20 januari 2010

Den ultimata schlagersamlingen?

Absolute släpper i år sin tredje variant av Absolute Schlager. Denna gång blir det en trippel-cd med hela 78 låtar. En låt har enbart tävlat i Eurovision (My Number One), två låtar har varken tävlat i MF eller ESC (Värsta Schlagern & Tingaliing). Ett gäng artister har med två låtar (Måns, Charlotte, Alcazar, Shirley, Jill, BWO, Pernilla & Jan, Sarah, Björn Skifs och Andreas Johnsson), medan drottningarna Lena, Bengtzing och Carola har tre.
Jag tycker samlingsmakarna lyckats förbannat bra. De har tagit bort det mest mossiga, behållit uttjatade men viktiga klassiker, tagit med MYCKET från 00-talet, och dessutom plockat in oväntade färska val som Thank You, Show Me Heaven, Love Love Love, och Let Your Spirit Fly (som min bloggkollega hatar).
Är detta den ultimata schlagersamlingen som sammanfattar tv-programmet och musiken vi älskar på ett bra sätt?
Eller vilka låtar saknar ni?

De här låtarna är med på plattan som släpps den 3 februari.

1. Lena Philipsson - Det gör ont
2. Carola - Främling
3. Charlotte Nilsson - Take Me To Your Heaven
4. Ted Gärdestad - Satellit
5. Måns Zelmerlöw - Cara Mia
6. Arvingarna - Eloise
7. The Ark - The Worrying Kind
8. Alcazar - Stay The Night
9. Kikki Danielsson - Bra vibrationer
10. After Dark - La Dolce Vita
11. Linda Bengtzing - Jag ljuger så bra
12. Abba - Ring ring (Bara du slog en signal)
13. Tomas Ledin - Just nu
14. Shirley Clamp - Min kärlek
15. BWO - Lay Your Love On Me
16. Pernilla Wahlgren - Piccadilly Circus
17. Andreas Johnson - Sing For Me
18. Claes-Göran Hederström - Det börjar verka kärlek banne mej
19. Lotta Engberg - Fyra bugg och en coca-cola
20. Afro-Dite - Never Let It Go
21. Orup & Glenmark - Upp över mina öron
22. Tommy Nilsson - En dag
23. Sonja Aldèn - För att du finns
24. Christer Björkman - Imorgon är en annan dag
25. Sarah Dawn Finer - Moving On
26. Markoolio & Linda Bengtzing - Värsta schlagern
Disc 2
1. Carola - Fångad av en stormvind
2. Herreys - Diggi-Loo Diggi-Ley
3. Malena Ernman - La Voix
4. Charlotte Perrelli - Hero
5. Friends - Lyssna till ditt hjärta
6. Alcazar - Not A Sinner Nor A Saint
7. Lena Philipsson - Dansa i neon
8. Fame - Give Me Your Love
9. Svenne & Lotta - Bang, en boomerang
10. Style - Dover Calais
11. Jill Johnson - Crazy In Love
12. Nanne - Håll om mig
13. Amy Diamond - Thank You
14. Andreas Johnson - A Little Bit Of Love
15. Rongedal - Just A Minute
16. Arja Saijonmaa - Högt över havet
17. Lasse Berghagen - Jennie Jennie
18. Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va?
19. Lili & Susie - Show Me Heaven
20. Martin Stenmarck - Las Vegas
21. Tommy Körberg - Stad i ljus
22. Björn Skifs - Det blir alltid värre framåt natten
23. Caroline Af Ugglas - Snälla, snälla
24. Sanna Nielsen - Empty Room
25. Jan Johansen - Se på mig
26. Helena Paparizou - My Number One
Disc 3
1. Abba - Waterloo
2. Björn Skifs - Michelangelo
3. Carola - Evighet
4. Lena Philipsson - Kärleken är evig
5. Shirley Clamp - Att älska dig
6. E.M.D - Baby Goodbye
7. Agnes - Love Love Love
8. Tomas Ledin - Det ligger i luften
9. Anna Book - ABC
10. Malta - Sommar’n som aldrig säger nej
11. Chips - Dag efter dag
12. Pernilla Wahlgren & Jan Johansen - Let Your Spirit Fly
13. Måns Zelmerlöw - Hope And Glory
14. BWO - Temple Of Love
15. Janne Lucas - Växeln hallå
16. Chattanoga - Hallå hela pressen
17. Sarah Dawn Finer - I Remember Love
18. Jill Johnson - Kärleken är
19. Cecilia Vennersten - Det vackraste
20. One More Time - Den vilda
21. Roger Pontare - När vindarna viskar mitt namn
22. Nordman - I lågornas sken
23. E-Type - Paradise
24. The Poodles - Night Of Passion
25. H.E.A.T - 1000 Miles
26. P-Bros feat DJ Trexx & Olga Pratilova - Tingaliin (Tingeling Russian Base Lovers Remix)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Saknar Kalla nätter med Jessica Andersson!

Johan sa...

Även om Linda har med tre låtar så saknar jag Alla flickor. Det var ju med den hon slog igenom och den är väl att betrakta som en större klassiker än Hur svårt kan det va (om hon nu måste konkurrera med sig själv)

Johan sa...

...och var är Hela världen för mig?

M sa...

Helt GALET många låtar, och några skulle man vilja ta bort och sätta dit andra, men ändå en bra samling, absolut!

Anonym sa...

Saknar sibels låt.. // Jonas

eurofivestar sa...

Det är ju en helt ok schlagersamling för icke-fansen som vill ha lite förefestmusik, men jag saknar faktiskt Alexandra och Kall som is. Avundsjuk också.

Nille sa...

Snyggt Pullan-omslag! :)

Anonym sa...

Fattar inte hur man kan hata Spirit fly...kommer han att hata Jag vill om du vågar också?

Anyway...när kommer nya QX ut? Kan du avslöja nåt om omslaget?

MrR sa...

Haha. Nej, det tror jag inte att han kommer att göra:)
...Ja, du. Jag kan säga att det är fem finalister på omslaget. Och ytterligare två i tidningen.

MrR sa...

...och det kommer på onsdag nästa vecka. Om du bor i Stockholm tycker jag att du ska komma på smygläsningen:)

Oswald sa...

Förtydligande: Jag hatar inte Pernilla. Jag älskar Tvillingsjäl till exempel. Men jag verkligen avskyr Let the Spirit Fly. Usch! :)

Så Jag Vill Om Du Vågar får en lika stor chans som alla de andra 31 att bli omtyckt av undertecknad. Jag lovar. :)

Oswald sa...

...och QX-omslaget är ACE. Otroligt snyggt jobbat av MrR kan jag avslöja. Bästa schlageromslaget hittills i QX.

Anonym sa...

Hoppas Pernilla är med på omslaget!
Hon har ju iaf gjort en intervju med en av er för qx. Det var väl t.o.m en bild på hennes blogg, hihi.