Det är rätt skönt att sitta isolerad i sin norska eurovisionbubbla när drevet tydligen går hemma i Sverige: Avskeda Christer Björkman (för vilket år i ordningen), byt ut juryn och "Vi skulle skickat Salem!". Att folk orkar?
När ska människor förstå att det i slutänden ändå alltid handlar om vilken låt Svenska folket röstar fram som sin vinnare i Globenfinalen. Inget annat.
♥♫ Svenskarna struntade i att den internationella juryn i mångt och mycket ignorerade Annas låt.
♥♫ Svenskarna struntade i att de med ett enkelt knapptryck på datorn kunde listat ut att ESC var överfyllt av ballader i år.
♥♫ Svenskarna tänkte överhuvudtaget inte på ESC när de satt i sina TV-soffor i mars och röstade, såg till att Anna vann - för att sedan redan dagen efter börja gnälla om att vi inte skulle klara kvalet (ja, det är de som nu sitter och skriker "vad var det jag sa").
Jag säger inte att någon gjort fel. Men jag säger att det i mångt och mycket inte tänks ESC hemma när Melodifestivalen ska avgöras - och då kan man inte skylla på Christer Björkman när det inte fungerar i ESC. Det här är inte fotboll. Det hjälper inte att avskeda förbundskaptenen för att man inte går vidare från gruppspelet.
Visst. Vi ska inte hymla. Det var väldigt mycket dåliga låtar i årets Melodifestival. Kanske ett av de sämsta åren sedan delfinalerna drog igång. Det har vi Schlagerprofiler sagt från början. Jurysystemet med att tvinga in olika genrer oavsett låtkvalité i tävlingen är urbota dumt, och även om vi älskar att tävlingen breddas (och anser det är en förutsättning) så måste det finnas utrymme för schlager i tävlingen fortfarande hur otrendigt än ett gäng P3-snören tycker att det är. Det ögonblick jag visste 2010 var kört var för övrigt när en kompis/jurymedlem efter att låtarna presenterats sa "Ja, tjejerna med rosa boa kanske får hoppa över att ha en favoritlåt i år". What? Bögarna, barnen och boabrudarna är ju Melodifestivalens själ... Jag visste att det aldrig kunde aldrig gå bra.
Men än en gång. Detta är inte Christer Björkmans fel. Nog för att kvällstidningarna gärnar citerar valfri bitter Caracola-låtskrivare varje gång låtarna är utplockade och påstår att Björkman styrt juryn med järnhand - men åtminstone officiellt ligger så vitt vi vet herr Björkmans egen musiksmak bakom fyra låtar varje år: Jokrarna. I år alltså Salem, Darin, Jöback och Pauline. Tidigare år låtar med The Ark, Lena Ph, BWO, Alcazar, Nanne, EMD och E-type för att nämna några. Kanske dags att tänka på det innan man ropar "Ut med Björkman" och "Salem skulle vunnit" i samma mening?
Nä, nä. Björkman är inte gud. Och jag känner det är läge att påpeka att jag inte känner Christer (även om vi har gemensamma bekanta) så jag vill vara tydlig med att det här är inget försvarstal för den sakens skull. Det är snarare min personliga övertygelse att generellt i alla sammanhang (politik, företag, sport, MF) så kan för stor makt på samma post allt för länge har en tendens att korrumpera. Man blir maktblind. Och jag är förvånad över att inte SVT försökt stoppa in lite nytt blod tidigare för att ta över kronan den dagen Christer inte orkar bära MFs hundhuvud varje gång "fel låt går vidare".
Melodifestivalen behöver nytt blod. Nya tankar. Nya idéer. Kanske ny form och nya medium? Vad vet jag? MEN. Det var PRECIS det Christer Björkman gjorde 2002, och fast just det alltid tas upp i de här sammanhangen så är det fortfarande beklagligt många (speciellt bland oss schlagerfans) som inte förstår vad CB gjort för att göra den här tävlingen till Sveriges största underhållningsprogram och till en musiktävling ALL världens Simon Cowells skulle kräla i gruset för att få ha hittat på.
Självklart ska det inte göra honom oersättlig eller förbjuden att ifrågasätta. Men man kanske ska se till vad det är han faktiskt gör innan man ryggmärgsmässigt skriker att han ska avgå?
SVT ska vara överlyckliga för Björkman. Björkman ska såklart vara kvar. Men man ska se över sin urvalsprocess för låtar. Man ska kolla vilka artister som verkligen VILL vara med i MF och vilka artister som skivbolagen är beredda att satsa på - men samtidigt bibehålla krav på slagkraftiga låtar och varierande genrer.
Så. Jag ville bara få det ur mig. Tillbaka till 2010 igen.
