04 mars 2010

En liten teori i väntan på Orsa

Efter de första fyra låtarna - och kanske framförallt efter Pernilla, Pain of Salvation och Crucified Barbara - har jag formulerat en liten teori (och nä, jag vet redan att det finns folk här ute som älskar en eller flera av de här tre låtarna så jag vet det finns avsteg från den) som lyder enligt följande:

Två av de mest älskade genrerna numera i Melodifestivalen (sedan dansbandsmusiken fått en egen tävling och lite dött ut) är schlager och hårdrocken - hårdrocken är ju i viss mån den nya dansbandsmusiken och schlagern har ju alltid varit lika folklig som mellanmjölken - och i år lider båda dessa genrer av en stor avsaknad av riktiga hits i dessa kategorier.

Crucified Barbara och Pain of Salvation är ju grymma band (det kan till och med jag se/höra - inte minst deras respektive sångare har ju ett fantastiskt tryck i rösten) men deras låtar är alldeles för udda/dåliga (välj vilket ord du föredrar) för att nå ut riktigt stort och därför hamnade båda i AC istället för att "göra en HEAT/Poodles". Samma sak med Pernilla. Hon är en schlagerikon, men låtens AC-avancemang beror mycket på svältfödseln i kategorin och hade hon "haft en Bengtzing" hade det varit Globen.

Poäng: Bättre rock och schlager till MF nästa år!
(Och jag ingenting emot samma tre artister/grupper igen i så fall)

Fotnot: Jag menar inte att någon ska göra något de inte står för - jag tror hårdrocks/schlagerfansen skulle se igenom det direkt och då är det också kört. Bara att vi behöver bättre låtar som inser att de är med i en tävling.

1 kommentar:

Calle från Uppsala sa...

Jag håller helt med dig. Bättre låtar i respektive kategori är ett måste till nästa år,det gäller väl i och för sig för hela MF till nästa år. Rocklåtarna slår inte direkt utan kräver flera lyssningar. Bevisligen fungerar ju rock väldigt bra i MF eller ESC sammanhang,men mer åt HEAT eller Lordi-hållet och inte ballader. Men det är vågat att ha med dessa låtar och det är kul att de har tagit sig till AC tycker jag.