10 maj 2009

The big five repeterar!

Ja, jag vet att det bara är fyra stora plus direktkvalificerade Ryssland - men med tanke på landets befolkningsmängd och storlek så känns det ju inte alltför konstigt om Ryssland någon gång blev den naturligt femte stora... Nåväl, här är mina tankar till de stora ländernas första repetitioner.



Frankrike
Jag gillar att Franrike numera skickar stora artister (fast ingen bryr sig om tävlingen hemma) och egentligen struntar i hur det går för dem. Bra inställning tycker jag, som gillar det bättre än Storbritanniens "skicka amatörer men tro att de ska vinna"-variant. Patricia Kaas är tydligen gigantisk i vissa länder (inklusive Ryssland) och jag älskar att hon gör precis det hon ska. Återhållet, väldigt franskt, rakt upp och ned på scen utan konstigheter (nä, jag tycker inte det blir tråkigt) och jag tycker väldigt mycket om låten. I en rättvis värld kommer Frankrike mycket högre än vanligt i år - och kanske är det här en juryfavorit? etv

Ryssland
Är det bara jag eller känns det inte som om Ryssland har gett upp lite i år? Efter tidigare års megasatsningar så verkar man nu vara klar med sitt mål att vinna och man vill inte göra det igen. Ukrainsk sångerska sjunger på ukrainska...inte direkt så hemmapubliken går ner i brygga kan man misstänka. En okej låt som jag tycker har bleka verser men en hyfsad refräng, förstärks knappast av årets mest obegripliga LED-skärmar - sångerskans ansikte i någon form av installation från Tate Moderns amatöravdelning. Säkert lite artighetspoäng, men förmodligen ryssarnas sämsta placering på väldigt länge. 12p från Ukraina, dock. etv



Tyskland
Jag skulle kunna älska Tyskland. Jag har nämligen en soft spot för swingmusik, jag tycker han sjunger bra och att låten svänger, jag gillar den svarta läppformade lacksoffan som blir en mekanisk tjur med Dita von Tease på (så småning om - hon var såklart inte på första repet) och jag hatar, hatar, hatar det där Scatman Joe-möter-Grease-medley-grejen mot mitten. Skibidebidebodebib-blä! Tror det går sådär för Tyskland i år också... etv



Storbritannien
I vår sista Inför-film (som jag snart ska klippa klart) så kräks mina tyckarkollegor över Jade och Storbritannien medan jag är lite mera förlåtande. Men så var jag en gång en stor Andrew Lloyd Webber-fan, och även om den här låten är precis sådant där halvdant som han hållit på med på senare år (och som resulterat i att han inte haft en hit på hur länge som helst och istället fått leda TV-program) så tycker jag inte Jade gör bort sig. Otroligt snyggt tänkt med trappan och att LEDarna ser ut som någon form av luxuös TV-studio - och jag tror faktiskt britterna kanske, kanske kan rycka upp sig från sina tidigare års bottenplaceringar. En liten bit i alla fall. etv

Spanien
Spanjorerna dansar nästan ihjäl sig med den här svenskpennade dängan som låter lite som man förväntar sig att Spanien ska göra. Frågan är dock om det här tjej-som-dansar-numret har en chans mot de nummer i samma stil som eventuellt gått vidare från delfinalerna. Inte alls dåligt, men jag tror inte de ska hoppas på förmycket. etv

Sammantaget tycker jag dock att det är en enorm uppryckning på de här fem direktkvalificerade i år, vilket borgar för en av de bästa finalerna på väldigt, väldigt länge. Faktum är att jag tror flera av dem hade klarat ett kval - och det är inte så vanligt i de här sammanhangen. Kul!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för mycket intressant artikel.

Jag håller med i det mesta, men sen om Europa gör det är ju en annan femma, som bekant.

Det som klarast står ut för mig är Azerbaijan (orkar inte med "svenska" stavningen...).

Ryska top-10 brukar vara en god indikator, och att de dessutom har med Basic Element i top-3 gör mig inte mer osäker.

I övrigt; ljuvlig låt från Estland (men hinner den tränga in i lyssnarna på ett framträdande?) och gillar även Frankrike, som på nåt vis gillar att hålla kvaliteten högst nu då Italien är borta.

Är inte lika överens om Ukraina, men visst lär de gå vidare.

Albanien blir gröna för mig, liksom Danmark.

/Pedro