♥♫ För en gångs skull kommer Schlagerprofilerna finnas på plats på kvällens uppspelning av bidragen. Från klockan 18 kan ni alltså få omdömen av MrK livetwittrade och strax därefter även här i bloggen. Så kan det gå när Melodifestivalen kommer hem till ens egen farstukvist.
♥♫ Mellanakten i Göteborg heter Blue Man Group. Så här skriver SVT i ett pressmeddelande:
Blue Man Group är en kreativ grupp, skapad av Chris Wink, Matt Goldman och Phil Stanton i New York 1987. Konstellationen ägnar sig åt att göra dramatiska, spännande och nyskapande shower, som bygger på en blandning av konsert, teater, komedi och multimedia.
När Blue Man Group uppträder består det av en trio av Blue Men, som alla har blått skinn och saknar hår och öron, samt av en grupp musiker (fyra till fem), som spelar live. Deras shower bygger på en månghundraårig tradition av teater och teaterns förmåga att förtrolla, samt musik och rytm som människan använt i tusentals år, i kombination med dataskärmar, kameror och det senaste inom modern teknik. Musiken spelas bland annat på specialtillverkade instrument skapade av vanliga plaströr och byggvaror – en del av den kreativa processen.
Blue Man Group uppträder på fasta scenen i New York, London, Berlin, Tokyo och Las Vegas och gör turnér över kontinenterna. Första gången Blue Man Group var i Europa och därmed första gången man var utanför USA var 2004, då man satte upp en föreställning i Berlin. Mer än 17 miljoner människor har sett Blue Man Group (2009), vilket innebär att 50 000 personer ser grupperna varje vecka. Blue Man Group har aldrig tidigare uppträtt i Sverige eller Norden.

♥♫ Aftonbladet = en tidning för folk som inte förstår att man inte måste se Melodifestivalen varje vecka, eller att det bara går att se finalen om man bara vill ha ett program om året? Jajamensan" Ni har säkert inte missat att ABs hook denna vecka är alltså att antalet telefonröster minskat (en lek med siffror som vår bloggkollega Pierre rätt ut helt oklanderligt i sin utmärkta blogg HÄR), att antalet tittare minskat (självklart inte ett ord om att antalet tittare minskar på alla program generellt och att MF fortfarande ligger en bra bit över vilket annat program som helst) och att Jan Johansen bara vill ha en deltävling. Själv tycker jag det mest intressanta i det drevet är Markus Larssons krönika och att alla webartiklarna illustreras med olika bilder på en bekymrad Måns Zelmerlöw...

1 kommentar:
Instämmer till fullo om Aftonbladet. Snacka om ensidig journalistik. Att melodifestivalen, trots den ofantligt stora "krisen" fortfarande lockar EN MILJON fler tittare än På Spåret, Let's Dance och alla andra program som skrivs upp som monumentala tittarsuccéer.
Och Jan Johansen, vilken sten kravlade han sig upp ifrån? Slår man upp ordet passé på Wikipedia finns en bild och lite fakta om honom.
Skicka en kommentar