10 maj 2009

Tankar kring helgens ESC-repetitioner

En rejäl fylla kom i vägen för mitt fortsatta ESC-tyckande, men nu kör jag på här i 180km/h för att täcka resten av helgens repetitioner och fundera kring deras eventuella chanser för final.

Polen
Om Island har en vacker ballad med en intetsägande sångerska och Malta har en beräknande ballad med en kraftfull (småjobbig) sångerska så har Polen typ ingenting. Tråkigaste sortens Mariah-ballad, blå meningslös bakgrund och klyschgreppet med balett-par som dansar bakom (och kör ett modernt gymnastikprogram), gospelinspirerad kör och givetvis en klänning med mycket tyll. De gick till final med samma sak ifjol, men nu gissar jag på att folk tröttnat. Jag har det iallafall garanterat. etv




Norge
Att de är i final råder det väl ingen tvekan om, men visst känns det lite som om all vinnarglans har falnat något när man sätter Norge ihop med alla andra? kanske är det bara en repetitionsgrej - och man får ju inte glömma att medna man sett Alexander X antal gånger på YouTube vid det här laget (och toktröttnat på låten) så ser många den charmigen norrmannen i sin sagoby (som jag verkar vara en av de få som gillar) för första gången på torsdag. Men de är i final såklart. Resten tar vi sen. etv

Cypern
Visst är det lite roligt att det är två låtar som kör på någon sorts sagotema i rad? Christina Metaxa hade klart ett bättre andra rep på sin sockerbit i eldflugeträsket...och jag börjar nånstans tro att det ligger en rätt fin låt någonstans gömd här (eller så håller jag bara på att bli tokig av allt lyssnande). Fast jag tror de är rätt chanslösa i torsdagens hård konkurrens i vilket fall... etv





Armenien
Så hoppar vi genast tillbaka till tisdagstävlingen och en av de mest givna finalisterna där. Inga & Anush dansar fortfarande inte sin Nor Par-dans, vilket jag tycker är lite trist om man nu har en dans, men gör väl annars det mesta rätt i snygg etnodräkt, häftiga handburna laserstrålar och läckra mörka färger. Armenien är alltid i final - och i år får de förmodligen en högre slutplacering än någonsin. etv

Danmark
Vad tycker Östeuropa om Ronan Keating-pop? Och om nu Tyskland och Storbritannien stoppar in kändisar på scen för att dra till sig röster...kanske är det då dags för danskarna att göra det också? För det här kan gå precis hur som helst just nu, men de är helt klart knappast med och slåss i toppen på lördagen om de nu skulle komma så långt. Gillar deras enkla "jag och mitt band"-nummer - men luftgitarr är faktiskt förbjudet. etv

Slovenien
Tycker fortfarande det här är så fånigt. En fejkspelande Il Divo-variant fast med stråkar istället för opera och en tjej som får stå gömd bakom ett papper halva numret. Desstom en helt meningslös låt. Det enda som är småsnyggt är LEDarna. Sticker dock ut så pass mycket att jag tror det kan få röster och i värsta fall slinka med till finalen på nån sorts form av udda-kvot, men nä. Jag gissar på att det bombar. etv

Ungern
Mitt bögdiscoschlagerhjärta klappar ändå lite för den här musikalkillen, den discoglada popbagatellen och hans snygga armar. Men allting i den härr "discofantasin" är ju bara så galet bögigt, överkoreograferat och har så mycket schlagermarscherande i sig att det har tokflopp tatuerat i pannan. men va fan; Deen gick ju till final så jag är snäll och hoppas det finns en chans. Inte minst för att jag nånstans tycker sådan här kitsch alltid, alltid hör hemma i ESC. etv





Azerbajdzjan
I mina öron och ögon gör Arash & AySel fortfarande alla rätt. Snyggt nummer, bra sång, massa eld och en låt som redan ligger på A-listan på ryska MTV. Säg vad ni vill - jag tror fortfarande vi har en topp 3-kandidat i finalen här. etv



Grekland
Många fans och bloggare var smått chockade efter Sakis första rep. Vad var det för koreografi? vad var det för blekt nummer från en av festivalens största stjärnor? Vilken dikeskörning! Men det var då. I veckans största uppryckning har grekerna tonat ned töntigheten i sitt dansande och adderat en sjukt cool rullband + "MichaelJackson-böjbräda" + lyftbrygga (hur fasiken håller hans sig kvar när allting lyfter på slutet) och har fortfarande sina snygga backdrop med texter från låten gjorda som neonskyltar. Jag tror inte Sakis vinner i år - men nu behöver han i alla fall inte skämmas för sin insats. Och final är det ju garanterat. etv

Kommer köra ett separat inlägg om de fem direktkvalificerade, så nu går vi rakt in i dagens repetitioner!

Litauen
Jag tycker fortfarande den här inställsamma balladen bara är jobbig med sitt jazz-wannabe-anslag. Jag tycker hatten är aptöntig (jag hade min hatt-fas någon gång runt 1990 när Orup var inne - det var inte snyggt på mig heller). Jag tycker han borde stannat bakom pianot. Flamman i handen är lite kul, men det hjälper inte. Inte heller att han numera byter språk mot slutet. Jag vet att många fans går igång på det här, men det är som ni märker verkligen inte min grej och jag tror inte det går till final. etv

Moldavien
Jag börjar ha samma kärlek till det här som till Moja Štikla 2006. Nu är Moja Štikla kanske en bättre låt - men det jag menar är att det är så galet och etnokonstigt att man bara måste älska det. Helt klart en av mina nypåkomna favoriter denna veckan. Dessutom tror jag man blir av med kalorier bara man tittar på dansarna. helt sjukt. Och bakgrunden är fortfarande jättefin. bryr er inte om vad jag säger i morgondagens Inför-film här i bloggen. Jag hoppas och tror på finalplats, numera! etv



Albanien
Ser jag en blå gummi-man?? Jag ser en blå gummi-man!! Underbart. How very fetisch of them. Kejsi sjunger fortfarande hur bra som helst och rör sig...mindre bra...men jag tycker fortfarande om låten och hoppas det blir final för Albanien Frågan är dock om inte superhjältegummi-mannen skrämmer bort fler röster än den lockar till sig? Det blir väldigt over the top just nu... Men man kommer minnas honom i alla fall! etv



Ukraina
De flesta verkar tycka att Ukraina är alldeles för mycket på en gång - medan jag tycker det är grejen. Visst, jag kan erkänna att jag inte tänker så mycket på sången utan bara stirrar på gigantiska hjul, snurrar och indragna trumset - men ändå. ska man satsa så ska man. Sverige kan prata i månader om att "vi måste vara mer eurovision i våra framträdanden".Well, kom igen med något sådant här så kan vi snacka sen! Nåväl. Svetlana lär i vilket fall som helst vara i final, vad vi än tycker om hennes småporriga brölande. etv



Estland
Fortfarande en av årets absolut bästa låtar. Frågan är bara om alla förstår det? Jag hoppas det. Är inte säker, dock. Men startnumret är ju klockrent, backgrunden snygg och klänningen kalasvacker. Heja Estland. etv

Holland
Nä, Nederländernas bög-Sten&Stanley med ljus i handflatorna kan väl bara inte komma till final? Eller? Den tjocka damen med skivspelaren på magen är fortfarande min favorit topping. etv

1 kommentar:

Madde sa...

En gissning är att en dold "platta" lyfts upp som han står på så att han står platt mot marken även fast "catwalken" lyfter i en fruktansvärd hög vinkel.