20 februari 2010

The Sound of (this weeks) Music: Göteborg

Schlagerprofilernas betyg på veckans låtar hittar ni som vanligt på QX.se, men nu är det Angélique Widengrens tur att tycka till!

Förra veckan glänste Angélique och tippade helt rätt för andra veckan i rad att Eric och Andreas skulle gå direkt till Globen. Den här veckan blir tippandet lite mera av en helgardering... Håll till godo!


Alcazar ”Headlines”
Den här låten kommer ge lite Headlines, så kan säga. Versen är lite romantisk och har en väldig positiv anda i refrängen. Jag sitter och trallar med. Den här borde gå vidare, det är väl inget snack om saken? Dessutom är de ju en kariskmatisk grupp som lyfter framträdandet på scenen. Men det är nog ingen totalvinnare i Globen.”

Johannes Bah Kuhnke ”Tonight”
”Jag vet inte ett dugg om honom men jag tycker att han har en fantastiskt härlig röst. Låten har en bra melodi, men en aning enformig och tjatig text. Kören ger snyggt stöd och jag får lite Beatles-vibbar. Jag skulle vilja höra mer i alla fall och jag tror på den av nån anledning… det är nog min bubblare den här veckan.”

Elin Lanto ”Doctor Doctor”
Vet inte vad jag ska säga…Elin vill ha en doktor, men ser själv ut, och låter som, en sexig sjuksköterska som killar gärna skulle gå till. Det enda som ger låten charm är Elins röst. Nä, jag tror inte på den här låten.”

Erik Linder ”Hur kan jag tro på kärlek”
”Såå söt! Den ger mig en väldig Mio min Mio-känsla, framförallt i refrängen. Jag relaterar till en barnvisa som jag skulle kunna ha sjungit för mina barn när de var små. Den ger mig lite ”ljuset i tunneln”-känsla och han som sjunger är jättesöt. Det är svårt att veta hur det går för den här. Den är ingen Globen-vinnare i alla fall.”

Getty Domein ”Yeba”
”Den här gillade jag som fan! Getty skunger superhäftigt och jag vill veta mer, vad handlar den afrikanska texten om? Jag fattar inte ett ord. Låten ger en lite ödesmättad känsla och jag skulle gärna se att den här gick vidare. Den är riktigt bra!”

Timoteij ”Kom”
Ja, men den här går ju vidare. Jag tror det här blir en riktig radioplåga och jag får nästan lite Freestyle-vibbar. Låten har ett spännande sound där man mixar nordiska toner med turkiska och grekiska vibbar. Dessutom är det ett plus för de snygga tjejerna som sjunger. Final?”

Darin ”You´re Out of My Life”
”Darin är ju alltid Darin så det här är en självklar favorit ikväll. En smärtfylld ballad som nog kan få mig att fälla en tår om man är på sorgset humör. Den har en bra melodi och produktion, men låter som en känd annan låt. Frågan är bara vilken? Det är självklart att den går vidare.”

Crucified Barbara ”Heaven or Hell”
”Det här är en personlig favorit för mig. Den låter ganska mycket Europe. Jag är svag för den här typen av hårdrocksballader, och hon sjunger skitbra. Jag är lite förvånad över att de är så pass bra, det brukar ju inte svenska rockare vara. Men frågan är om hårdrocksfantasterna kommer att ringa och rösta? Och jag har två problem med det här. De ser lite ser väldigt hårda ut på bild, och jag undrar om folk tar till sig brudarna. Och namnet? Crucified Barbara? Change your name, snälla.”


Ja, det blir en väldigt jämn delfinal där inget är fantastiskt men inget är riktigt uselt heller. Jag tror att Darin är given i final, men sen blir det hårt mellan Timoteij, Alcazar, Getty och Erik Linder. Och mina rockare i Crucified Barbara….Åh, skitsvårt.”

Inga kommentarer: