25 februari 2010

This is My Life - Anna Bergendahl

Nu blir det country! Eller i alla fall till en början...

Idol-Annas Bobby Ljunggren-ballad börjar nämligen med en superskön country-vibb, en stor gitarr och en Anna som känns som en ung Dolly Parton. Väldigt snyggt. Och att få in ordet "autumn leaf" i första versen känns som en käck, subtil Carola-blinkning.

Just där och då tänker jag på hur mycket jag måste skämmas för en vän som jag i veckan smådeissat för att han tyckte det här var årets bästa låt. I det ögonblicket känns det här som festivalens stora genombrott. Fan vad bra hon är! Jo, jag ska erkänna att jag har lite svårt för hennes "sjunga-långt-ner-i-halsen-röst", men det förstår jag är något personligt och på det hela taget så är ju den här tjejen en stjärna från tåspetsarna till det isblonda hårfästet med ett gigantiskt tryck i rösten som lyfter taket när fläkten kör igång och håret fladdrar.

Sedan försvinner countryvibben i låten och man inser att det kommer inte hända jättemycket i den. Kören kommer in, men just nu (möjligen med lite tokig ljussättning) lyfter det inte så mycket som jag hoppats, och Anna känns märkligt nog mer och mer introvert ju längre tiden går. Det är helt enkelt något litet som fattas (just nu alltså jag kan aldrig betona det tillräckligt efter förra veckan att mycket händer mellan ett förstarep och lördagens TV) för att det här ska kännas som det där gigantiska andra genombrottet efter Idol a' la Måns Zelmerlöw som det här skulle kunna vara.

Samtidigt skulle jag absolut inte kalla det skräll om Anna går direkt till Globen på lördag. I mina öron är det en långt större skräll om oddsfavoriten Sibel gör det just nu. Det här är ju A) en Idolartist med B) en Bobby-låt som C) imponerar under första minuten - vem skulle inte börja rösta på det direkt vad som än händer sen?
Dessutom är det här det i år numera obligatoriska bidrag varje vecka som kostat på sig ljusstavar till publiken - och efter Andreas Johnsons och Darins liknande satsningar så borde väl det betyda att Anna är andra låten som går till final på lördag?

Jag hoppas förresten stavarna är i samma snygga djupröda färg som scenen är. Apsnyggt!

Inga kommentarer: