13 maj 2009

GÄSTBLOGG: Första repet av semifinal 2

Bara några timmar efter semifinal 1 avslutades (alldeles för få säger mina ögonlock) var det dags för semi 2 att dra igång. Jag blev lite orolig när jag kom hem till hotellet i morse eftersom jag inte såg isländska kören (ni vet Fredrik och Hera Björk) någonstans, de har annars suttit i foajén varje gång jag varit där, oavsett tidpunkt på dagen. När jag gick in på en av pubarna för att köpa en nattmacka visade det sig att de tänkt likadant och satt och efterfestade lite med delegationen. Skönt att folk är där de förväntas även kl 5 på morgonen!
Det första genrepet av semifinal 2 har nu hur som helst genomförts med kraftiga förseningar (vilket var tur eftersom jag annars inte hunnit äta upp min McFish som jag tydligen beställde på McDonald's...jag är ganska säker på att jag sa BigMac, men man vet väl aldrig med ryssar).

Öppningsnumret denna gång bjuder på schlagerklassiker på balalajka, digitala Maruschka-dockor som både sprejas ner och slås sönder samt dans i massor. Lite dancing bears hinns också med. Sen slutar underhållningen då de helt hopplösa värdarna kommer in. De är inte bättre nu än igår... Däremot använder man dem mindre och green-room-killen får ta mycket mer plats och vara med flera gånger. Troligen insåg även arrangörerna att det var hopplöst och försöker nu göra det bästa av situationen.

Inga stora nyheter under repet. Ukraina är snyggare än nånsin. Alexander Rybak verkar ha hittat lite inspiration igen efter att ha sett ganska hängig ut i alla officiella sammanhang tidigare. Moldavien utför sin Hora (som är en sorts ringdans och inget annat...sluta skratta nu!) och dansen är löjligt tight. Albaniens nummer är minst sagt märkligt. Två väldigt korta dansare i nån sorts clown-målning rullar runt på scen och används som trappa så Kejsi kan sitta på mannen i helgrön spandex-dress. Men en bra låt.

Sloveniens nummer strulade ordentligt och Henric von Zweibergk fick ryta till när rekvisitan inte blev i ordningställd på rätt tid. Det dröjde flera minuter innan man fick ordning på allt och som Hence lite bittert uttryckte på scenen blir det här ju inte särskilt rolig TV om det blir likadant imorgon.

Greklands Sakis har en användbar liten ramp som man kan gå, stå och rulla på, åka hiss med och göra coola grejer med gravitationen. Kan den hacka lök också ska jag skaffa en där hemma!

Annars präglas i alla fall de nordiska journalisterna av Kirkorov/Rybak-skandalen. Norska och danska tidningar förbereder båda artiklar och även de svenska kvällstidningarna gräver i ämnet som alltså är långt ifrån avslutat. Tydligen ska Carola vara inblandad i spektaklet på något vis, genom någon sorts bilder ihop med Rybak och Kirkorov på den omtalade "festen" men vi får väl se mer i tidningarna imorgon.

Inga kommentarer: