01 april 2010

Inför-programmen på SVT

Det kom ett litet pressmeddelande från SVT...



Marie Serneholt, Lena Philipsson och Kayo Shekoni, tillsammans med musikalartisten Rennie Mirro och den finländske ESC-experten Thomas Lundin ger sina mycket personliga åsikter om årets ESC-bidrag i Inför Eurovision Song Contest 2010.

Christer Björkman
är tillbaka som programledare för programmet som ger SVT-tittarna möjligheten att få kraftfulla synpunkter på de tävlande bidragen i Oslo i maj. I årets tävling ingår 39 bidrag och det är den slagfärdiga panelens jobb att säga vad de tycker om bidragens styrkor, svagheter och möjligheter i Oslo.

Sändningstillfällen:


SVT1 tisdag 27 april 2010 kl 20.00: Inför Eurovision Song Contest (1:4)
Moldaviens, Ryssland, Estlands, Slovakiens, Finlands, Lettlands, Serbien, Bosnien-Hercegovinas och Polens bidrag diskuteras och analyseras i det första programmet.

SVT1 tisdag 4 maj 2010 kl 20.00: Inför Eurovision Song Contest (2:4)
I det andra programmet handlar det Belgiens, Maltas, Albaniens, Greklands, Portugals, Makedoniens, Vitrysslands och Islands bidrag.

SVT1 tisdag 11 maj 2010 kl 20.00: Inför Eurovision Song Contest (3:4)
I tredje programmet behandlas Litauens, Armeniens, Israels, Danmarks, Schweizs, Sveriges, Azerbajdzjans, Ukrainas, Nederländernas, Rumäniens och Sloveniens bidrag.

SVT1 tisdag 18 maj 2010 kl 20.00: Inför Eurovision Song Contest (4:4) I det sista programmet analyserar panelen Irlands, Bulgariens, Cyperns, Kroatiens, Georgiens, Turkiets, Spaniens, Norges, Storbritanniens, Frankrikes och Tysklands bidrag. Då får tittarna också veta vem som får topp- och bottenplaceringar i tävlingen.


Schlagerprofilerna - som som bäst håller på att fundera på vem/vilka som ska vara med i vår panel (förslag?) om vi hinner skramla ihop någon - har väl egentligen inte så mycket att säga om detta.

Lena Ph brukar sällan vara rädd att säga vad hon tycker och tänker och var riktigt bra sist hon var med vad vi minns, Marie skötte sig väl hyfsat ifjol (vi är mest glada att slippa flams-Petra vars betyg verkade komma från ingenstans), Kayo känns kanske inte som fräschaste nudeln i schlagersoppan, men vi ger henne såklart en chans, och Rennie Mirro kanske kan överraska. Åtestår då Mr Lundin som vi är gruvligt trötta på vid det här laget, och vars Py-hajp i årets festival gör att vi förmodligen inte kan tro på ett ord den mannen säger. Men han har ju i alla fall oftast årets mest intressanta kavajer...

Lite mera nytänk (varför inte kasta in någon som inte är artist, men kanske ändå gillar musik och ESC) hade knappast skada, men vi lär ju säkert sitta framför TVn ändå.

11 kommentarer:

Calle från Uppsala sa...

Jag håller med er om att det skulle vara intressant att ha med några som inte är artister,utan mer entusiaster. Jag har undrat under två års tid varför inte någon av er är med i programmet.Har inte Don Björkman sett Er eminenta Youtubeklipp? Ni är ju både kunniga och närmast nördigt intresserade av ESC. Jag tycker i övrigt att införprogrammen var mer intressanta när nordens samlade expertis var med. Det kändes mer ärligt då. Ni får lobba för eran egen medverkan under nästa års festivalturnerande.
Glad Påsk.

Anonym sa...

Jag brukar förövrigt gilla Lundins kommentarer kring bidragen. Jag tycker att han är en av få experter som är lite open-minded när det gäller olika musikstilar i eurovisionen medan många andra i princip vill stänga ute allt som inte har en direkt refräng eller går i en dansvänlig takt. Att han sedan hyllade Pys bidrag vilket jag inte visste är lite märkligt.

Elias sa...

Jag skulle tycka det var kul om Björn Kjellman var med.

Alexander sa...

Jag gillar Kayo!

Anonym sa...

Björn Kjellman, Mathias Holmgren, Christer Björkman (i panelen), Edward af Sillén och nån av er schlagerprofiler! Det hade varit en riktig schlagerpanel!!! Men SVT kan tydligen inte ha så många bögar på bästa sändningstid fyra tisdagar i rad, 2010.

SVT väljer istället Marie Serneholt som jag får eksem av bara jag ser henne... Och det blir ännu värre när hon öppnar munnen! Thomas Lundin har varit i samma panel sen 2004 och han passar inte in i ramen om det ska vara en "svensk panel". Och inte framför han något internationellt heller... är rätt trött på honom!

Och varför väljer man att ha 9 låtar i första programmet, 8 låtar i andra programmet, 11 låtar i tredje och 11 i sista?... Det kommer ju betyda att det blir jättemkt snack i program ett och två, och jättekorta snuttar av låtarna i de två sista programmen när de också ska analysera vem som vinner. Och hur kan Marie analysera det?...

Nej! Tur att internet finns så man kan lyssna på låtarna där i sin helhet och sen höra vad ni tycker i era förstudios. Mycket roligare! :D

Jag tycker ni ska försöka få tag på Edward, han har humor, kan mkt och är snygg ;)

Anonym sa...

Tyvärr har ibland edward ibland lite introvert musik tycke, tror inte det är Björkman som bestämmer vilka som ska vara med men jag hoppas att Rennie kan överaska, lundin tycker jag efter py skandalen kan åka tillbaka till Finland, Marie tyckte jag var helt okej förra året inte mer, Lena är däremot riktigt bra. Kayo har jag faktiskt dålig koll på men om man fick bestämma en panel så skulle jag vilja ha den såhär;
Björkman
Lena p-h
alexander bard
Christine meltzer
Fredrik Kempe
här tror jag att det skulle hända grejer.

Anonym sa...

Shirley Clamp saknas =O hon var den som fick mig att titta de andra åren juh! härligare människa finns inte. hon och Edward borde få kommentera i Eurovision även detta året! =D

Anonym sa...

Shirley Clamp är så irriterande jobbig människa men det är tur det finns någon som uppskattar henne.

Anonym sa...

Om Shirley kommer att kommentera i år så tittar inte jag. Svammel människa!!

Anonym sa...

Om Shirley kommer att kommentera i år så tittar inte jag. Svammel människa!!

Anonym sa...

Om Shirley kommer att kommentera i år så tittar inte jag. Svammel människa!!