11 februari 2010

Come and Get Me Now - Highlights (feat MiSt)

En stor, stor eloge till Christer Björkman som lyckats göra något vettigt av den irriterande, vocodade soppa som var vinnaren i SVTs webjoker. Nä, jag säger absolut inte att det är bra, men Highlights sångare Fame Factory-Andreas Wistrand lyckas med energin hos en nyutsprungen Magnus Carlsson åtminstone styra in det här på något som i alla fall känns lyssningsbart. Dessutom tror jag han toppar min most-fuckable-lista den här veckan (en tävling vi borde ta tillbaka för övrigt).

Verserna känns som en helt okej dansbandsdänga, medan refrängen fortfarande är extremt fånig och hemsk, men sätter sig som ett billigt tuggummi i håret på en femåring. Helt galet. Jag och min käre kollega sitter och sjunger aaa-a a-aa-aa aaa-a aa-aa-aa-a mot vår vilja.

Jag tänker inte ens ta upp MiSt som känns helt meningslösa och lite vilsna. Om alla upphovsmän skulle kräva att få vara med på scen skulle det bli väldigt trångt om man säger så...

7 kommentarer:

Alexander sa...

Blir väl flipp eller flopp för denna. Flipp eftersom den röstades fram av en massa människor utan smak. Flopp för att den suger!

Johan sa...

Vad säger ni Schlagerprofiler om Daniel Claessons synpunkter i det här inlägget?

(http://blogg.gp.se/nojesbloggen/2010/02/10/vad-hande-med-latarna-svt/)

Jag brukar själv tycka att han kan vara rätt gnällig annars, men utifrån hur det såg ut (och hördes framför allt) i Övik och hur det verkar vara den här veckan så är det ju inte utan att man håller med.

Vad är det optimala? Själv tycker jag att tävlingen stod på absolut topp 2007-2008, och att nedgången började lite grann förra året och verkar fortsätta i år. Hoppas mycket på de sista två veckorna.

Oswald sa...

Bortsett från att de låtar han räknar upp hör till kvällens absolut bästa och allting är en fråga om tycke och smak, så är det ju absolut så att juryn verkat vilja göra någon form av statement med extrema uttryck i år.

Schlagerprofilerna är väl lite rädda att man tappar MF-publiken helt i sin iver att bli P3-creddiga, men jag antar att det handlar om om man vill vara ett brett underhållningsprogram eller om man vill tillgodose alla vilken extrem musiksmak de än har (och oavsett om den genren finns representerad av en bra låt eller inte).

Personligen tycker jag det är viktigt att festivalen utvecklas - och media har ju i åratal skrikit efter de här nya ickeetablerade låtskrivarna - men håller med om att det är ovanligt lite riktiga hits i år, att man inte hört någon riktig vinnarkandidat och jag förstår att den stora massan har ganska tråkigt framför TVn.

Extrema uttryck är kul och nödvändigt - men finns där inget för barnfamiljerna, bögarna och "vittvinstjejerna" med boa som kan skrålas i schlagertält över hela landet i åratal framöver parallellt med dessa uttryck så kommer tävlingen som den ser ut idag att tvärdö.

Anonym sa...

Tråkigt,, måste man bli P3 credd tråkigmusikfestival? Isåfall tappar dem mig som fan o tittare! // Jonas

Anonym sa...

Jag fattar verkligen inte den massiva kritiken som har kommit mot årets upplaga av melodifestivalen. Personligen tycker jag att det har funnits flera, betydligt värre deltävlingar än den som ägde rum i lördags, vem minns till exempel inte den första deltävlingen 2007 då Tommy Nilsson och Anna Book lyckades ta sig till final, eller den första deltävlingen året efter då Christer Sjögren gick vidare med en låt som enligt mig kan kallas den sämsta låten som har nått final sedan införandet av deltävlingar.

Tittar man på den senaste deltävlingen tycker jag ändå att det finns flera guldkorn. Salem Al Fakir tror jag kommer hamna i topp tre och Roadsalt är i mitt tycke en av de absolut bästa balladerna som har deltagit i melodifestivalen på sistone, det kan dock bero på att jag inte är särskilt förtjust i klassiska schlagerballader som sällan berör mig.

Johan sa...

Nä den där Jönköpingsdelfinalen 2007 är väl legendarisk i all sin uselhet, och på den nivån var det verkligen inte i lördags. Ola tyckte jag var kanon, och Salem och Jessica funkade också. Däremot stör jag mig lite på upplägget. Jag hajar också att man inte kan smälla av de allra största kanonerna vecka ett - men tycker nog ändå att man borde sträva LITE mer efter att plocka ut bättre låtar de första veckorna och inte BARA tänka genrebredd. Instämmer helt med Oswald om att det måste finnas lite plats för de "traditionella" schlagerbarslåtarna (och i år är det väl troligtvis bara Pernilla Wahlgren som kan sorteras in där) vid sidan om de inkoveterade breddbidragen. Annars finns risken att vi till sist står där med en melodifestival som vänder sig enbart till P3 Guld-publiken - som antagligen knappt bryr sig om tävlingen just för att det är melodifestival och ganska ocreddigt vad som än deltar.

Ellen sa...

"Annars finns risken att vi till sist står där med en melodifestival som vänder sig enbart till P3 Guld-publiken - som antagligen knappt bryr sig om tävlingen just för att det är melodifestival och ganska ocreddigt vad som än deltar."
EXAKT! De kreddigaste av kreddiga kollar ju ändå inte på Melodifestivalen. Håller de på så här tappar de ju mellopubliken som vill höra HITS.
För min del av toppen 2006. Det blev något slags "best of". Jag menar. Linda Bengtzing! Kikki! Jessica Andersson! Carola! BWO! (ok, inte schlager men HITS) Magnus Carlsson! Sonja Aldén! Velvet! Anna Sahlin!
Efter det har det blivit sämre för varje år...