Jo, det var jobbigt igår, men åtminstone vi tusentals svenska schlagerfans på plats i Oslo har kommit över det här på ett dygn. Ganska lätt. Kanske för att vi i flera år nu tröstat kompisar från andra länder som år efter år efter år inte lyckats ta sig till final. Vi visste att det kunde ske när som helst, vi visste att det kunde ske med låtar långt mycket bättre och mer förhandstippade än Annas - och vi vet att det är bara att bita i det sura polska äpplet och komma tillbaka nästa år med något bättre (och hoppas på en lättare delfinal).
Jag tror på svensk schlager. Jag tror på Christer Björkman, SVT och Melodifestivalen. Och jag tror på att svenska folket under 10-talet kommer få fram en svensk Eurovisionvinnare som kommer ta tillbaka tävlingen till Stockholm för att visa hur jävla bra vi svenskar är på att arrangera det här och hur mycker vi älskar den här tävlingen. Men för att göra det måste vi våga chansa och misslyckas på vägen. Och vi måste visa att vi kan ta ett nederlag med stil och ansvar utan att skylla ifrån oss på andra och leta syndabockar.
Vi är bättre än så. Vi är jävligt bra. Och nästa år ska vi fanimej vinna.
/Ken
RSS Feed Removed
2 år sedan
18 kommentarer:
Kanske vore en ide att låta en internationell jury ta ut de 32 låtarna som är med i MF!
Mick: Melodifestivalen handlar inte enbart om att få fram en ESC-vinnare eller ens en MF-vinnare. En internationell jury skulle inte med samma enkelhet plocka ut Kalle Moraeus och Sonja Aldén. Däremot tror jag att de, i likhet med en näst intill helsvensk jury, skulle välja "This Is My Life". Juryn bör snarare välja ut hälften, Christer Björkman sina jokrar och resterande 12 platser ges till skivbolagen att fritt själva bestämma vilka låtar och artister de vill marknadsföra och lyfta fram. Alla nöjda ochg glada. Till och med Bert. Ja, fram till att Sverige inte vinner Eurovision förstås.
Har stofilerna missat de nya MF-reglerna? :)
Huvudet på spiken igen, Ken. Det bästa vore kanske att ta bort allt snacka om ESC och internationell jury etc, låta MF vara den mest fantastiska svenska musikunderhållningen varje år.
Sedan som grädde på moset får MF vinnaren åka till något konstigt land i eller utanför EU och tävla med andra.
Jag tror det är riskabelt att börja låta "internationella" jurygrupper få större inflytande i Melodifestivalen. Vi är ett mångkulturellt land och behöver inte sträcka oss utanför gränserna, eller hur? Svenska Eurovision-fans skulle jag påstå har rätt god koll på vad som funkar och inte funkar. Sedan när skulle EN svensk kunna representera hela sitt lands musiksmak t.ex? Om vi vill skapa den perfekta Eurovision-vinnaren, vilket för tankarna till någon sorts genmanipulativt, borde 40 internationella jurygrupper som är statistiska urval av varje lands population sättas samman och välja ut "rätt" låtar.. :)
Melodifestivalen är och måste också förbli viktigare och större för svenska folket än Eurovision Song Contest.
Byt ut urvalsjuryn, behåll Björkman (några år till, tills SVT har hittat en lämplig ersättare).
Danmarks låt till exempel, ratades av svenska urvalsjuryn men vann i Danmark och spöade uppenbarligen skiten ur Annas låt i torsdags. Jag tycker att det är PINSAMT för urvalsjuryn...
Jag tycker man måste komma ihåg en annan väsentlig sak. Hur länge till vill den svenska artisteliten ställa upp i Melodifestivalen om förstapriset är att åka och bli förnedrar i ESC och ha en stor förlust-stämpel i pannan? Jag håller med om att vi inte ska fokusera allt för mycket på ESC utan låta MF vara så fantastisk som den ju är. MEN på sikt tror jag att flopparna i ESC är ett hot mot MF eftersom stora artister kan dra sig för att vara med.
..och något som bör tilläggas i diskussionen, som redan tidigare i våras försvann, är att antal inskickade bidrag till MF minskade REJÄLT från 2009 till 2010.
Hur kommer det sig? Vilka kompositörer och artister har redan gett upp? Hur påverkade detta kvalitén på årets MF-låtar?
Kanske är svenska nummer för perfekta och genomtänkta också?
Det verkar som om de som hoppar och skuttar och inte är så övergenomtänkta går hem mer!
Började nästan grina när jag läste ditt inlägg. Så jävla bra skrivet.
Bra där Pär,, om man läste Berts debattartikel så är det visst många som inte vill skicka in just pga att urvalsjuryn ändå ratar dem (i synnerhet då schlagerkompositörer).. // Jonas
Flera kompositörer har gett upp att skicka till svenska melodifestivalen för de vet att folk inte kommer rösta på deras låtar lika mycket som om de skickar låten utomlands. SÅ dålig känsla har svenskarna för Eurovison! Det är oroväckande för framtiden om inte något drastiskt sker.
Svenskar förstår heller inte att de är väldigt illa omtyckta i Europa, vakna upp ur era törnrosedrömmar! Hade Danmarks nummer representerats av Sverige istället hade det inte gått vidare!
