13 februari 2010

Publikundersökning

Schlagerprofilerna gör numera en publikundersökning åt Aftonbladet varje vecka. Den här veckan verkar den bara finnas i papperstidningen, så därför bjuder vi även på den här i bloggen:

Nykomlingen Eric Saade är publikens favorit

Genrepspubliken har sagt sitt. 19-årige Eric Saade och hans låt Manboy går till Globenfinalen under Melodifestivalens andra deltävling.
Hela 36 procent av de tillfrågade valde Erics låt som sin favorit när de fick frågan om vem som var bäst under kvällen.

- Oj, vad roligt, säger Eric när han får reda på att han vunnit publikens gunst efter kvällen genrep i Sandviken.

Men trots favoritskapet så vågar han inte ta ut något i förväg.

- Även om de har mig som favorit så gäller det att dom röstar under programmet också. Och jag är ju bara nykomling och man vet ju hur det brukar gå för dem. Jag satsar nu bara på att köra mitt race till hundra procent och jag känner mig jättenöjd med att allt stämmer i mitt nummer.

Om genrepspubliken får bestämma blir det antingen schlagerveteranen Andreas JohnssonKalle Moraeus och Orsa spelmän som gör Eric sällskap till finalen i Globen. Andreas Johnssons rockballad We Can Work it Out var favorit för 24 procent av de tillfrågade, medan 22 procent valde spelmännens polska Underbart.

Minst uppskattad var webbjokern MiSt som tillsammans med dansbandet Highlights tävlar med låten Come and Get Me Now. Bara en procent av de tillfrågade hade den som favorit.
eller

Erik Saade 36%
Andreas Johnsson 24%
Kalle Moraeus & Orsa Spelmän 22%
Andra Generationen & Dogge 5%
Pauline 5%
Hanna Lindblad 5%
Anna Maria Espinosa 2%
MiSt & Highlights 1%


432 tillfrågades

1 kommentar:

Alexander sa...

Tack!

Samma resultat som för Poplights undersökning. Verkar vara tajt mellan Johnson och Spelmännen... Hejar på Orsa!