är bra i kamera men hon måste lära sig att släppa ner micken så att man ser läpparna. Som det är nu så ser man bara en jävla mick. Sen, hur håller människan i micken? Hon har samma teknik som Agnes med att man stoppar in lillfingret under micken. Det ser ju hel fel ut. Man ska hålla i micken som om man håller i en killes…

11. Malena "La voix”
Shit det här är coolt och annorlunda och kommer att komma topp 4. Malena är så grym i tv-kameran och numret är snyggt. När jag hörde denna låt på en demo för ett tag sedan så trodde jag att det var två personer som sjöng. Så jävla bra är hon! Det enda jag inte fattar är maskerna, bara för att det är opera, måste man då klämma in 1800-tal? Ta bort och gör nytt!

10 kommentarer:

Anonym sa...

verkar vara svårt för folk att stava mattias namn rätt :) hmm om han är charmig som en kaktus så måste jag skaffa en massa kaktusar. den här snubben kan inte ha träffat Matte, ska i sånnafall vara i ett trött tillstånd

Anonym sa...

haha EMD fansen ar sa lattretliga - i love it. Mr X tippar massa latar "topp 4" = men vem vinner?

Alexander sa...

Om någon behöver byta ut dansare så är det Malena. Stör mig nåt fruktansvärt på bögarna som följer henne runt under hela framträdandet.

Anonym sa...

En riktigt smart kille du är Mr. X. Du har bra koll, o jag älskar din dissning av mattias och erik! hehe. Danny däremot e cool.

Anonym sa...

Håller med vad MR X säger till 99%! Har precis tänkt på många de detaljer som du också skriver om. Framförallt om kaktusen och Eriks fulsång.

Anonym sa...

Suger riktigt hårt med en anonym recension... Alla som har med produktionen att göra förstår ju vem detta är!

Dålig stil!!

Första gången jag blir besviken på schlagerprofilerna!!

Anonym sa...

Trist att du tycker så.

Själva tyckte vi att det kunde vara lite befriande med någon utomståendes åsikter, eftersom vi har så stor respekt för alla inblandade och älskar det här spektaklet så pass mycket att vi har svårt att se det ur en annan synvinkel.

Sedan skriver vi såklart inte under på vad MrX tycker - men kommentarerna här ovan verkar ju tyda på att det var välkommet och uppskattat med lite hårdare tag...och vi tycker nog alla fick sig en lagom kul släng av sleven så här i roasting tider för att det skulle vara motiverat att publicera.

Däremot tänker vi fortsätta vara de enda som frontar den här bloggen med våra ansikten. Vi tänker absolut inte slänga in andras åsikter på reguljär basis, men när det händer så får de allt förbli MrX:are!

Hoppas du kan njuta av de andra inläggen istället.

Puss från Schlagerprofilerna!

Anonym sa...

håller med mrx

Anonym sa...

Mr X måste nästan vara Labyrint-Pär.

Anonym sa...

Om nu MrX är en heterokille kan han väl omöjligt vara del av produktion... :P