Många retar sig på Christer Björkmans personlighet och det tror jag bidrar till kraven på hans avgång.
Hur stort är egentligen intresset för Eurovision i de andra länderna jämfört med Sverige (och de nordiska länderna?). Var får man veta hur många telefonröster som kommit in i respektive land?
När blev Eurovision och Melodifestivalen en Pridefestival och varför? Och kan någon någon gång egentligen ge ett svar på varför Eurovisionfans består av mestadels bögar? Utan att nämna orden glitter och glamour tack!
Men varför är Sverige så illa omtyckta? För att vi är så stora musikexportörer i övrigt? // Jonas
Svensk kaxighet av att vara störst, bäst och vackrast. Och inte att förglömma att vi jämt påpekar att allt som egentligen räknas är MF, tro inte att det går ohörtigenom ESC land.
Men också att vi inte varit utanför ESC finalen förut, men nu har den saken fallit, så den bördan slipper vi.
Men utanför ESC är svensk neutralitet eller feghet som andra skulle säga också en stor sak, tro inte att det är glömt! Tro inte att det är glömt!
Men också svenskars storhetsvansinne om att allt är bäst här hemma, en vän berättar att i EU är Sverige det mest hatade landet, när något gås igenom i Bryssel t.e.x sitter svensken tyst och lyssnar på disskussionen som de andra har, och när disskusionen tystnat säger svensken, men i Sverige gör vi så här, gör så här och då suckar alla andra!!!
Det gär igen i allt! I allt!
I Norden har Krig och landerövringar sitt att säga om svenskhatet!! Get real people! Svenskar är Europas mest hatade folk! Bara de som är uppsåt till hatet står oförstående!
Bli ödmjuka! Eller bli som norrmänn som skyller allt på Sverige för att dölja att de är likadana, skyll all på Norge för att komma undan!;)
Ett av de bästa inläggen någonsin här Ken. Skriver under på allting och önskar att jag skrivit det själv!
Jag håller med de andra här. Ett mycket bra och klarsynt inlägg från MrK. Jag har funderat lite på vilka förändringar jag skulle vilja se i MF till 2011. Jag tror att man ska korta ner hela processen en aning. Börja med att ta bort andra chansen,den fyller ingen större funktion enligt mig utan gör bara allt mer utdraget. Jag skulle hellre se att tre låtar per deltävling går till Globen istället. Tre deltävlingar med tre bidrag per tävling. Det sista bidraget,om man ska ha fortsätter med upplägget på tio låtar i finalen, kan ledningen för det hela låta en internationell jury utse bland de låtar som inte gick vidare. en liten fingervisning om vad som kan funka i ESC som vi som tittar har missat. Alla pratar om ett ökat internationellt inflytande över finalen. Jag tror att detta kan vara en bra väg att gå. Enklast är om man har kvar folkets röst,men redovisar dessa först och den internationella juryns poäng sist. Varken det folkliga inflytandet eller spänningsmomentet går förlorat genom detta. Sedan måste MF klippa bandet med "Dansbandskampen" Det är ingen bra väg att gå med att ge dansband en plats i en delfinal. Istället borde Christer Björkman ge den platsen till en Idoldeltagare under en fredagsfinal i TV4 med Björkman som gästdomare i programmet. Kopplingen till Idol är så mycket starkare än till SVT:s egna program. Detta även fast MF har blivit lite sista hoppet för Idoldeltagare. Det jag önskar mest av allt är en stark låt som vinnare i MF,framförd på svenska. Detta för att stärka vår nationella identitet gentemot andra länder. Denna låt får gärna vara en poplåt. Pop på svenska har fullkomligt exploderat undeer de senaste tio åren med framförallt Kent,Håkan Hellström och Säkert. Det kommer många fler nu också med Markus Krunegård, Oskar Linnros och Hästpojken för att ta några. Jag vill se dem uppträda i MF nästa år. Det finns lika många bra kvinnliga artister på popfronten också som Miss Li,Maia Hirasawa och Marit Bergman framförallt. Det kommer även nya underifrån med Le Kid och Katty goes to Tokyo som spelas mycket just nu.Bara för att det inte gick så bra för Lasse Lind betyder inte det att man inte ska försöka få med fler poplåtar. En viktig detalj som måste förnyas är vilka låtskrivare som kommer med. Vad är det som gör att alla de som gör fantastiska låtar normalt avstår eller inte kommer med i MF? Vad krävs det för att Jocke Berg i Kent, Mauro Scocco eller Per Gessle ska vilja vara med som låtskrivare? Jag har inget emot om G:son får med ett par riktiga schlagerlåtar,som Danmarks bidrag i Oslo. Dessa låtar fyller en funktion i tävlingen. På samma sätt som rocklåtar också fyller en funktion. Rock och poplåtar gick ju uppenbarligen hem i ESC i år. Pendeln kommer väl att svänga åt andra hållet nästa år och det kommer inte att framföras några ballader alls nästa år?
Skicka en kommentar